Η «κανονικότητα» του Υπουργείου Παιδείας



Η «ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑ» ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΚΑΙ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Η προσήλωση της Κυβέρνησης στις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές ΕΕ και ΟΟΣΑ εκδηλώνεται με σαφήνεια σε κάθε πτυχή της εκπαιδευτικής πολιτικής. Η «κανονικότητα» του Υπουργείου Παιδείας μεταφράζεται σε χιλιάδες ώρες κενών, σε μαθητές που ακόμα δεν έχουν αρχίσει να διδάσκονται ούτε τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, σε συγκρότηση τμημάτων-μαμούθ, όπου οι 28 μαθητές δεν είναι πλέον ανώτατο όριο, αλλά διακηρυγμένος στόχος! Η «ευαισθησία» της κυβέρνησης για τη μόρφωση των παιδιών έφτασε στο σημείο να κλείνει τμήματα σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, αναγκάζοντας μαθητές είτε να αλλάξουν προσανατολισμό ή ειδικότητα, είτε να αλλάξουν, ακόμα και να εγκαταλείψουν το σχολείο.
Η συγκρότηση των τμημάτων και η κατανομή των μαθητών πρέπει να γίνεται με βασικό κριτήριο την ομαλή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ποιον εξυπηρετούν τμήματα των 26 και 27 μαθητών, ακόμα και κατεύθυνσης Γ΄ Λυκείου, σε πολλά από τα οποία, με βάση τη στρεβλή μεταφορά της αρχής της συμπερίληψης, εντάσσονται μαθητές με μαθησιακά προβλήματα και με ανύπαρκτη παράλληλη στήριξη; Με μαθητές πρόσφυγες ή μετανάστες να ανήκουν στα τερατοειδών διαστάσεων τμήματα, χωρίς να υπάρχουν οι απαραίτητες τάξεις υποδοχής που θα προετοιμάσουν την ομαλή ένταξή τους Με τμήματα ξένης γλώσσας  με 29 και 30 μαθητές;

Στα ΕΠΑΛ ολόκληρες ειδικότητες κλείνουν, σηματοδοτώντας το σχολείο όχι των μορφωτικών αναγκών, αλλά το σχολείο που όταν η αγορά το ζητά θα ανοίγουν οι ειδικότητες κι όταν της είναι περιττές θα κλείνουν.  Κινητικότητα στις ειδικότητες και στα ΕΠΑΛ και φυσικά αντίστοιχη κινητικότητα  σε εκπαιδευτικούς, αλλά και μαθητές.
Η «αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος» είναι η «ανώτερη ποινή» για παραπτώματα μαθητών, που χρησιμοποιείται με εξαιρετική φειδώ και μόνο σε ιδιαίτερα ακραίες περιπτώσεις. Το Υπουργείο δεν διστάζει, όμως, να εξαναγκάσει μαθητές να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον, ακόμα και στην τελευταία τους χρονιά κι ενώ είναι υποψήφιοι για πανελλαδικές εξετάσεις, επειδή η κατεύθυνση ή η ειδικότητα που επιθυμούν δεν «συμφέρει» να λειτουργήσει! 
Τα στοιχεία μόνο από την Α΄ ΕΛΜΕ των 47 σχολείων είναι αποκαλυπτικά! Τμήματα τεράστια όπου η εκπαιδευτική διαδικασία εξελίσσεται με πολλά εμπόδια. Χιλιάδες ώρες χαμένες, αφού είτε απουσιάζουν παντελώς εκπαιδευτικοί ή σε κάποιες περιπτώσεις διδάσκουν με προσωρινή τοποθέτηση.
Το 2ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης αποτελεί απόδειξη ότι δεν υπάρχει καθυστέρηση, όταν ο στόχος είναι επιθυμητός. Η Α΄ τάξη των 55 μαθητών συγκροτήθηκε σε 3 τρία τμήματα. Πριν ένας μαθητής προλάβει να πάρει μετεγγραφή, ήρθε άμεσα εντολή να συμπτυχτούν σε 2 των 27 μαθητών, δημιουργώντας αναστάτωση σε μαθητές, εκπαιδευτικούς, πρόγραμμα. Στο ίδιο σχολείο, η Θετική κατεύθυνση  στη Γ΄ τάξη έχει 26 μαθητές κι η Θεωρητική 27!  Με αυτές τις συνθήκες θα δώσουν εξετάσεις τα παιδιά ή το Υπουργείο τους δείχνει υποχρεωτικά το δρόμο του φροντιστηρίου;
Στο 11ο ΓΕΛ, στη Γ΄ λυκείου ζητήθηκε να λειτουργήσουν 2 τμήματα κατεύθυνσης ένα Θετικής κι ένα Υγείας. Όμως τελικά οι 26 μαθητές τοποθετήθηκαν όλοι σε τμήμα Θετικής 26 ατόμων! Επιπλέον, η Α΄ λυκείου συγκρότησε τρία τμήματα, όμως μετά τη μεταγραφή κάποιων μαθητών, άμεσα και χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση, τα τρία τμήματα έγιναν δυο με 26 μαθητές το καθένα και σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες κάποιων μαθητών.
ΓΕΛ ΧΑΛΑΣΤΡΑΣ: Η Β΄ λυκείου με 53 μαθητές, εκ των οποίων και παιδιά με διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες, λειτουργεί με δυο τμήματα 27 και 26 μαθητών, παρά τις συνεχείς και τεκμηριωμένες ενστάσεις του σχολείου. Έτσι λέει ο νόμος, ήταν η απάντηση σε παραστάσεις διαμαρτυρίας της ΕΛΜΕ σε Περιφερειακή Διεύθυνση και σε Διευθύνσεις Β΄βάθμιας Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης. Αναρωτιόμαστε ο νόμος τι λέει  για τα κενά-πρόκληση καθηγητών, ακόμα και σε τμήματα κατεύθυνσης Γ΄ λυκείου; Για τη Βιολογία κατεύθυνσης στη  Γ΄ τάξη του ΓΕΛ Χαλάστρας, στην οποία θα εξεταστούν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων και δεν διδάσκεται.
Στα ΓΕΛ τεράστια κενά ακόμα και σε τμήματα κατεύθυνσης, κυρίως σε Χημεία, Βιολογία, Μαθηματικά (15ο, 17ο ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ, ΧΑΛΚΗΔΟΝΑΣ, ΑΔΕΝΤΡΟΥ). Τα κενά σε Μαθηματικά και Φιλολογικά μαθήματα μετριούνται σε διψήφιο αριθμό ωρών ανά λύκειο (16ο, ΚΥΜΙΝΩΝ, ΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ, ΣΙΝΔΟΥ, ΑΓ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ). Επίσης λείπουν πολλές ώρες Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας, Σχεδίου, Οικονομίας, Κοινωνιολογίας, Θρησκευτικών, Καλλιτεχνικών, Γυμναστικής, (1ο, 16ο, ΚΟΥΦΑΛΙΩΝ,ΚΥΜΙΝΩΝ, ΣΙΝΔΟΥ, ΧΑΛΚΗΔΟΝΑΣ, ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ).
Παρόμοια εικόνα και στα Γυμνάσια, όπου η μικρότερη έκταση του προβλήματος συνδέεται με ένα εξαιρετικά επικίνδυνο γεγονός. Οι αναθέσεις μαθημάτων στο Γυμνάσιο έχουν μεγαλύτερη χαλαρότητα. Ο μαθηματικός διδάσκει φυσική κι ο πληροφορικός μαθηματικά, προκειμένου να καλυφθούν κενά. Πόσο επιστημονικά ορθό είναι τον 21ο αιώνα που η επιστήμη καλπάζει τα όρια μεταξύ των επιστημονικών αντικειμένων να συγχέονται; Πάντως κι έτσι, τα κενά είναι και στα Γυμνάσια εξωφρενικά (ΧΑΛΚΗΔΟΝΑΣ, ΑΔΕΝΤΡΟΥ, ΑΓ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, ΧΑΛΑΣΤΡΑΣ, 2ο,12ο, 15Ο, 30ο, 31ο ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ).
Το ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΙΝΔΟΥ λειτουργεί με πλήθος προσωρινών τοποθετήσεων που θα ανατραπούν δραματικά. Λείπουν 2 φιλόλογοι (43 ώρες!),  16 ώρες θεολόγου, 21 βιολόγου, 10 μαθηματικού, 6 τεχνολόγου. Στο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ, παρά την επιτακτική ανάγκη για Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό μαθητής με καροτσάκι, αυτή τη στιγμή αποτελεί ευθύνη των καθηγητών. Πολύ σημαντική είναι η απουσία Τεχνολόγου. Δεδομένου ότι η Τεχνολογία κουμπώνει με την Πληροφορική η απουσία αναγκαστικά οδηγεί τα τμήματα στην αυλή. Στο 1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ συμβαίνει το αντίστροφο. Η απουσία καθηγητή Πληροφορικής δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα στη λειτουργία του σχολείου, καθώς η Τεχνολογία διδάσκεται κανονικά και το αντίστοιχο τμήμα Πληροφορικής βρίσκεται στην αυλή.
Όσο για τα πολύπαθα ΕΠΑΛ. Οι καταργήσεις τμημάτων δεν έχουν τέλος. Στο 7Ο ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης τα δυο τμήματα Διακόσμησης και Εμπορίας-Διαφήμισης δεν εγκρίθηκαν,  παρότι είναι μοναδικά σε όλο το νομό Θεσσαλονίκης. Μαθήτρια που ήθελε την ειδικότητα Διακόσμησης, μετεγγράφηκε στην Αθήνα! Την ίδια στιγμή στη Β΄ λειτουργούν τμήματα-τέρατα με 27 και παραπάνω μαθητές!
Το ΕΠΑΛ ΚΟΥΦΑΛΙΩΝ, όπου μόνο μετά από συνεχόμενες κινητοποιήσεις εγκρίθηκε το τμήμα ηλεκτρολόγων της Γ΄ τάξης, όχι της Β΄, δεν έχει κανέναν μαθηματικό! Προφανώς μαθηματικά δεν διδάσκεται καμία τάξη. Επίσης οι περισσότεροι μαθητές και υποψήφιοι πανελλαδικών δεν διδάσκονται και φιλολογικά καθώς υπάρχει προσωρινά μόνο μια φιλόλογος. Στο ΕΠΑΛ ΣΙΝΔΟΥ υπάρχει τεράστιο πρόβλημα χώρου, ένα τμήμα εκ περιτροπής είναι εκτός αίθουσας, λόγω έλλειψης αιθουσών και δυο τμήματα σε αποθήκες! Οι ελλείψεις καθηγητών εξωφρενικές: 53 ώρες φιλολόγου (καλύπτονται με προσωρινή τοποθέτηση), 29 μαθηματικού, 10 θεολόγου, 42 μηχανολόγων,  ηλεκτρολόγων, 41 νοσηλευτών, 2 φυσικού, 2 γαλλικών. Κενά ειδικοτήτων τεράστια αλλά και γενικών μαθημάτων (ΕΠΑΛ ΧΑΛΑΣΤΡΑΣ, ΑΓ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, 6ο ΕΣΠΕΡΙΝΟ, 8ο, 15ο). Τα σχολεία δεν έχουν ενημερωθεί για τις εκπρόθεσμες εγγραφές στο e-epal με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ενημερώσουν για την απαραίτητη διαδικασία ολοκλήρωσης εγγραφής. Η μη ενημέρωση του my-school εκτός από τα εμπόδια στην ολοκλήρωση εγγραφών οδηγεί στην μη διανομή βιβλίων ειδικοτήτων.
Αυτή η πραγματικότητα σε πολλές περιπτώσεις αντιμετωπίστηκε με αγωνιστικές και συλλογικές αντιδράσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι όπου οι εκπαιδευτικοί «ακούμπησαν» στο σωματείο τους, ενημέρωσαν και κάλεσαν γονείς και μαθητές σε κοινή δράση, δημοσιοποίησαν  τα προβλήματα και οργάνωσαν κινητοποιήσεις για τη λύση τους, υπήρξαν θετικά αποτελέσματα.  Παραδείγματα το Γυμνάσιο Χαλκηδόνας, τα ΕΠΑΛ Αγίου Αθανασίου και Κουφαλίων.
Η εμπειρία από αυτές , έστω και μεμονωμένες αντιδράσεις, αναδεικνύει τη δυναμική που κρύβεται στην κοινή κι αγωνιστική δράση. Οι ελλείψεις δεν οφείλονται σε ανικανότητα αλλά σε συγκεκριμένη πολιτική επιλογή. Είναι αποφασιστικής σημασίας να γίνει κοινό μας κτήμα ότι τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών είναι στενά αγκαλιασμένα με τα εργασιακές συνθήκες στο χώρο της εκπαίδευσης. Υψηλού επιπέδου Παιδεία για όλα τα παιδιά σημαίνει εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε συνθήκες ασφάλειας και αξιοπρέπειας. Τα εργατικά σωματεία οφείλουν να κάνουν δική τους υπόθεση τη μόρφωση των παιδιών τους. Ειδικότερα στην περίπτωση της τεχνικής εκπαίδευσης, η κατάργηση ειδικοτήτων συνδέεται άμεσα με τα σωματεία τεχνικών αντιστοιχών ειδικοτήτων.
Η ανάγκη για μόνιμους και μαζικούς διορισμούς εδώ και τώρα, ώστε οι μαθητές να διδάσκονται  τα μαθήματα που προβλέπονται σε συνθήκες παιδαγωγικά κι επιστημονικά επαρκείς είναι επιτακτική και αυταπόδεικτη! Η στοιχειώδης κάλυψη των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών απαιτεί να καλυφθούν τα χιλιάδες κενά, ανώτερο αριθμό 20 μαθητές στο τμήμα-15 στις κατευθύνσεις-10 στα εργαστήρια. Τα τμήματα, οι τομείς και οι ειδικότητες να διαμορφωθούν με βάση τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών κι όχι με βάση τις αναδιαρθρώσεις και την περικοπή δαπανών.

Δέσποινα Δάσιου, πρόεδρος Α΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης
εκλεγμένη με το ψηφοδέλτιο της
Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών