Κ. Κατσαρός: Το 2020 αφήνει πίσω του πολλά και μεγάλα προβλήματα...

 Μεσολόγγι, 15/12/2020

Συνάδελφοι

Παραμονές Χριστουγέννων δυστυχώς η επικαιρότητα μας αναγκάζει να ασχολούμαστε με πολλά ζητήματα αντί να απολαμβάνουμε τις οικογένειές μας και τη θαλπωρή των ημερών… Τρία από αυτά είναι κυρίαρχα: Αξιολόγηση επίδοσης μαθητών, νομοσχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και στελέχωση Υπηρεσιακών Συμβουλίων. Δόξα το Θεό οι υπουργικές μονομερείς ενέργειες και αποφάσεις εμπλουτίζουν συνεχώς τη λίστα για να μην …πλήττουμε αφού …όλα είναι καλά στο χώρο και δεν έχουμε προβλήματα…

Αξιολόγηση μαθητών

Προσωπικά είμαι υπέρ της αξιολόγησης και της επιβράβευσης των συνεπών μαθητών και διαφωνώ με τους χειροκροτητές της διάλυσης των σχολείων όπως επιχειρήθηκε τα προηγούμενα χρόνια. Άλλο όμως αυτό κι άλλο αυτό που αντιμετωπίζουμε στις έκτακτες, μην το ξεχνάμε, συνθήκες σήμερα.

Ποιον μαθητή να αξιολογήσεις; Αυτόν που μπορούσε να συνδεθεί ή αυτόν που δεν μπορούσε; Αυτόν που παρακολουθούσε απρόσκοπτα την παράδοση των μαθημάτων ή αυτόν που είχε συνεχή προβλήματα; Σε τι ύλη να τον αξιολογήσεις όταν προχωράμε με βήμα σημειωτόν; Με ποιο τόπο θα αξιολογήσουμε αντικειμενικά την επίδοση κάθε μαθητή και δεν θα αδικήσουμε όποιον δεν πρέπει; Ποιος θα μπορούσε να χαρακτηριστεί συνεπής, αυτός που ήθελε και δεν μπορούσε ή αυτός που μπορούσε αλλά δεν ήθελε να παρακολουθεί;

Το να αξιολογήσουμε αντικειμενικά ένα μαθητή μας είναι φυσικά καθήκον μας και επιβάλλεται στο πλαίσιο της λογικής που ανέφερα πριν, προφανώς όμως όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν. Δυστυχώς η πανδημία δεν επέτρεψε ούτε η διδασκαλία να είναι ίδια ούτε μπορεί να γίνει αξιολόγηση όπως γίνονταν ως σήμερα, σαν να μην τρέχει τίποτε.

Είναι πάντως θετικό ότι σήμερα όλοι καταλαβαίνουν την αξία της αξιολόγησης των μαθητικών επιδόσεων και αντιδρούν, ακόμη και όσοι είχαν στηρίξει την μετατροπή των σχολείων σε παιδικές χαρές στο πρόσφατο παρελθόν...

Οι εξετάσεις είναι θέμα που πρέπει να απασχολήσει τους συλλόγους διδασκόντων. Αν όλα πάνε καλά και επιστρέψουμε (κοντά στις 11 Ιανουαρίου πρώτα ο Θεός), θα έχουμε 2 βδομάδες καθαρές ώστε να οργανώσουμε 6 (3+3) διαγωνίσματα. Για τα υπόλοιπα τη λύση μπορεί να δώσει η εφευρετικότητα των εκπαιδευτικών, αφού το υπουργείο αδυνατώντας να προτείνει αξιόπιστη και εφαρμόσιμη λύση αφήνει αυτό το πεδίο ελεύθερο…

Επαγγελματική Εκπαίδευση

Το νομοσχέδιο επανιδρύει ουσιαστικά τις Τεχνικές Σχολές (που κακώς είχαν καταργηθεί επί Αρβανιτόπουλου…) δίνοντας στους απόφοιτους επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 3 και πρακτικά τη δυνατότητα να ασχοληθούν με μια τέχνη αντί να παρακολουθούν αναγκαστικά τρία χρόνια μαθημάτων, το πιθανότερο σε κάποιο ΕΠΑΛ (και γνωρίζουμε με τι επιδόσεις...). Θα τολμούσα να πω πως το συγκεκριμένο μέτρο από μόνο του αναβαθμίζει τα ΕΠΑΛ, των οποίων οι απόφοιτοι θυμίζω ότι λαμβάνουν τίτλο με επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 4 ή 5 μετά από μαθητεία, αφού παύουν να είναι «αναγκαστική» διέξοδος για κάποιους. Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων αυτών κατανοούν πολύ καλά τι λέω.

Φυσικά, διαπιστώνουμε ότι παραμένουν σοβαρά ζητήματα που υπήρχαν και παλιότερα, όπως θέματα με τη μαθητεία, τις εκπαιδευτικές δομές που δεν εντάσσονται στο υπουργείο παιδείας, τους διευθυντές που δεν είναι εκπαιδευτικοί σε εκπαιδευτικές μονάδες κ.α. Έχουμε τοποθετηθεί γι αυτά και στο παρελθόν, αφού φαίνεται ότι είναι διαχρονικές επιλογές, πέρα από τις αντίθετες εξαγγελίες και διαβεβαιώσεις…

Υπηρεσιακά Συμβούλια

Μπορεί ορισμένους να ξενίζει η θέση που θα διατυπώσω αλλά θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή το μείζον θέμα μακράν στην εκπαίδευση είναι το θέμα των Υπηρεσιακών Συμβουλίων. Οι εξελίξεις που υπάρχουν είναι σοβαρότερες από αυτές που θα μπορούσαμε να περιμένουμε και δεν είναι τυχαίο ότι ο χρόνος που έχει επιλεγεί να γίνονται οι (συνεχείς, μονομερείς) παρεμβάσεις ότι συμπίπτει με πολλά άλλα σοβαρά ζητήματα…

Ο θεσμός των αιρετών ήταν ο μόνος τρόπος να υπάρχει στοιχειώδης έλεγχος στις αποφάσεις της διοίκησης τοπικά αλλά και κεντρικά. Η ύπαρξη αιρετών που λογοδοτούν στη βάση για τις ενέργειές τους είχε μόνο θετικό πρόσημο. Δεν θα σας κουράσω με επανάληψη όσων έχω πει και στο πρόσφατο παρελθόν για το ζήτημα. Θα υπενθυμίσω μόνο ότι ο θεσμός των αιρετών μελών έχει ιστορία περίπου εκατό ετών αφού καθιερώθηκε το 1926 πρώτα και μόνο στην εκπαίδευση και πουθενά αλλού στη Δημόσια Διοίκηση με Προεδρικό Διάταγμα.

Σήμερα έχουν καταρρεύσει όλα τα αφηγήματα της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει και υπό φυσιολογικές συνθήκες οι υπεύθυνοι θα είχαν αναλάβει τις ευθύνες τους.

Αρχικά επιχειρήθηκε να τονιστεί ότι ο κλάδος διαφωνεί με τη στάση των …συνδικαλιστών και θα δώσει την απάντησή του στις εκλογές. Το αφήγημα κατέρρευσε όταν η συντριπτική πλειοψηφία συναδέλφων έδωσε την απάντηση εκεί που έπρεπε.

Αμέσως μετά ακούσαμε για βολεμένους συνδικαλιστές που αντιδρούν. Το υπουργείο δηλαδή κατά πρώτον θεωρεί την εκπροσώπηση των συναδέλφων «βόλεμα» και κατά δεύτερον στράφηκε ευθέως εναντίον χιλιάδων εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στα ψηφοδέλτια με στόχο να …βολευτούν. Έτσι κι αλλιώς το αφήγημα κατέρρευσε όταν …οι βολεμένοι δήλωσαν ότι παραιτούνται από το …βόλεμα!

Τότε όμως το υπουργείο σκέφτηκε να πει ότι η παραίτηση των αιρετών από τα Υπηρεσιακά Συμβούλια ουσιαστικά τα διαλύει με ευθύνη του κλάδου. Όμως, σύμφωνα με τα ισχύοντα ως σήμερα, η άρνηση ή η παραίτηση μέλους του ΥΣ καλύπτεται από αναπληρωματικά μέλη και σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η κάλυψη οι αιρετοί ορίζονται με απόφαση των ΕΛΜΕ. Άρα σε καμία περίπτωση δεν θα διαλύονταν τα ΥΣ, απλά και πάλι με επιλογή (ακόμη και με εκλογή στις ΕΛΜΕ…) θα συνέχιζαν να λειτουργούν κανονικά! Αυτή ήταν η πρόνοια που υπήρχε και σεβόταν απόλυτα το δικαίωμα συμμετοχής ΕΚΛΕΓΜΕΝΩΝ μελών και όχι μόνο διορισμένων. Μάλιστα όπως έμαθα ΕΧΕΙ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ σε κάποιες περιπτώσεις στο παρελθόν. Στην πραγματικότητα φάνηκε ότι το υπουργείο είχε ως ξεκάθαρο στόχο τον πλήρη έλεγχο των ΥΣ. Τόσο απλά. Και το αφήγημα κατέρρευσε αφού το ίδιο το υπουργείο νομοθέτησε ουσιαστικά τη διάλυση...

Εξαρχής επίσης ακούγονταν ότι οι επιλογές ήταν θέμα κυβερνητικής γραμμής και μάλιστα με προσωπική παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού. Όμως, τα Υπηρεσιακά Συμβούλια των εκπαιδευτικών είναι τα μοναδικά σε όλο το δημόσιο τομέα που εφαρμόζεται η δήθεν κυβερνητική γραμμή. Παντού αλλού επιλέχθηκε η συναίνεση σε ένα θέμα που αφορά πρωτίστως τους εργαζομένους. Στο δικό μας υπουργείο επιλέχτηκε η σύγκρουση αποκλειστικά με επιλογή της ηγεσία του και σαφέστατα το αρχικό αφήγημα καταρρέει…

Μετά από όλα αυτά, κατανοώ τη δυσκολία που υπάρχει εδώ και πάνω από ένα μήνα στην έκδοση των επίσημων αποτελεσμάτων που θα ανακηρύξουν τους αιρετούς του …υπουργείου και όχι του κλάδου. Προσωπικά θεωρώ ότι θα ανακοινωθούν μόνο τα ονόματα των αιρετών που «εκλέχτηκαν» και όχι τα αναλυτικά «εκλογικά» αποτελέσματα.

Συνάδελφοι

Θεωρώ ότι η στάση μας πρέπει να εξακολουθήσει να είναι ενιαία. Τα ΥΣ, αν συνεχιστεί η διαδικασία, δεν έχουν τη στήριξη του κλάδου και αυτό πρέπει να το λάβουν σοβαρά υπόψη τα υποψήφια μέλη τους, αιρετά και μη. Προσωπικά έχω την …αίσθηση ότι εκλέχτηκα τόσο στο ΠΥΣΔΕ Αιτωλοακαρνανίας όσο και στο ΑΠΥΣΔΕ Δυτικής Ελλάδας. Όταν και αν ανακοινωθεί επίσημα το όνομά μου ως αιρετού, η μη συμμετοχή μου στα νέα ΥΣ είναι μονόδρομος και φυσικά σε δύο χρόνια, που μπορεί να έχουν αλλάξει πολλά, πιθανότατα θα διεκδικήσω εκ νέου την καθαρή και χωρίς αστερίσκους εκπροσώπηση των συναδέλφων με ψηλά το κεφάλι!

Καλά Χριστούγεννα!!

Καλές γιορτές σε όλους!!

Εύχομαι σε όλους υγεία και δύναμη!!

 

Κατσαρός Κωνσταντίνος