Γράφει ο εκπαιδευτικός
Κωνσταντίνος Κατσαρός
Μια βδομάδα πριν, κατά την παράδοση – παραλαβή στο Υπουργείο Παιδείας, ο πρώην υπουργός Γαβρόγλου ανέφερε ότι όλα είναι εντάξει και παραδίδει το Υπουργείο έτοιμο για τη νέα χρονιά. Είναι όμως πράγματι έτσι; Τι κατάσταση παρέλαβε η νέα ηγεσία και πόσο διαφορετική είναι η εκπαίδευση 54 μήνες μετά την ανάληψη της εξουσίας από τον ΣΥΡΙΖΑ;
Την τελευταία τετραετία συνέβησαν πολλές σημαντικές αλλαγές στο χώρο της Εκπαίδευσης.
Η αριστεία δια στόματος πρώην υπουργού (Μπαλτάς) ήταν ρετσινιά.
Έτσι, στα Δημοτικά σχολεία, η επιβράβευση της προσπάθειας των μαθητών πέρασε στην ιστορία και τη θέση της πήρε η κληρωτίδα…
Σε ανώτερες βαθμίδες, ανακαλύφθηκε (Γαβρόγλου) ότι οι μαθητές δεν είχαν χρόνο να …“ερωτευτούν”, να διασκεδάσουν! Ας μην ξυπνάμε νωρίς τους εφήβους, γιατί ο εγκέφαλος τους λειτουργεί καλύτερα αργότερα! Δεν χρειαζόταν ζόρι για διάβασμα, οι νέες και οι νέοι χρειάζονταν μόνο ξεκούραση κι έρωτα!
Στο Γυμνάσιο καταργήθηκαν ώρες μαθημάτων και οι πολλές (ομολογουμένως) εξετάσεις. Αυτό όμως έγινε άκριτα, μόνο και μόνο για να πετύχουμε δημοσιονομικούς στόχους, και οδήγησε:
- στο διαχωρισμό των μαθημάτων σε πρώτης και δεύτερης κατηγορίας.
- στην απόλυση 3500 αναπληρωτών εκπαιδευτικών, αφού δεν ξαναπροσλήφθηκαν ποτέ, χωρίς να καταλάβει κανείς τίποτε, χωρίς καμία αντίδραση. Κι αυτές οι απολύσεις έγιναν από μια κυβέρνηση που (ορθώς) επανέφερε στο σχολείο 1800 συναδέλφους που είχαν βγει σε διαθεσιμότητα (κακώς) από την προηγούμενη κυβέρνηση
- στην προαγωγή παιδιών με σοβαρές ελλείψεις σε σοβαρά γνωστικά αντικείμενα
- υπέρμετρη αύξηση της ύλης σε ορισμένα αντικείμενα
- συνεξέταση Λογοτεχνίας και Γλώσσας σε όλες τις κατευθύνσεις που θα προκαλέσει επίσης σοβαρά προβλήματα
- οι φετινοί απόφοιτοι που θα θελήσουν να συμμετέχουν του χρόνου εκ νέου στις εξετάσεις, σε αντίθεση με άλλες χρονιές που λαμβάνονταν ειδική μέριμνα, με το νέο σύστημα θα κληθούν να αντιμετωπίσουν θέματα σε ύλη που δεν έχουν διδαχθεί!
- διατηρείται το παράδοξο να θέλει κάποιος να σπουδάσει Πληροφορική και να πρέπει να δώσει εξετάσεις στη Χημεία επιλέγοντας μάλιστα προσανατολισμό διαφορετικό από αυτόν της Πληροφορικής…
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έγιναν εκτεταμένες συγχωνεύσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ χωρίς σχέδιο, σε πολλές περιπτώσεις γρήγορα και εν μέσω πολλών αντιδράσεων. Παρατηρείται το φαινόμενο να υπάρχουν πλέον στην ίδια πόλη δύο τμήματα με ίδιο όνομα και παρόμοιο περιεχόμενο. Γνωρίζετε ότι στην Πάτρα υπάρχουν πλέον δύο τμήματα Πολιτικών Μηχανικών; Υπάρχει ο κίνδυνος τα πτυχία να καταλήξουν να είναι σε μεγαλύτερο βαθμό χωρίς αντίκρισμα…
Την ίδια ώρα, οι μισθοί των εκπαιδευτικών που ήταν έτσι κι αλλιώς οι χαμηλότεροι στο δημόσιο, έγιναν την τελευταία τετραετία χειρότεροι! Το νέο μισθολόγιο ΣΥΡΙΖΑ, που μέχρι να έρθει στην εξουσία κατακεραύνωνε το ΠΑΣΟΚ (Ρέππας) για το Ενιαίο Μισθολόγιο ονομάζοντάς το εύστοχα “φτωχολόγιο”, προέβλεψε και χαμηλότερες αμοιβές αλλά και για πρώτη φορά την μισθολογική εξαφάνιση 2 ετών εργασίας!
Αυτές ήταν οι μεγάλες τομές που έγιναν την περασμένη τετραετία. Πολλές όμως ήταν και οι μικρές αλλαγές τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην καθημερινότητα και που επηρέασαν το χώρο μας.
Κάθε φθινόπωρο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ανακοίνωνε χιλιάδες μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση. Τα δύο πρώτα φθινόπωρα της εξουσίας του ο ΣΥΡΙΖΑ είχε μιλήσει για 10-15000 διορισμούς. Τα επόμενα φθινόπωρα ανέβασε σταδιακά τον αριθμό. Σύμπτωση φυσικά που κάθε φθινόπωρο πραγματοποιούνται διάφορων τύπων εκλογές στην εκπαίδευση … Φυσικά δεν υλοποίησε ποτέ τις εξαγγελίες και ο εμπαιγμός των αναπληρωτών συναδέλφων δεν είχε όριο… Παραμονές εκλογών είναι η πρώτη φορά που κάποια κυβέρνηση ανακοινώνει εκ του ασφαλούς χιλιάδες διορισμούς που δεν θα χρειαστεί να εκτελέσει η ίδια!
Κάθε χρόνο επίσης ανακοινώνονταν ότι τα σχολεία ανοίγουν κανονικά, τη ώρα που οι περισσότεροι αναπληρωτές έφταναν στα σχολεία πριν τα Χριστούγεννα και πολλοί αμέσως μετά… Τη χρονιά που τελείωσε έρχονταν στα σχολεία αναπληρωτές για να καλύψουν τα πολλά κενά ακόμη και τον Απρίλιο!
Φέτος, λόγω εκλογών, παρουσιάζεται ένα ακόμη πρόβλημα. Σταμάτησαν διαδικασίες που έπρεπε να εξελίσσονται για να οδηγηθούμε ομαλά στη νέα σχολική χρονιά. Χάσαμε ένα μήνα δουλειάς και τώρα …τρέχουμε, γιατί το υπουργείο δεν ζήτησε εξαίρεση όπως θα έπρεπε, όπως γίνονταν πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις στο παρελθόν και όπως ζητούσαν οι εμπλεκόμενοι, στελέχη εκπαίδευσης και εκπαιδευτικοί. Κάποιοι γνώριζαν ότι θα φύγουν και θέλησαν να δυσκολέψουν όσο μπορούσαν τη δουλειά των επόμενων. Παρόλα αυτά η ανακοίνωση βγήκε: “Παραδίδουμε υπουργείο έτοιμο για τη νέα χρονιά!”
Παρεμπιπτόντως και για την ιστορία, η τελευταία φορά που όλα έγιναν όπως πρέπει και τα σχολεία λειτούργησαν πραγματικά χωρίς πρόβλημα από την αρχή της χρονιάς ήταν επί υπουργίας Ευριπίδη Στυλιανίδη, με κυβέρνηση πάλι Νέας Δημοκρατίας…
Αν λοιπόν θέλουμε να κάνουμε ένα περίγραμμα της πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ την τελευταία τετραετία, όπως έγραψε κι ένας καλός φίλος στο διαδίκτυο, η πολιτική των Υπουργών Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ στηρίχτηκε σε δύο πυλώνες: α) στη σκληρή δημοσιονομική προσαρμογή και β) στην εφαρμογή των ιδεοληψιών τους. Δεν είναι και λίγες οι περιπτώσεις που επιστρέψαμε στον κομματισμό, την εκδικητικότητα και τελικά στην αναποτελεσματικότητα.
Σήμερα, 4μιση χρόνια μετά από την “πρώτη φορά αριστερά” (και με ολίγον ακροδεξιά) διακυβέρνηση, η χώρα άλλαξε σελίδα.
Στην Εκπαίδευση ίσως για πρώτη φορά εγκαθίστανται στο υπουργείο πρόσωπα τόσο ενημερωμένα και έτοιμα να αναλάβουν τα καυτά ζητήματα και να δώσουν άμεσες λύσεις. Πρώτο μεγάλο πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι η ομαλή έναρξη της χρονιάς. Πρέπει να γίνουν πολλά σε πολύ μικρό διάστημα και μάλιστα εν μέσω καλοκαιρινών διακοπών. Ακολουθούν κι άλλα μεγάλα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα, όπως η θεραπεία από τις παρενέργειες του συστήματος των πανελλαδικών, και άλλα πολλά που πρέπει να αντιμετωπιστούν σε δεύτερο χρόνο.
Είναι σίγουρο ότι η περίοδος χάριτος σε πολλά θέματα δεν υπάρχει, σε άλλα είναι μικρή. Όλοι περιμένουμε πολλά, φαίνεται όμως ήδη ότι υπάρχει άλλος αέρας στην ατμόσφαιρα.