ΠΕΡΙ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΝΟΜΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ 17/7/1019

          H  ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΄΄ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ΄΄

Σε ένα  μετεκλογικό κλίμα όπου δεν συμμετέχει η κοινωνία αφού αντιλαμβάνεται τις προθέσεις των δύο «μονομάχων», ότι κινούνται στην ίδια νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση της απόκτησης της εύνοιας των οικονομικών και πολιτικών κέντρων αποφάσεων Ε.Ε και ΗΠΑ γίνεται η συζήτηση για την Νομική σχολή της Πάτρας. Μετά την ψήφιση του νόμου Γαβρόγλου από 147 βουλευτές, ήρθε η ώρα να ολοκληρωθεί η διαδικασία για την εφαρμογή του. Ενός νόμου που απαξιώνει το Λύκειο, υποβαθμίζει  οριστικά τη Τεχνολογική και την Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα μας. Η εκπαίδευση αποτελεί «σημαντικό» επίδικο, ελάχιστες φορές γίνεται επί της ουσίας, τις περισσότερες για επικοινωνιακούς ή λόγους εντυπωσιασμού.
 Έτσι λοιπόν και σημερινή συζήτηση  περί ίδρυσης ή μη Νομικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Πατρών φέρνει σε φαινομενική αντιπαράθεση δύο πολιτικούς χώρους οι οποίοι συνεισέφεραν τα μέγιστα στην υποβάθμισή του. Συγκρούονται φαινομενικά  δύο πολιτικές αντιλήψεις, η μία εκ των οποίων έχει ως διακηρυγμένο στόχο την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και έχει συστηματικά επιδιώξει να συκοφαντήσει το δημόσιο πανεπιστήμιο, η δε άλλη διακηρύσσει ως αξία την ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, παραδίδει όμως ένα πανεπιστήμιο -πάρκινγκ ανέργων, ένα άναρχο τοπίο τμημάτων χωρίς προσωπικό, υποδομές, ακόμα και πρόγραμμα σπουδών, που παράγουν αποφοίτους χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα.
 Και από τις δύο απουσιάζει εντελώς η αντιμετώπιση του πανεπιστημίου ως οργανισμού που θα μπορούσε να είναι αρκετά ισχυρός ώστε να προάγει την ελεύθερη έρευνα σε όλες τις επιστήμες,        την ίδια στιγμή θα μπορεί να μεριμνήσει για υπαρκτές κοινωνικές ανάγκες, θα συνδέεται με ένα νέο παραγωγικό μοντέλο ποιοτικής πρωτογενούς παραγωγής, σε ένα βιώσιμο περιβάλλον. Έτσι έχουμε την κατάργηση-διάλυση  του ΤΕΙ Μεσολογγίου με σημαντικό έργο, με υποδομές ,εργαστήρια ,εξαίρετο Campus με τρομερές δυνατότητες συμβολής στην ανάπτυξη-ανασυγκρότηση της παραγωγικής βάσης, την υποβάθμιση των  Πανεπιστημιακών σχολών  στο Αγρίνιο και ουσιαστικά την απαξίωση της Π.Ε.Αιτωλ/νιας.
Η ΄΄Αντίσταση πολιτών δυτικής Ελλάδας αντιλαμβάνεται  ότι είναι  αντιμέτωπη με κινήσεις εντυπωσιασμού ‘’καυγάς για το πάπλωμα ΄΄ και όχι για τα σημαντικά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης .
 Από την πλευρά της Ν.Δ. έχουμε τη ρητορεία της απαξίωσης, τα περί μη-παραγωγικότητας που αντιδιαστέλλονται με μία ψευδώνυμη αριστεία, τα περί μη σύνδεσης με την καινοτομία που θεραπεύονται με την υπαγωγή της Έρευνας στο Υπουργείο Ανάπτυξης,  τα περί παραβατικότητας που προετοιμάζουν την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου. Μια ρητορική που αποσκοπεί στην ηγεμονία εντός της κοινωνίας απόψεων που θα βγάζουν από το προσκήνιο οτιδήποτε μπορεί να συσχετιστεί με τις πραγματικές ανάγκες και την προοπτική διεξόδου απ΄την υστέρηση. Πρακτικές που στο όνομα της αριστείας και της καινοτομίας θα περιορίσουν την έρευνα σε όχημα κερδοφορίας επιχειρηματικών ομίλων κάνοντας χρήση των δημόσιων υποδομών, της κακοπληρωμένης έως δωρεάν εργασίας μεταπτυχιακών φοιτητών.
Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ  έχουμε τη νέα αντιπολιτευτική ρητορεία, στο όνομα του δημόσιου πανεπιστήμιου, ενός πολιτικού φορέα που το απαξίωσε, που συνέβαλε στην υποστελέχωσή του, που εμπέδωσε τις ελαστικές μορφές εργασίας στο προσωπικό του, που το υποβάθμισε χαϊδεύοντας αυτιά μέσω πελατειακών πρακτικών, που εξακολούθησε να αφήνει ένα τεράστιο κομμάτι επιστημονικού δυναμικού μακριά του ή και εκτός ελληνικών συνόρων, που το οδήγησε σε θεσμική απαξίωση, βιάζοντας τη βούληση του επιστημονικού και λοιπού προσωπικού του και προχωρώντας αυταρχικά σε εκτρωματικές συγχωνεύσεις.
Η συζήτηση περί Νομικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Πατρών επί της ουσίας δεν έχει διεξαχθεί.  Τουλάχιστον δεν έχει διεξαχθεί κατά τη δεκαετία που εκπνέει. Η ίδρυσή της ήρθε στο τραπέζι της συζήτησης κατά το Περιφερειακό Συνέδριο του 2018 από τον πρωθυπουργό.
Γνωρίζουμε  αφού  παρακολουθούμε όλο το προηγούμενο διάστημα ότι εντός του Πανεπιστημίου Πατρών η όποια αναφορά στην ίδρυσή της Νομικής σχολής ήταν συνοδευτική και μόνο, της συζήτησης περί συγχώνευσης με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, κατά το εξαιρετικά πιεσμένο χρονικά διάστημα που προσχηματικά συζητήθηκε η τελευταία. Το επιχείρημα που ακουγόταν ήταν ότι το Πανεπιστήμιο Πατρών «πρέπει να συναινέσει στη συγχώνευση με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας προκειμένου να ιδρυθεί και η Νομική Σχολή».  Εντασσόταν στο μοναδικό υποστηρικτικό προς τη διαδικασία της συγχώνευσης επιχείρημα ότι «το Πανεπιστήμιο Πατρών θα γίνει μεγάλο»! Σαν να πρόκειται περί επιχειρηματικού ομίλου που οφείλει να απορροφήσει τους ανταγωνιστές του και να κυριαρχήσει, σε τι; και σε βάρος ποιού άλλου! Τα επιχειρήματα που ακούγονται τόσο υπέρ όσο και κατά της ίδρυσής της είναι εξαιρετικά ασθενή. Από τη μία πλευρά παρατηρούμε ένα ενδιαφέρον για τους προοπτικά άνεργους αποφοίτους, από εκείνους που ευαγγελίζονται την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων μέσω των οποίων μπορεί να πλημμυρίσει η αγορά, που πρωτοστάτησαν στη συντριβή επαγγελματικών δικαιωμάτων αποδεχόμενοι την επιταγή της Ε.Ε ότι η ύπαρξη ελάχιστης αμοιβής συνιστά «κλειστό επάγγελμα».
Στον αντίποδα ακούμε τα περί περιορισμού των εισακτέων στις υπάρχουσες νομικές σχολές,  ώστε να κατευθυνθεί ισόποσος αριθμός φοιτητών στην υπό ίδρυση σχολή. Γνωρίζουμε όμως ότι η πάγια πρακτική είναι αυτή της μετέπειτα αύξησης του αριθμού των εισακτέων  αδιαφορώντας για τις υπάρχουσες  ισχνές  υποδομές ,το εκπαιδευτικό προσωπικό, το μέλλον των αποφοίτων.
Το σίγουρο είναι ότι οι μοναδικοί αρμόδιοι για να διατυπώσουν άποψη για το θέμα είναι ακαδημαϊκή κοινότητα του Πανεπιστημίου Πατρών και η κοινότητα των νομικών της Ελλάδας. Μέχρι να διεξαχθεί ο σχετικός επί τους ουσίας διάλογος, ο οποίος θα πρέπει να γίνει έχοντας αποσπάσει εχέγγυα σεβασμού των πορισμάτων του σε σχέση με την αναγκαιότητα και βιωσιμότητα, η πραγματική στόχευση της Π. Δ. Ελλάδας θα πρέπει να είναι η ουσιαστική στήριξη και ενίσχυση του Πανεπιστημίου Πατρών σε Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό, σε υποδομές, σε φοιτητική μέριμνα ειδικά σε αυτή την κρισιακή μνημονιακή περίοδο που η Ελληνική οικογένεια αιμορραγεί.
Σημαντικό επίσης  είναι η εξασφάλιση εργασίας με καλές αμοιβές και δικαιώματα για τους αποφοίτους του. Οι συνέργειες Περιφέρειας – Πανεπιστημίου χρειάζεται να ανταποκρίνονται σε πραγματικές κοινωνικές ανάγκες, να κινούνται στην κατεύθυνση ενός  Εθνικού σχεδίου παραγωγικής ανασυγκρότησης που ξεκινά με τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό απ΄ τα γυμνασιακά χρόνια  θα  αναδείχνει τα ιδιαίτερα παραγωγικά  χαρακτηριστικά  και τις δυνατότητες της κάθε Π.Ε. θα ενσωματώνει γενικές αλλά και  τεχνολογικές γνώσεις στο Λύκειο, θα τεκμηριώνει, ερευνά, εξειδικεύει στο Πανεπιστήμιο την αναγκαιότητα στήριξης της παραγωγικής διαδικασίας στα πλαίσια του σχεδίου παραγωγικής ανασυγκρότησης της οικονομίας.
Δεν θεωρούμε ότι οι σχολές όπως προαναφέραμε θα πρέπει να δημιουργούνται σε επίπεδο κορυφής ή με προγραμματικές δηλώσεις πρωθυπουργών   για λόγους προσεταιρισμού του εκλογικού σώματος στην λογική ΄΄κάθε πόλη και στάδιο κάθε χωριό και γυμναστήριο΄΄, αλλά κατόπιν αναγκαιότητας που θα προκύπτει από βασανιστικό διάλογο με τους αρμόδιους φορείς και την Πανεπιστημιακή κοινότητα.
Για την ΄΄Αντίσταση πολιτών Δυτικής Ελλάδας ΄΄ οι  ανάγκες της κοινωνίας της των εργαζομένων και όχι των επιχειρηματικών ομίλων, αποτελούν την μόνη ασφαλή επιλογή για να ανακάμψει η χειμαζόμενη  Δυτική Ελλάδα. Οι  εναλλακτικές μορφές ενέργειας σε συνδυασμό με την μείωση της κατανάλωσης, η  υπεράσπιση του Περιβάλλοντος και των ευαίσθητων οικοσυστημάτων  αποτελούν το δυνατό μας σημείο  απέναντι σε λογικές και  επιλογές εξόρυξης των υδρογονανθράκων που  θα θερμάνουν την περιοχή, υπονομεύουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Π.Δ.Ε  καθώς και κάθε παραγωγική προσπάθεια ανασυγκρότησης  όχι μόνο του πρωτογενή τομέα ( αγροκτηνοτροφική παραγωγή, υδατοκαλλιέργειες, τουρισμού) δημιουργούν συγκρουσιακό περιβάλλον που απαξιώνει κάθε προσπάθεια ανάκαμψης της πραγματικής οικονομίας.

Παρ΄ όλα αυτά δεν θα συμφωνήσουμε ως ΄΄Αντίσταση Πολιτών ΄΄με την Κυβέρνηση της ΝΔ δια στόματος υπουργού Κεραμέως στην κατάργηση της Νομικής σχολής, η οποία, έχει πάρει ΦΕΚ  είναι δεδομένη η ίδρυσή της. Είναι αστείο να κατατίθεται τέτοιου είδους πρόθεση βιαστικά και πρωτόγνωρα και πριν ακόμη τις προγραμματικές θέσεις της νέας κυβέρνησης.

 Κώστας Κούστας, εκπαιδευτικός 2ου Γυμν. Μεσολογγίου
Περιφερειακός σύμβουλος