Ο σκοπός της ύπαρξης Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) όπως παρουσιάστηκε, ήταν να «κόβει» στους μαθητές με κακή βαθμολογία το δικαίωμα επιλογής τμημάτων από το μηχανογραφικό που μπορεί να είναι λίγα ή και όλα. Δηλαδή, κάποιοι μαθητές με κακή βαθμολογία δεν έχουν δικαίωμα από φέτος να φτιάξουν μηχανογραφικό.
Κάποιοι θεώρησαν εξαρχής λογική την πρόθεση: «Δεν είναι δυνατόν να μπαίνει κανείς στο πανεπιστήμιο με 2 και 3!». Προσωπικά διαφωνώ με αυτή τη θέση, αφού ο βαθμός εισαγωγής δεν έχει αποκλείσει ποτέ «κακούς» μαθητές να κάνουν τελικά καριέρα. Επίσης, θεωρώ πως η μείωση αριθμού εισακτέων στα τμήματα θα έλυνε πολλαπλώς καλύτερα το «πρόβλημα», αλλά προφανώς μια τέτοια λύση θα είχε τεράστιο πολιτικό κόστος για όποιον την επέλεγε…
Καταλήξαμε σαφώς σε μια λύση που …«χαϊδεύει αυτιά». Όμως τελικά, πέτυχε το σκοπό του ο νομοθέτης της ΕΒΕ; Είναι δίκαιο το νέο σύστημα;
Βλέποντας τα στατιστικά που ανακοινώθηκαν και τις ΕΒΕ όπως διαμορφώνονται τόσο για απόφοιτους ΓΕΛ όσο και για απόφοιτους ΕΠΑΛ, καταλήγουμε εύκολα να πούμε ότι δυστυχώς το σύστημα με την καθιέρωση της ΕΒΕ ΑΠΟΤΥΓΧΑΝΕΙ ΠΑΤΑΓΩΔΩΣ. Μάλιστα, κάποιες από τις παραμέτρους του νέου συστήματος δημιουργούν στρεβλώσεις που απαιτούν άμεσες βελτιώσεις.
Σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα, η ελάχιστη ΕΒΕ για τα ΓΕΛ είναι 8,82 (στα τμήματα του 4ου πεδίου) ενώ για τα ΕΠΑΛ τα πράγματα είναι …χειρότερα, αφού η μικρότερη ΕΒΕ είναι στο 5,83.
Εξαρχής λοιπόν φαίνεται η αποτυχία της ΕΒΕ αφού εισάγεται σε πανεπιστημιακή σχολή απόφοιτος με μέσο όρο βαθμολογίας κάτω από 6…
Όμως, δημιουργείται και μια επιπλέον απορία σε όποιον διαβάσει τα στοιχεία: γιατί η ΕΒΕ του τμήματος Αξιοποίησης φυσικών πόρων του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθήνας είναι 12,46 για τους απόφοιτους ΓΕΛ και 7,58 για τους απόφοιτους ΕΠΑΛ; Μήπως επειδή οι μαθητές των ΕΠΑΛ είχαν γενικά χαμηλότερο μέσο όρο βαθμολογίας λόγω …δυσκολότερων θεμάτων από αυτά των ΓΕΛ;
Ας δούμε ένα ακόμη παράδειγμα που έχει κυκλοφορήσει ευρέως και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έχουμε δύο μαθητές απόφοιτους ΓΕΛ που εξετάζονται στα μαθήματα της ΟΠ Οικονομίας – Πληροφορικής. Ο ένας γράφει Μαθηματικά 13, Οικονομία 12, Πληροφορική 9 και Γλώσσα 4. Ο άλλος γράφει πολύ χειρότερα στο βασικό μάθημα των Μαθηματικών (3,6), Οικονομία 4,8, Πληροφορική και Γλώσσα 15.
Με αυτά τα αποτελέσματα, ο πρώτος συγκεντρώνει 10130 μόρια και μένει εκτός συμπλήρωσης μηχανογραφικού (έχει ΜΟ 9.5) ενώ ο δεύτερος που συγκεντρώνει 8484 μόρια θα συμπληρώσει κανονικά μηχανογραφικό αφού έχει ΜΟ 9,6 (η ΕΒΕ είναι 9.57)!
Η εισαγωγή της ΕΒΕ συνεπώς όχι μόνο δεν πετυχαίνει το βασικό σκοπό της αλλά δημιουργεί και απαράδεκτες αδικίες.
Δυστυχώς, του χρόνου θα έχουμε μια επιπλέον αχρείαστη καινοτομία το λεγόμενο διπλό μηχανογραφικό, με το 10% των σχολών να δηλώνεται προκαταβολικά και σε δεύτερη φάση να διεκδικούνται ελεύθερα όλα τα τμήματα. Γι αυτό όμως το σύστημα που επίσης παράγει στρεβλώσεις και θα προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερο θόρυβο όταν αυτές γίνουν αντιληπτές θα μιλήσουμε άλλη φορά…
Κωνσταντίνος Κατσαρός