Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
Τη φετινή σχολική χρονιά, το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να υλοποιήσει τις διατάξεις του νόμου 4823/2021 του περασμένου Αυγούστου, συγκροτώντας – μεταξύ άλλων – νέα «ευέλικτα» ολιγομελή Σχολικά Συμβούλια ως μηχανισμούς συλλογής χορηγιών και διοργάνωσης ποικίλης φύσης εκδηλώσεων εκτός σχολικού ωραρίου. Οι εκδηλώσεις αυτές μπορεί να έχουν ακόμα και εισιτήριο, έσοδα κ.λ.π., σε συνεργασία με διάφορους φορείς «της τοπικής κοινωνίας».
Με στόχο την λεγόμενη «αυτονομία» του Δημόσιου Σχολείου, δηλαδή την αυτονομία από τις ευθύνες και την υποχρέωση χρηματοδότησης της κυβέρνησης και του ΥΠΑΙΘ και με συντονιστή – μάνατζερ τον Διευθυντή της Σχολικής Μονάδας σε συνεργασία με πρόθυμους Δημάρχους, η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ επιχειρεί να αξιοποιήσει τις σχολικές υποδομές που έχει πληρώσει από την τσέπη του ο ελληνικός λαός για να μαθαίνουν γράμματα τα παιδιά του, ώστε να μετατρέψει τα σχολεία σε κυνηγούς πόρων πέρα και έξω από την συνεχώς μειούμενη κρατική χρηματοδότηση. Συγκεκριμένα, το νέο Σχολικό Συμβούλιο υποβαθμίζει τον ρόλο τόσο του Συλλόγου Διδασκόντων, όσο και του Συλλόγου Γονέων αλλά και των εκπροσώπων των μαθητικών κοινοτήτων, αφού τα Σχολικά Συμβούλια είναι πλέον 7μελή και απαρτίζονται από:
Τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας μαζί με 3 εκπαιδευτικούς ορισμένους από τον Σύλλογο Διδασκόντων και τους αναπληρωτές τους (αντί για όλο τον Σύλλογο διδασκόντων που ίσχυε μέχρι τώρα)Έναν εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων και του αναπληρωτή
του (αντί για όλο το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων που ίσχυε μέχρι τώρα) Έναν
μαθητή εκπρόσωπο του 15μελούς Συμβουλίου, χωρίς δικαίωμα ψήφου (αντί
για 3 μαθητές με δικαίωμα ψήφου που ίσχυε μέχρι τώρα ). Δύο εκπροσώπους του Δήμου
Σύμφωνα με το Άρθρο 87 του Ν4823/2021 «Ο Διευθυντής ή ο Προϊστάμενος της σχολικής μονάδας, μετά από εισήγηση του Συλλόγου Διδασκόντων ή με δική του πρωτοβουλία, δύναται να αποφασίζει τη σύναψη συμφωνιών συνεργασίας με κάθε φορέα που κρίνει σκόπιμο, με σκοπό τη συμμετοχή της σχολικής μονάδας σε προγράμματα και δράσεις πολιτιστικού, αθλητικού, κοινωνικού ή εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος». Τα Σχολικά Συμβούλια, λοιπόν, ενώ μέχρι τώρα είχαν μόνο συμβουλευτικό ρόλο, πλέον θα δικαιούνται να αποφασίζουν για ένα και μόνο πράγμα, σύμφωνα με το Άρθρο 98 (ενώ για όλες τις υπόλοιπες αρμοδιότητές τους ο ρόλος τους παραμένει απλώς συμβουλευτικός προς στον Σύλλογο Διδασκόντων): Για «να διοργανώνονται και να υλοποιούνται από τη σχολική μονάδα, μετά το πέρας του ωρολογίου διδακτικού προγράμματος και τη λήξη του ολοήμερου σχολείου, με ή χωρίς συνεργασία με τρίτους φορείς, εκδηλώσεις, προγράμματα και συνέδρια που απευθύνονται στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Οι εκδηλώσεις, τα προγράμματα και τα συνέδρια του πρώτου εδαφίου διοργανώνονται, ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Τυχόν έσοδα από τις εκδηλώσεις αυτές εισπράττονται από την αρμόδια σχολική επιτροπή και αποδίδονται στη σχολική μονάδα μέσω αυτής». Μάλιστα, ακόμα και χωρίς την εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας, εκδηλώσεις θα μπορούν να αποφασίζονται «με απόφαση του Δημάρχου, η οποία γνωστοποιείται στο οικείο Σχολικό Συμβούλιο…», οπότε «…είναι δυνατόν να διατεθεί διδακτήριο για την οργάνωση και πραγματοποίηση εκδηλώσεων κοινού ενδιαφέροντος μετά το πέρας του ωρολογίου διδακτικού προγράμματος και μετά τη λήξη του ολοήμερου σχολείου.»
Για να μην μείνει καμία απορία για τις νέες αρμοδιότητες του Σχολικού συμβουλίου, το Άρθρο 107 με τίτλο «Αναμόρφωση του θεσμού του Σχολικού Συμβουλίου» ορίζει: «Το σχολικό συμβούλιο συνεργάζεται με τον Σύλλογο Γονέων της σχολικής μονάδας και με τους εκπροσώπους του Δήμου στη σχολική επιτροπή ιδίως στα θέματα που σχετίζονται με την υλικοτεχνική υποδομή της σχολικής μονάδας, τη χρηματοδότηση αυτής από άλλες πηγές, πλην της τακτικής κρατικής επιχορήγησης, καθώς και τη διοργάνωση και τον συντονισμό δραστηριοτήτων κάθε είδους στην τοπική κοινωνία.» Και: «Το σχολικό συμβούλιο συνεργάζεται με τον Σύλλογο Γονέων, τον Δήμο, τους εκπροσώπους των μαθητικών κοινοτήτων, καθώς και τους εκπροσώπους αποφοίτων της σχολικής μονάδας, εφόσον υπάρχει σύλλογος αποφοίτων, όσον αφορά στα θέματα που σχετίζονται με την προσφορά της σχολικής μονάδας στην τοπική κοινωνία.» Είναι εντελώς αντιδημοκρατικό να παρακάμπτεται ο Σύλλογος Διδασκόντων που είναι το κύριο όργανο λειτουργίας του σχολείου και, ακόμα περισσότερο, χυδαίο να διοργανώνονται στα σχολεία εκδηλώσεις επί χρήμασι, τις οποίες θα μπορεί να προτείνει (και με την άδεια του σχολικού συμβουλίου να υλοποιεί) όποιος εξωσχολικός παράγοντας θέλει, με την πλειοψηφία των καθηγητών, μαθητών και γονέων να μετατρέπονται σε παθητικούς αποδέκτες . Δεν θα περάσει! Δίνουμε τη μάχη, μαζί με τους μαθητές μας και τους γονείς τους για να μην υλοποιηθούν τα σχέδια του ΥΠΑΙΘ που μετατρέπουν το δημόσιο σχολείο σε κυνηγό πόρων με συντονιστές τους διευθυντές-managers, που γενικεύει τις μορφωτικές ανισότητες και απαξιώνει τους εκπαιδευτικούς. Δε θέλουμε το σχολείο-επιχείρηση! Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων, τους συλλόγους γονέων και τα μαθητικά συμβούλια της περιοχής μας να μην αποδεχτούν τα νέα Σχολικά Συμβούλια – Α.Ε