Μεσολόγγι,
7/5/2020
Συνάδελφοι,
μετά από 2 περίπου μήνες συνεδρίασε
το ΔΣ της Α ΕΛΜΕ σε τακτική συνεδρίαση με θέματα συζήτησης:
1.
Επιστροφή
στα σχολεία
2.
Νομοσχέδιο
του Υπουργείου Παιδείας
3.
Λειτουργία
Βαθμολογικού Κέντρου
Προ ημερήσιας διάταξης, ο σ. Κούστας κατέθεσε ψήφισμα κατά του νέου
περιβαλλοντικού νόμου και ζήτησε να υιοθετηθεί από το ΔΣ.
Η θέση της ΔΑΚΕ είναι διαχρονικά
σταθερή. Θεωρούμε ότι στο ΔΣ πρέπει να συζητούνται τα φλέγοντα θέματα της
επικαιρότητας και της καθημερινότητας των εκπαιδευτικών και όχι θέματα άσχετα
με τους σκοπούς και τη λειτουργία του σωματείου μας. Έτσι καταψήφισε το ψήφισμα
και αυτό εκδόθηκε κατά πλειοψηφία 4-3.
Στα θέματα της ημερήσιας διάταξης:
1.
Η επιστροφή στα σχολεία της Γ Λυκείου ήταν
έτσι κι αλλιώς αναγκαία για την ολοκλήρωση της ύλης σε ορισμένα μαθήματα, παρ’
όλες τις αρχικές ανακοινώσεις που ανέφεραν ότι εξεταστέα θα ήταν η ύλη που είχε
ήδη διδαχθεί…
Το άνοιγμα των
σχολείων θα ανακουφίσει τους συναδέλφους που εργάζονταν πολλαπλάσιες ώρες εξ
αποστάσεως (σύγχρονα και ασύγχρονα) χωρίς να «φαίνεται» η δουλειά τους.
Ορισμένοι άσχετοι με την εκπαίδευση έφτασαν στο σημείο να λοιδορούν τις
προσπάθειες των εκπαιδευτικών την ώρα που αυτοί κατέθεταν την ψυχή τους για να
μην χαθεί το δικαίωμα στην εκπαίδευση έστω και μέσω των τηλεδιασκέψεων για τις
οποίες έχουμε εκφράσει παλιότερα τη θέση μας.
Σημειώνουμε με την
ευκαιρία ότι ουδέποτε πραγματοποιήθηκε επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα
συστήματα και τις πλατφόρμες που χρησιμοποιήθηκαν, ουδέποτε τους παραδόθηκε
υλικό για να εργαστούν και ουδέποτε εφαρμόστηκε η λογική εργασίας «μέρα παρά
μέρα» όπως στο υπόλοιπο δημόσιο. Οι εκπαιδευτικοί χρηματοδότησαν την εκπαίδευση
αφού εργάστηκαν με δικά τους μέσα και όσοι μπορούσαν το έκαναν ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ. Και
μάλιστα σε άδειες «αίθουσες» τις περισσότερες φορές.
Υπό αυτή την
έννοια, το άνοιγμα των σχολείων, που έτσι κι αλλιώς θα δρομολογούνταν κάποια
στιγμή, είναι σε θετική κατεύθυνση.
Δεν μπορούμε όμως
να αποκρύψουμε την πραγματικότητα και να μην εκφράσουμε την ανησυχία μας για
συγκεκριμένα θέματα:
·
Κάποιοι μαθητές είχαν την ευκαιρία να
παρακολουθήσουν τα εξ αποστάσεως μαθήματα ως μοναδικό στήριγμα στις προσπάθειές
τους. Σήμερα η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η οποία έτσι κι αλλιώς δεν μπορεί να υποκαθιστά
την δια ζώσης, καταργείται αφού οι εκπαιδευτικοί θα καλύπτουν το διδακτικό τους
ωράριο με παραδοσιακό τρόπο. Η ειρωνεία είναι ότι στις τάξεις δεν θα βρουν παρά
ελάχιστους μαθητές…
·
Θεωρούμε ότι στο ανοιχτό σχολείο πρέπει πάνω από
όλα να διασφαλιστεί η υγεία τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους
μαθητές.
·
Η δεκαετής πολιτική μηδενικών διορισμών έχει
οδηγήσει σε αντίστοιχη άνοδο του μέσου όρου ηλικίας των εκπαιδευτικών ΔΕ, που
πλέον ξεπερνά τα 50 έτη.
·
Πολλοί συνάδελφοι είναι ευάλωτοι στην επιδημία.
Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις που δεν περιλαμβάνονται στα νοσήματα που οδηγούν
σε εξαίρεση ή που απαιτούν χρονοβόρες διαδικασίες που είναι αδύνατο να
πραγματοποιηθούν άμεσα.
·
Θεωρούμε ότι έπρεπε να δρομολογηθεί επιστροφή
μόνο για την Γ τάξη κι όχι να τεθεί εν κινδύνω η ορθότατη διαχείριση που υπήρχε
μέχρι τώρα στο θέμα της πανδημίας για 10 μέρες μαθημάτων που θα διεξαχθούν με
όρους που γνωρίζουμε όλοι…
·
Πιθανά κρούσματα πριν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις
θα έχουν άμεσες και πολύ δυσάρεστες συνέπειες για όλους εκπαιδευτικούς και
μαθητές.
·
Οι υποδομές πολλών σχολείων είναι προβληματικές
και η υποστήριξη των σχολικών μονάδων ανεπαρκής.
·
Η προαιρετική εφαρμογή μέτρων προστασίας που σε
άλλους χώρους είναι υποχρεωτική προκαλεί σκεπτικισμό.
Οι άλλες παρατάξεις συμφώνησαν
σε πολλά σημεία και συμπλήρωσαν στην ίδια κατεύθυνση τους προβληματισμούς τους
και η ομόφωνη απόφαση του ΔΣ θα σας κοινοποιηθεί εντός των ημερών.
2.
Η
θέση μας για το νομοσχέδιο έχει κατατεθεί και οι επιφυλάξεις μας
καλύπτονται από παλιότερες ανακοινώσεις. Υπενθυμίζουμε ότι η ΔΑΚΕ:
·
θεωρεί απαράδεκτη, άκαιρη τη στιγμή που επέλεξε
η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για να κατατεθεί το νομοσχέδιο
·
διαχρονική θέση της ΔΑΚΕ είναι η εξής: «Όχι στην
εξωτερική αξιολόγηση». Η ανάμιξη της ΑΔΙΠΠΔΕ που δεν έχει καμία σχέση με την
εκπαιδευτική πραγματικότητα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, θεωρείται απαράδεκτη.
Αρνούμαστε επίσης την ανάμιξη άσχετων με την εκπαιδευτική διαδικασία (όπως οι
Δήμοι) στην αξιολόγησή της. Η αξιολόγηση δεν πρέπει να έχει σε καμία περίπτωση
τιμωρητικό χαρακτήρα. Πρέπει να συνδέεται άμεσα με την υλοποίηση συστηματικών
επιμορφωτικών προγραμμάτων για τους εκπαιδευτικούς. Αρνούμαστε την ατομική
αξιολόγηση, που στόχο έχει τη μισθολογική καθήλωση, τη μισθολογική υποβάθμιση,
την υποχρεωτική μετάταξη σε άλλο Υπουργείο ή την απόλυση. Επισημαίνουμε επίσης
ότι δεν είναι δυνατόν να αξιολογηθούν συνάδελφοι για αντικείμενα που διδάσκουν
αναγκαστικά στο πλαίσιο δεύτερης ή και τρίτης ανάθεσης.
·
έχουμε σοβαρές ενστάσεις για τις ρυθμίσεις που
αφορούν τους αναπληρωτές. Είμαστε αντίθετοι στην ύπαρξη του πλαφόν προϋπηρεσίας
των 120 μηνών. Έπρεπε να δοθούν επιπλέον κίνητρα για την προσέλκυση αναπληρωτών
σε δυσπρόσιτα σχολεία.
·
είμαστε επίσης, κάθετα αντίθετοι στην επιβολή
ορίου ηλικίας στην εγγραφή των μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑΛ.
·
διαφωνούμε με τον τρόπο που επανέρχεται η
τράπεζα θεμάτων και θεωρούμε ότι θα πρέπει να λειτουργεί ως αποθετήριο θεμάτων,
που οι καθηγητές θα δύνανται να αξιοποιήσουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, να
υπάρχει πραγματική κατηγοριοποίηση ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων,
να δημιουργηθεί από μάχιμους καθηγητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που
γνωρίζουν το επίπεδο των μαθητών, να έχει μικρό και διαχειρίσιμο όγκο. Η
εφαρμογή έτσι κι αλλιώς του μέτρου θα πρέπει να γίνει μετά από διάλογο με την
εκπαιδευτική κοινότητα.
Πέρα από τα αρνητικά σημεία, θεωρούμε ότι υπάρχουν πολλά θετικά στοιχεία αλλά
πρέπει να υπάρξουν και διορθωτικές παρεμβάσεις:
·
Αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα στο Γυμνάσιο
και σε μικρότερο βαθμό στο Λύκειο. Η μείωσή τους είχε οδηγήσει σε απαξίωση
πολλών γνωστικών αντικειμένων.
·
Τίθεται ως βάση το 10 για την προαγωγή μαθητών
από τάξη σε τάξη στο Λύκειο.
·
Καλώς εισάγεται ο κανονισμός εσωτερικής
λειτουργίας, εφόσον εξαιρεθούν Γονείς και Δήμοι.
·
Επικαιροποιείται το πλαίσιο για την ελληνόγλωσση
εκπαίδευση στο εξωτερικό.
·
Εισάγεται ως εργαλείο η τράπεζα διαβαθμισμένων
θεμάτων, η οποία υπό τις προϋποθέσεις που προαναφέραμε, θα βοηθήσει τους
εκπαιδευτικούς και θα αναβαθμίσει τη λειτουργία του Λυκείου.
·
Επικαιροποιείται το πειθαρχικό πλαίσιο για τους
μαθητές, είναι γνωστές οι καταστάσεις που βιώναμε εξαιτίας των άστοχων
παρεμβάσεων των τελευταίων ετών. Θεωρούμε σωστό μέτρο την υποχρεωτική σύνταξη
κανονισμού εσωτερικής λειτουργίας. Τα πρόσφατα κρούσματα παραβατικότητας
αποδεικνύουν περίτρανα την αναγκαιότητα του μέτρου.
·
Διπλασιάζονται τα μόρια προϋπηρεσίας στα
δυσπρόσιτα σχολεία για τους αναπληρωτές.
·
Εισάγεται ο θεσμός του εκπαιδευτικού
εμπιστοσύνης, τον οποίο βλέπουμε θετικά, επιφυλασσόμενοι για τον τρόπο που
αυτός θα υλοποιηθεί.
Είναι προφανές ότι η ΔΑΚΕ δεν έχει όπως δεν
είχε ποτέ ισοπεδωτική λογική. Στηρίζουμε τα θετικά στοιχεία όμως θα αγωνιστούμε
να υπάρχουν ριζικές αλλαγές στα σημεία που θεωρούμε ότι θα έχουν δυσμενείς
επιπτώσεις στην εκπαίδευση.
Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση οφείλει να νομοθετήσει όταν η χώρα επανέλθει στην
κανονικότητα και με ανοιχτά σχολεία.
3.
Για τη λειτουργία Βαθμολογικού Κέντρου, η
συζήτηση έγινε στη βάση της σημερινής κατάστασης που βιώνουμε. Έτσι η πρόταση
που συμφωνήθηκε και στάλθηκε σε όλους τους αρμόδιους, στηρίζει τη λειτουργία
βαθμολογικού κέντρου τόσο στο Μεσολόγγι όσο και στο Αγρίνιο για την καλύτερη
και ασφαλέστερη διεξαγωγή της βαθμολόγησης των γραπτών των Πανελλαδικών.
Σας γνωστοποιούμε
ότι η θέση της Α ΕΛΜΕ είναι διαχρονική και αδιαπραγμάτευτη υπέρ της λειτουργίας
ενός βαθμολογικού κέντρου στην έδρα της Περιφερειακής Ενότητας (Μεσολόγγι) και
έχει πολλαπλώς διατυπωθεί προς όλες τις κατευθύνσεις και από το συγκεκριμένο ΔΣ
και από όλα τα προηγούμενα.
ΔΑΚΕ Α
ΕΛΜΕ
Αιτωλοακαρνανίας