...στις προτάσεις του υπουργείου Παιδείας για το "Νέο Λύκειο"
Προκλητικές και επικίνδυνες προτάσεις περιέχει το σχέδιο για τις αλλαγές στο λύκειο και το νέο εξεταστικό σύστημα, που κατέθεσε η επιστημονική επτιροπή του υπουργείου Παιδείας, υποστηρίζουν τα μέλη της διοίκησης της Ομοσπονδίας καθηγητών ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ).
Σε ανακοίνωση που εξέδωσαν αναφέρουν συγκεκριμένα ότι «η πρόταση για το Νέο Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας και υποβλήθηκε στη διακομματική επιτροπή, συνιστά περισσότερο μια απόπειρα "τεχνητής συγκόλλησης" ετερόκλητων απόψεων στο βωμό της αγωνιωδώς αναζητούμενης πολιτικής συναίνεσης, παρά το αποτέλεσμα ενός επιστημονικά τεκμηριωμένου σχεδιασμού για τη συνολική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος και ιδιαίτερα της βαθμίδας του Λυκείου».
Οπως υποστηρίζουν οι πανεπιστημιακοί καθηγητές «η θέση αυτή βασίζεται σε μια σειρά διαπιστώσεων οι οποίες απορρέουν από την υποβληθείσα πρόταση». Μεταξύ άλλων επικαλούνται:
- «Τη μετατροπή του Λυκείου σε χώρο συνεχών εξεταστικών δοκιμασιών για τρία χρόνια, η οποία προδιαγράφει ένα σχολικό πλαίσιο μεταβαλλόμενο ραγδαία σε πεδίο εξεταστικού ανταγωνισμού και πλήρους πλέον σχολειοποίησης της ζωής των εφήβων με βαρύτατες οικονομικές συνέπειες για την ελληνική οικογένεια τις οποίες δεν μπορούν να άρουν τα εφευρήματα τύπου "Ψηφιακό Φροντιστήριο"».
- «Την έλλειψη ουσιαστικών αλλαγών στη δομή και το περιεχόμενο των μαθημάτων του Λυκείου και κυρίως τη διατήρηση του ίδιου, παρωχημένου, διδακτικού υλικού, η οποία θα οδηγήσει στη διαιώνιση της λειτουργίας του Λυκείου ως προθαλάμου εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με κύρια μαθησιακή συμπεριφορά την αναπαραγωγή της ύλης των μοναδικών σχολικών εγχειριδίων».
Επιπλέον, όπως αναφέρει η ΠΟΣΔΕΠ, ο τυπικός και όχι ουσιαστικός περιορισμός του αριθμού των μαθημάτων και η αύξηση των ωρών των λεγόμενων μαθημάτων εμβάθυνσης, εκτός από την αποβολή σημαντικών αντικειμένων από το Λύκειο όπως η Πληροφορική και οι Ξένες Γλώσσες, «αποκαλύπτει μια φιλοσοφία πλήρους "φροντιστηριοποίησης" του σχολείου, με εύλογη συνέπεια την αναπαραγωγή των ίδιων γνωστικών και μαθησιακών αποτελεσμάτων που διαπιστώνουμε ως ακαδημαϊκοί δάσκαλοι τις τελευταίες δεκαετίες».
Οι πανεπιστημιακοί καθηγητές διαπιστώνουν την απουσία ολοκληρωμένου σχεδιασμού επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του Λυκείου και αναφέρουν ότι «η ως τώρα προχειρότητα στην υλοποίηση επιμορφωτικών δράσεων, υποδηλώνει μια συνειδητή επιλογή εγκατάλειψης των εκπαιδευτικών στο πέλαγο των εξεταστικών διαδικασιών χωρίς επιστημονική και επαγγελματική στήριξη, την ίδια στιγμή που τα αποτελέσματα αυτών των διαδικασιών ανάγονται σε μοναδικά κριτήρια αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου».
Οπως σημειώνουν, αυτό το γεγονός αποδίδεται στο κείμενο με την παιδαγωγικά απαράδεκτη και επιστημονικά προβληματική φράση «η αντικειμενικοποίηση της αξιολόγησης του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου», ενώ παράλληλα ονομάζεται πέρα από κάθε επιστημονική δεοντολογία «διαδικασία αποκεντρωτικής λειτουργίας του σχολείου»!
Μάλιστα, κατά την ΠΟΣΔΕΠ, ακόμη και τα θετικά σημεία της πρότασης, όπως ο καθορισμός συντελεστών στα εξεταζόμενα μαθήματα από τα ΑΕΙ, η εισαγωγή μαθητών χωρίς εξετάσεις σε Τμήματα χαμηλής ζήτησης ή η ένταξη της επιστημονικής εργασίας στο Λύκειο, «υπονομεύονται από την απουσία ποιοτικών αλλαγών στην ουσία της σχολικής γνώσης και στους τρόπους μετάδοσης και αξιολόγησής της, ενώ γεννούν σοβαρές αμφιβολίες για τη δυνατότητα υλοποίησής τους χωρίς υπεύθυνο σχεδιασμό από έναν ανεπαρκή διοικητικό μηχανισμό».
Τέλος, όπως σημειώνουν, «η δημιουργία ενός αυτονομημένου "Ανεξάρτητου Οργανισμού Εξετάσεων" -γνήσιο προϊόν της προαναφερθείσας "τεχνητής πολιτικής συναίνεσης"- δεν είναι μόνο προκλητική σε μια εποχή δραματικού περιορισμού βασικών κοινωνικών παροχών, συρρίκνωσης ζωτικών εκπαιδευτικών φορέων, και διάλυσης εκατοντάδων οργανισμών του Δημοσίου, αλλά και επικίνδυνη, αφού μπορεί να εξελιχθεί σε μηχανισμό παρα-κυβέρνησης της εκπαίδευσης μέσω των απαιτήσεων των εισαγωγικών εξετάσεων, αναπαράγοντας κατ' ουσία το σημερινό αδιέξοδο του Λυκείου».
Η ΠΟΣΔΕΠ, μετά από αυτά, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, «διαπιστώνει ότι αντί για ένα Λύκειο πολύπλευρης καλλιέργειας και σύγχρονων προσεγγίσεων για την επιστήμη, την ιστορία και τον πολιτισμό που ζητούμε ως επιστημονική κοινότητα, μεταβαίνουμε σε ένα Λύκειο της δήθεν εμβάθυνσης σε μια τυποποιημένη και εν πολλοίς άχρηστη σχολική γνώση, που εξακολουθεί να κυριαρχείται από το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιλογή ασύμβατη τόσο με τις απαιτήσεις των κρίσιμων συνθηκών που διέρχεται η χώρα, όσο και με τις ίδιες τις διακηρύξεις της κυβέρνησης για εξορθολογισμό φορέων και δαπανών στο δημόσιο τομέα».
(πηγή ΒΗΜΑ)