Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας επιβεβαίωσε χτες για μια ακόμη φορά ότι εκτός από το έλλειμμα δημοκρατίας και την αυταρχική νοοτροπία που τη διακρίνει , χαρακτηρίζεται και από παντελή έλλειψη διοικητικής ικανότητας και επάρκειας όσον αφορά τη διαχείριση του ευαίσθητου ζητήματος της επαναλειτουργίας των σχολείων στην εποχή της πανδημίας.
Καταρχάς , πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι και η ΑΡΕΝ και όλοι οι φορείς και οι συλλογικότητες που έχουν αναφορά στην εκπαιδευτική ριζοσπαστική αριστερά, από τον Ιανουάριο έχουν καταστήσει απολύτως σαφή τη θέση τους για ανοιχτά και ασφαλή σχολεία με προϋπόθεση τα μικρά τμήματα 15 μαθητών, την πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικού προσωπικού και προσωπικού καθαριότητας , τον μαζικό εμβολιασμό της εκπαιδευτικής κοινότητας και τη διενέργεια μαζικών τεστ σε όλους και σε όλες. Η κυβέρνηση και η υπουργός παιδείας προκλητικά κώφευσαν σε όλες αυτές τις απολύτως ρεαλιστικές και εφικτές προτάσεις, χάρη στις οποίες τα σχολεία θα είχαν ανοίξει εδώ και τρεις μήνες , διότι τα κλειστά σχολεία εξυπηρετούσαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον πολιτικό τους σχεδιασμό. Πέρασαν τα νομοσχέδια για την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, την ελάχιστη βάση εισαγωγής και την πανεπιστημιακή αστυνομία χωρίς την αγωνία και το άγχος των κινητοποιήσεων , οι οποίες θα μπορούσαν να γίνουν με ανοιχτά σχολεία και να προκαλέσουν ρήγματα στην εφαρμογή όλων αυτών των αντιεκπαιδευτικών και αντιλαϊκών πολιτικών. Με τους εκπαιδευτικούς πίσω από τις οθόνες της τηλεκπαίδευσης, συγκρότησε νύχτα σαν τον κλέφτη τα υπηρεσιακά συμβούλια διορίζοντας δοτούς στις θέσεις των αιρετών μελών και πίστεψε ότι είχε πετύχει και την άριστη συνθήκη για την εφαρμογή της αξιολόγησης. Ωστόσο, ο κλάδος έδειξε αντανακλαστικά και έδωσε ηχηρό ράπισμα με το 90% της συμμετοχής του στην απεργία αποχή από την αξιολόγηση που κήρυξε η ΟΛΜΕ.
Κι ενώ έχουμε φτάσει δύο μόλις εβδομάδες πριν τις διακοπές του Πάσχα, με τα κρούσματα και τον δείκτη μεταδοτικότητας του ιού να είναι δύο και τρεις φορές παραπάνω από ό,τι ήταν όταν τα σχολεία έκλεισαν , αποφασίζει τώρα να ανοίξει τα σχολεία αρχής γενομένης από τα Λύκεια. Η απόφαση λαμβάνεται χωρίς κανένα απολύτως πρόσθετο μέτρο εκτός από τα αμφίβολης αποτελεσματικότητας self-test , η διαδικασία των οποίων μετακυλίει την ευθύνη στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς . Δεν είχε καν την ευαισθησία η κυβέρνηση να εμβολιάσει όλους/ες τους/τις εκπαιδευτικούς και όλους/ες τους μαθητές/τριες. Είναι προφανές ότι ο βασικός λόγος της επαναλειτουργίας είναι οι πιέσεις που ασκούνται από τα ιδιωτικά σχολεία , τα οποία βλέπουν τον κίνδυνο να μην εισπράξουν το σύνολο των διδάκτρων σε περίπτωση παράτασης της αναστολής λειτουργίας. Απέναντι στα ιδιωτικά συμφέροντα που λυμαίνονται τον χώρο της εκπαίδευσης αυτή η κυβέρνηση κι αυτή η υπουργός έχουν αποδείξει ότι εξαντλούν όλη τους την ευαισθησία χωρίς εκπτώσεις!
Και αποτελεί απύθμενη υποκρισία η πρόταξη του ενδιαφέροντος για «τα παιδιά που δίνουν εξετάσεις». Αν η κυβέρνηση ενδιαφερόταν πραγματικά για τα παιδιά , δεν θα τα φυλάκιζε επί μήνες μπροστά στις οθόνες του χρυσοπληρωμένου webex, ούτε θα ακύρωνε με την τηλεκπαίδευση τις ίσες ευκαιρίες για τα παιδιά εκείνα που «χάθηκαν» μαζί με τα προσφυγόπουλα από το σχολείο, καθώς η μαύρη τρύπα της ελλιπούς ή ανύπαρκτης πρόσβασης τα εξαφάνισε από τον εκπαιδευτικό χάρτη. Η υπουργός παιδείας όφειλε, επίσης, να μην ψηφίσει εν μέσω πανδημίας ένα νομοσχέδιο που αλλάζει τους όρους του παιχνιδιού και λειτουργεί ως αδυσώπητος κόφτης για την εισαγωγή των παιδιών στα ΑΕΙ, ή τουλάχιστον έπρεπε να αναστείλει την εφαρμογή του καθώς και την εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων.
Οι εκπαιδευτικοί , λοιπόν, κατανοούν για μια ακόμη φορά ότι η μέγιστη ευθύνη της επαναλειτουργίας των σχολείων πέφτει στους δικούς τους ώμους. Απέναντι σε μια κυβέρνηση πλήρους διοικητικής ανεπάρκειας και ανικανότητας θα αντικρύσουν τη Δευτέρα τους μαθητές και τις μαθήτριες τους και χωρίς όρους και προϋποθέσεις θα σταθούν δίπλα τους , γιατί αυτό επιβάλλει η συνείδησή τους και η επίγνωση της αποστολής τους. Θα γνωρίζουν ότι μέσα στην τάξη , πίσω από τις μάσκες υπάρχουν ανθρώπινες ψυχές που πέντε μήνες φέτος και τέσσερις πέρυσι έχουν εξαντληθεί και δεν έχουν άλλες αντοχές. Τους καλούμε να συνεδριάσουν και να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα (π.χ. περικοπή διδακτικών ωρών, επιμήκυνση διαλειμμάτων κλπ) προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι μετάδοσης και διασποράς.
Οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί όλο αυτό το διάστημα, χωρίς καμία στήριξη, σταθήκαμε δίπλα στους μαθητές μας με όλα τα μέσα. Κρατήσαμε αναμμένη τη φλόγα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Συλλογικά και αγωνιστικά καθυστερήσαμε και ακυρώσαμε τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια της κυβέρνησης, όπως να μπουν κάμερες στις τάξεις ή να γίνουν οι καθηγητές καταδότες των μαθητών που αγωνίζονται. Σταματήσαμε την εφαρμογή της βαθιά αντιεκπαιδευτικής αξιολόγησης.
Μπαίνουμε και πάλι μπροστά στον αγώνα.
Μαζί με τους υγειονομικούς και όλο τον λαό απαιτούμε εδώ και τώρα:
Μαζικές προσλήψεις μόνιμων γιατρών, νοσηλευτών και υγειονομικών.
Πλήρη επίταξη, άνευ όρων, κλινών, κλινικών, κρεβατιών ΜΕΘ, εξοπλισμού εργαστηρίων και του προσωπικού του ιδιωτικού τομέα και ένταξή του στο κρατικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων το αμέσως επόμενο διάστημα απαιτούμε:
Άμεσα επαναλαμβανόμενα τεστ, τουλάχιστον ανά εβδομάδα σε όλα τα σχολεία με ευθύνη του ΕΟΔΥ.
Προτεραιότητα των εκπαιδευτικών και όσων εμπλέκονται με την εκπαιδευτική διαδικασία στον εμβολιασμό, υλοποίηση του σχεδίου από σήμερα.
Μέτρα για την αραίωση των μαθητών ανά τάξη, με μέγιστο αριθμό 15 μαθητές/τμήμα.
Δημοσιοποίηση των πρακτικών της συνεδρίασης της επιτροπής των λοιμωξιολόγων, κατά την οποία αποφασίστηκε το άνοιγμα των λυκείων.
Άμεσα μέτρα ενίσχυσης και στήριξης των μαθητών για τις τεράστιες ελλείψεις και τα συσσωρευμένα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί.
Κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και του νέου συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια.
Να μη γίνουν προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις σε Γυμνάσιο και Λύκειο.
Για τη λειτουργία των σχολείων την επόμενη σχολική χρονιά διεκδικούμε από τώρα, η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ, να καταθέσουν ολοκληρωμένο σχέδιο για τα σχολεία:
Μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη.
Μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων και ΕΕΠ – ΕΒΠ σε Α/θμια και Β/θμια.
Κρατικό σχέδιο ανάπτυξης των σχολικών υποδομών, σχεδιασμός για ανέγερση νέων σχολικών μονάδων με βάση τις ανάγκες.
Αυξημένη κρατική χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών, ώστε να καλυφθούν οι τεράστιες ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί όλο αυτό το διάστημα.
Αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων και της σχολική ύλης. Εντοπισμός των μαθησιακών κενών που έχουν προκύψει τα δύο τελευταία χρόνια και επιστημονικός – παιδαγωγικός σχεδιασμός για την αντιμετώπισή τους.
Να λειτουργήσουν από την αρχή της χρονιάς τα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας και ΠΔΣ με προσλήψεις εκπαιδευτικών.
Προσλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών σε όλα τα σχολεία. Ενίσχυση των δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Στελέχωση των ΚΕΣΥ με όλο το αναγκαίο προσωπικό, ώστε να προχωρήσουν γρήγορα οι διαδικασίες της αξιολόγησης και των διαγνώσεων των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες.
Να αναβαθμιστούν εδώ και τώρα οι τεχνολογικές υποδομές των σχολείων με ενίσχυση σε πόρους και υλικό όλων των ψηφιακών λειτουργιών των σχολείων, που θα υποστηρίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία και δε θα την υποκαθιστούν. Απεμπλοκή των ιδιωτών από τις διάφορες λειτουργίες του σχολείου που τους έχει παραχωρήσει το Υπουργείο Παιδείας.
Επαναφορά των μαθημάτων που εξοβελίστηκαν από τα ωρολόγια προγράμματα (κοινωνικές επιστήμες, καλλιτεχνικά μαθήματα κλπ)
Κατάργηση όλων των νομοθετικών διατάξεων που γενικεύουν τη λεγόμενη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εκτός πανδημίας, των διατάξεων για τις κάμερες στις τάξεις. Καμία αξιοποίηση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας για την κάλυψη εκπαιδευτικών κενών.
Κατάργηση όλου του νομοθετικού πλαισίου για τη λεγόμενη αξιολόγηση στα σχολεία (ν. 4692/2020, Υ.Α για εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, διατάξεις για εσωτερικό κανονισμό), που θα οδηγήσει στην υποβάθμιση των σχολείων και στην παραπέρα κατηγοριοποίηση. Πρόγραμμα δημόσιας και δωρεάν καθολικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, επιστημονικά καταρτισμένο με βάση τις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες.
Καμία μετατροπή σχολείου σε πρότυπο
Ούτε βήμα πίσω από τα δικαιώματα των παιδιών!
Με οδηγό τις δικές μας ανάγκες στη μόρφωση, τη δουλειά και τη ζωή, μπαίνουμε μπροστά στον αγώνα και τη διεκδίκηση:
Στις 14 Απριλίου 2021, πανελλαδική μέρα δράσης για τα σχολεία, προχωράμε σε ανοιχτές συγκεντρώσεις, κινητοποιήσεις, παραστάσεις διαμαρτυρίας, συσκέψεις, συνεντεύξεις τύπου και άλλες μορφές. Στην Αθήνα διοργανώνουμε πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στις 6.30 στα Προπύλαια.
Στις 15 Απριλίου 2021 η ΟΛΜΕ στηρίζει και συμμετέχει στα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια σε όσες πόλεις διοργανώνονται από τους φοιτητικούς συλλόγους απαιτώντας να παρθούν μέτρα για ανοίξουν με ασφάλεια τα σχολεία και οι σχολές, ενάντια στο νόμο που μειώνει τον αριθμό των εισακτέων και επιβάλλει την αστυνομία στα πανεπιστήμια.
Οι ΕΛΜΕ να οργανώσουν πολύμορφες τοπικές μαζικές δράσεις: συσκέψεις με εκπαιδευτικούς – μαθητές – Συλλόγους Γονέων στα σχολεία, παραστάσεις σε τοπικό επίπεδο στους Δήμους και στις ΔΔΕ το διάστημα 12-23 Απρίλη προτάσσοντας τα αιτήματα για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων.