Στη χώρα μας υπάρχουν 7 τμήματα Μαθηματικών (και ακόμη 3 τμήματα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών, αλλά ας μην τα βάλουμε στην κουβέντα). Οι θέσεις στα 7 τμήματα ήταν φέτος 1421 και με βάση την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) οι εισακτέοι είναι τελικά 792. Αναλυτικά:
Στο Μαθηματικό Πάτρας η βάση ήταν 10618 μόρια. Ένας όμως θεωρούμενος «κακός» φοιτητής για το τμήμα αυτό, θεωρείται «καλός» για φοίτηση στο αντίστοιχο τμήμα στα Ιωάννινα. Πως το εξηγείτε αυτό;
Στο Μαθηματικό Καρλοβασίου (Σάμος) καλύφθηκαν οι …6 από τις 305 θέσεις, τα ίδια και στην Καστοριά (6 από 144). Μη βιαστείτε να πείτε ότι τα τμήματα δεν ήταν ελκυστικά αφού και στο Μαθηματικό Θεσσαλονίκης καλύφθηκαν οι 87 από τις 131 θέσεις! Παρεμπιπτόντως, πρώτη φορά τα Ιωάννινα έχουν τη χαμηλότερη βάση εισαγωγής από όλα τα τμήματα αλλά με το «τέχνασμα» της χαμηλότερης ΕΒΕ καλύφθηκαν όλες οι θέσεις (255) την ίδια ώρα που στην Πάτρα έμειναν ακάλυπτες 86…
Συνεπώς, υπάρχει πρόβλημα…
Η εφαρμογή της ΕΒΕ τελικά προκάλεσε περισσότερες παρενέργειες προσπαθώντας να λύσει ένα πρόβλημα που ούτε αυτό κατάφερε να κάνει, σύμφωνα με το προηγούμενο παράδειγμα. Θα έχετε ήδη διαβάσει και για άλλες περιπτώσεις με κορυφαία αυτή της Αρχιτεκτονικής Ξάνθης που δεν έχει κανένα απόφοιτο ΓΕΛ ως εισακτέο, αφού η ΕΒΕ που ορίστηκε στα ειδικά μαθήματα ήταν μεγαλύτερη κι από αυτή στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο!Συνεπώς απαιτούνται άμεσες αλλά και μακροχρόνιες παρεμβάσεις.
Ακόμη κι αν δεχτούμε ότι δεν πρέπει να εισάγονται στα Ανώτατα Ιδρύματα οι λεγόμενοι κακοί μαθητές, θα πρέπει να αναζητήσουμε λύση στο πρόβλημα του επικείμενου λουκέτου των περιφερειακών Ιδρυμάτων που θα είναι εθνικά πολύ επιζήμιο.
Μια πρώτη άμεση λύση που θα μπορούσε να εφαρμοστεί την επόμενη χρονιά θα ήταν μια δίκαιη κατανομή των θέσεων σύμφωνα και με τα φετινά αποτελέσματα ή τους στόχους που θα τεθούν. Αν για παράδειγμα οι εισακτέοι ήταν φέτος 110 σε κάθε Μαθηματικό Τμήμα, τότε όλα θα είχαν πληρότητα και ζωή και δεν θα κινδύνευαν από λουκέτο!
Μακροχρόνια, απαιτούνται σοβαρές αποφάσεις και λύσεις που θα αγγίξουν όλα τα επίπεδα της Εκπαίδευσης. Ειδικότερα στην Τριτοβάθμια, πρέπει κάποια στιγμή να μιλήσουμε για παράδειγμα τόσο για τον αριθμό των ιδρυμάτων που πρέπει και μπορεί να συντηρήσει η χώρα όσο και για τον αριθμό εισακτέων βάση των αναγκών.
Η εφαρμογή της ΕΒΕ από μόνη της δημιουργεί παρά λύνει προβλήματα. Θεωρώ ότι η εμπειρία της πρώτης εφαρμογής θα χρησιμοποιηθεί για αλλαγές. Ας ελπίσουμε ότι θα είναι στη σωστή κατεύθυνση.
Κωνσταντίνος Κατσαρός
Εκπαιδευτικός