Η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε επισημαίνει ότι καταρχάς θεωρεί άκαιρη τη στιγμή που επέλεξε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, να καταθέσει το πολυνομοσχέδιο. Σε περίοδο κρίσης, που επιβάλλεται να υπάρχει κλίμα εθνικής ενότητας, για να ξεπεραστεί η θεομηνία και με δεδομένη την αδυναμία ουσιαστικού διαλόγου, η κατάθεση νομοσχεδίου θα προκαλέσει εντάσεις εντός της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η άποψη μας είναι ότι έπρεπε να επιστρέψει πρώτα η κανονικότητα στην ελληνική κοινωνία, να ακολουθήσει διάλογος του Υπουργείου με τα εκπαιδευτικά συνδικάτα (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ) και μετά η κυβέρνηση να νομοθετήσει. Δεν αμφισβητούμε το συνταγματικό δικαίωμα της κυβέρνησης να νομοθετεί, διαμαρτυρόμαστε για τη στιγμή που ανέλαβε τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία.
Όσον αφορά το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε έχει σοβαρούς ενδοιασμούς σε συγκεκριμένες πτυχές του.
Αρνούμαστε την ανάμειξη της ΑΔΙΠΠΔΕ, τόσο στην αυτοαξιολόγηση, όσο και στην επικείμενη σύνταξη του Π.Δ. για την ατομική αξιολόγηση. Η ΑΔΙΠΠΔΕ δεν έχει καμία σχέση με την εκπαιδευτική πραγματικότητα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και συνεπώς αποτελεί εξωτερικό αξιολογητή. Η διαχρονική θέση της ΔΑΚΕ είναι η εξής: «Όχι στην εξωτερική αξιολόγηση». Επίσης, αντιτιθέμεθα στην πρόταση για ανάρτηση της έκθεσης της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας στην ιστοσελίδα του σχολείου, γιατί η διαδικασία αυτή μπορεί να οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων. Επιπροσθέτως, αρνούμαστε την ανάμειξη των Δήμων, των Γονέων και των Μαθητών (Σχολικό Συμβούλιο) στη διαδικασία σύνταξης της έκθεσης της αυτοαξιολόγησης. Δεν έχουν καμία επιστημονική επάρκεια, για να κρίνουν το εκπαιδευτικό έργο της σχολικής μονάδας.
Όσον αφορά το επικείμενο Π.Δ για την ατομική αξιολόγηση, η ΔΑΚΕ Καθηγητών θεωρεί ότι η σχετική πρωτοβουλία είναι πρόωρη. Σε μία χώρα , που δεν έχει καμία κουλτούρα αξιολόγησης και στο παρελθόν η αξιολόγηση χρησιμοποιήθηκε ως μηχανισμός χειραγώγησης, επιβάλλεται πρώτα να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών προς το Υπουργείο Παιδείας ως θεσμό. Για τον λόγο αυτό πιστεύουμε ότι για ένα εύλογο χρονικό διάστημα πρέπει να ισχύσει η διαδικασία αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων και να αναμένουμε τα αποτελέσματά της. Είναι σίγουρο ότι όποια συζήτηση για την κατάθεση του προαναφερθέντος Π.Δ θα δυναμιτίσει το απαραίτητο κλίμα εμπιστοσύνης.
Η διαχρονική θέση της ΔΑΚΕ για την ατομική αξιολόγηση είναι η εξής:
· Η αξιολόγηση δεν πρέπει να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα.
· Ως στόχο πρέπει να έχει την επισήμανση τυχόν αδυναμιών του εκπαιδευτικού και τη βελτίωσή του, ώστε να προκύψει το μέγιστο δυνατό εκπαιδευτικό αποτέλεσμα. Ως εκ τούτου πρέπει να συνδέεται άμεσα με την υλοποίηση συστηματικών επιμορφωτικών προγραμμάτων για τους εκπαιδευτικούς.
· Αρνούμαστε την ατομική αξιολόγηση, που στόχο έχει τη μισθολογική καθήλωση, τη μισθολογική υποβάθμιση, την υποχρεωτική μετάταξη σε άλλο Υπουργείο ή την απόλυση.
· Μεγάλο μέρος του εκπαιδευτικού έργου προσφέρεται από εκπαιδευτικούς που έχουν το μάθημα ως δεύτερη ή και τρίτη ανάθεση και είναι δεδομένο ότι αυτοί οι συνάδελφοι διδάχτηκαν το σχετικό αντικείμενο στα Πανεπιστήμια πλημμελώς ή καθόλου. Μάλιστα, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ πολλαπλασιάστηκε το φαινόμενο της τρίτης ανάθεσης μαθημάτων. Δεν είναι δυνατόν να αξιολογηθούν συνάδελφοι για αντικείμενα που διδάσκουν αναγκαστικά.
· Λέμε όχι στην εξωτερική αξιολόγηση
Η παράταξη της ΔΑΚΕ Καθηγητών έχει επίσης σοβαρές ενστάσεις για τις ρυθμίσεις που αφορούν τους αναπληρωτές. Είμαστε αντίθετοι στην ύπαρξη του πλαφόν προϋπηρεσίας των 120 μηνών. Πολλοί συνάδελφοι έχουν πιάσει το συγκεκριμένο πλαφόν και έτσι δεν έχουν κίνητρο να πάνε να διδάξουν σε απομακρυσμένα σχολεία. Αντίθετα επιδιώκουν να κάνουν ένα μεταπτυχιακό ή ένα διδακτορικό, για να αυξήσουν τα μόριά τους για τον επικείμενο μόνιμο διορισμό. Η κατάργηση του πλαφόν, ή η ριζική αύξηση του θα δώσει το κίνητρο που λείπει στους αναπληρωτές. Είμαστε υπέρ των κινήτρων και όχι υπέρ των ποινών.
Είμαστε επίσης, αντίθετοι στην επιβολή ορίου ηλικίας στην εγγραφή των μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑΛ και απαιτούμε την άμεση απόσυρση της πρότασης. Μαθητές που αντελήφθησαν εκ των υστέρων ότι έκαναν λάθος με την επιλογή των ΓΕ.Λ, έχουν μέχρι τώρα τη δυνατότητα να φοιτήσουν στα ΕΠΑΛ, να αποκτήσουν μία ειδικότητα, αλλά και να περάσουν στα Πανεπιστήμια. Δεν είναι δυνατόν να τους αφαιρείται αυτή η δυνατότητα.
Διαφωνούμε επίσης, με τη ρύθμιση που προβλέπει την εμπλοκή Γονέων και Δήμου στη σύνταξη του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας στα σχολεία. Θεωρούμε όμως σωστό μέτρο την υποχρεωτική σύνταξη κανονισμού εσωτερικής λειτουργίας. Τα πρόσφατα κρούσματα παραβατικότητας αποδεικνύουν περίτρανα την αναγκαιότητα του μέτρου.
Πιστεύουμε ότι η Τράπεζα θεμάτων, που δαιμονοποιείται από τις δυνάμεις της Αριστεράς, μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά στην εκπαιδευτική διαδικασία με τις απαραίτητες προϋποθέσεις:
· Να λειτουργήσει ως αποθετήριο θεμάτων, που οι καθηγητές θα δύνανται να αξιοποιήσουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
· Να υπάρχει πραγματική κατηγοριοποίηση ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, γιατί στην πρώτη εφαρμογή του παρόντος μέτρου δεν καταγράφηκε κάτι τέτοιο.
· Η τράπεζα θεμάτων να δημιουργηθεί από μάχιμους καθηγητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που γνωρίζουν το επίπεδο των μαθητών και όχι από Πανεπιστημιακούς.
· Ο όγκος της τράπεζας θεμάτων κάθε μαθήματος θα πρέπει να είναι τέτοιος, ώστε να είναι διαχειρίσιμος από καθηγητές και μαθητές. Αρνούμαστε μία τράπεζα θεμάτων υπερμεγέθη που θα προκαλεί πονοκέφαλο σε καθηγητές και μαθητές.
· Πριν την εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων θα πρέπει να υπάρξει συζήτηση με την εκπαιδευτική κοινότητα.
Πέραν των αρνητικών παραμέτρων του νομοσχεδίου, ή των απαραίτητων διορθωτικών κινήσεων, που πρέπει να γίνουν σε συγκεκριμένα άρθρα του νομοσχεδίου, το νομοσχέδιο έχει και θετικά στοιχεία:
· Αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα στο Γυμνάσιο, γιατί η μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων είχε οδηγήσει σε παράλυση το σχολείο και σε απαξίωση πολλών γνωστικών αντικειμένων.
· Προτείνεται, επίσης, μικρή αύξηση (ένα μάθημα) στα εξεταζόμενα μαθήματα στη Β΄ Λυκείου και στη Γ΄ Λυκείου.
· Τίθεται ως βάση το 10 για την προαγωγή μαθητών από τάξη σε τάξη στο Λύκειο.
· Καλώς εισάγεται ο κανονισμός εσωτερικής λειτουργίας, εφόσον εξαιρεθούν Γονείς και Δήμοι.
· Επικαιροποιείται το πλαίσιο για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό.
· Εισάγεται ως εργαλείο η τράπεζα διαβαθμισμένων θεμάτων, η οποία υπό τις προϋποθέσεις που προαναφέραμε, θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς και θα αναβαθμίσει τη λειτουργία του Λυκείου.
· Επικαιροποιείται το πειθαρχικό πλαίσιο για τους μαθητές ως απάντηση στην εικόνα διάλυσης, που επικράτησε στα Δημόσια Σχολεία με τις ρυθμίσεις Γαβρόγλου και τα συνεχή κρούσματα τραμπουκισμού των μαθητών σε βάρος των καθηγητών.
· Διπλασιάζονται τα μόρια προϋπηρεσίας στα δυσπρόσιτα σχολεία για τους αναπληρωτές.
· Εισάγεται ο θεσμός του εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης, τον οποίο βλέπουμε θετικά, επιφυλασσόμενοι για τον τρόπο που αυτός θα υλοποιηθεί. Ταυτόχρονα πρέπει να δοθούν τα απαραίτητα κίνητρα στους εκπαιδευτικούς, που θα αναλάβουν το βαρύ αυτό έργο.
Είναι λοιπόν προφανές ότι η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε:
· δεν ακολουθεί την ισοπεδωτική πολιτική των αριστερών παρατάξεων και δε ζητά απόσυρση του πολυνομοσχεδίου.
· στηρίζει τις θετικές ρυθμίσεις
· αντιτίθεται και θα αγωνιστεί, ώστε να υπάρχουν ριζικές αλλαγές στα σημεία εκείνα του νομοσχεδίου, που θεωρούμε ότι θα έχουν δυσμενείς επιπτώσεις στην εκπαίδευση.
Η ΔΑΚΕ Καθηγητών, όμως, θεωρεί επιβεβλημένο να μην προχωρήσει το Υπουργείο Παιδείας τη νομοθετική πρωτοβουλία, όσο βρισκόμαστε σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Ζητούμε η κυβέρνηση να νομοθετήσει, όταν η χώρα επανέλθει στην κανονικότητα και με ανοιχτά σχολεία, έτσι ώστε να υπάρξει ουσιαστικός διάλογος.