Τα βασικά του χαρακτηριστικά είναι τα εξής:
- Συνδέεται άμεσα η αξιολόγηση με τη μισθολογική προαγωγή στον επόμενο βαθμό
- Υπάρχουν προκαθορισμένες ποσοστώσεις για τη μετάβαση από τον ένα βαθμό στον άλλο, με αποτέλεσμα να είναι δυνατόν να απορριφθούν συνάδελφοι, παρά τη θετική τους παρουσία στο χώρο του σχολείου. Ειδικά η μετάβαση από το βαθμό Γ στο βαθμό Β είναι Γολγοθάς, αφού το 40% δε θα προαχθεί , ανεξάρτητα από την επίδοση τους
- Ο βαθμός Α είναι στην πραγματικότητα άβατο για τους εκπαιδευτικούς, αφού μόνο το 15% θα φτάσει σε αυτόν. Αν εξαιρέσουμε τα στελέχη της εκπαίδευσης που τον κατέχουν ήδη λόγω θέσεως (Περιφερειακοί Διευθυντές, Διευθυντές Εκπαίδευσης) και αυτοί που πιθανόν θα τον λάβουν ύστερα από την αξιολογική διαδικασία (Διευθυντές και Υποδιευθυντές Σχολικών Μονάδων), ελάχιστοι μαχόμενοι εκπαιδευτικοί θα έχουν αυτή τη δυνατότητα
Είναι γεγονός ότι υπάρχουν εκπαιδευτικοί που είναι συνεπείς στα υπαλληλικά τους καθήκοντα, έχουν εποικοδομητικές σχέσεις με τους μαθητές τους, αλλά έχουν κάποια προβλήματα στη διδακτική μεθοδολογία που ακολουθούν ή παρουσιάζουν κάποια κενά στο γνωστικό αντικείμενο. Οι εκπαιδευτικοί αυτής της κατηγορίας δε γίνονται καλύτεροι με τη μισθολογική τους καθήλωση. Η Δ.Α.Κ.Ε Δ.Ε έχει προτείνει Σχολή Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών που θα αναλαμβάνει τη συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, έτσι ώστε να παραμένουν επιστημονικά επαρκείς, παρακολουθώντας και τις σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις. Οι εκπαιδευτικοί που επιμορφώνονται θα πρέπει να απαλλάσσονται από τα διδακτικά τους καθήκοντα, λαμβάνοντας πλήρεις αποδοχές. Η επιμόρφωση πρέπει να είναι συστηματική και να αφορά μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών. Όλοι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να παρακολουθήσουν μια ετήσια επιμόρφωση τουλάχιστον μία φορά στη διάρκεια του υπηρεσιακού τους βίου. Επιπρόσθετα θα πρέπει να προβλέπονται ταχύρρυθμες επιμορφώσεις, έτσι ώστε η επιμόρφωση να είναι συνεχής.
Αντίθετα το Υπουργείο Παιδείας δε φαίνεται να κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση. Στο προτεινόμενο Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος αναφέρεται ρητά ότι από το παρόν σχέδιο δεν προκύπτει δαπάνη για το Δημόσιο. Απαντάμε στο Υπουργείο Παιδείας: ΧΩΡΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΔΕΝ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΤΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.
Τίθεται επίσης το ερώτημα: Ποιος θα κάνει την αξιολόγηση; Οι Διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι περισσότεροι Σχολικοί Σύμβουλοι και Διευθυντές Σχολικών Μονάδων δεν επελέγησαν στις θέσεις τους λόγω της τυφλής υποταγής τους στα κελεύσματα της κυρίας Διαμαντοπούλου και τη συνεπή προσήλωση τους στο ΠΑΣΟΚ; Οι κρίσεις που έγιναν το 2010 ήταν σκληρά κομματικές κρίσεις και στόχο είχαν την κατάληψη των θέσεων ευθύνης από τους ημετέρους. Θεωρούμε αδιανόητο τα συγκεκριμένα Στελέχη της Εκπαίδευσης να αξιολογήσουν τους εκπαιδευτικούς. Η Δ.Α.Κ.Ε Δ.Ε απαιτεί τη λήξη της θητείας των Σχολικών Συμβούλων, των Διευθυντών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Διευθυντών Σχολικών Μονάδων και την έναρξη νέας διαδικασίας για αξιοκρατικές επιλογές Στελεχών.
Οι δυνάμεις της Αριστεράς λένε όχι σε κάθε μορφή αξιολόγησης. Η Συνεργασία ξεχνάει ότι με τις ψήφους των συνέδρων της έχουν βγει τα συμπεράσματα του 8ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ που αναφέρουν καθαρά ότι η ΟΛΜΕ αποδέχεται την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου. Η Ε.Σ.Α.Κ Δ.Ε.Ε κηρύσσει την επανάσταση αρνούμενη κάθε μορφή αξιολόγησης. Δε μας λέει όμως ότι στα Σοσιαλιστικά Κράτη της Ανατολικής Ευρώπης υπήρξε το πιο σκληρό αξιολογικό σύστημα. Αποσιωπά το γεγονός ότι στη Σοβιετική Ένωση υπήρξε διπλή αξιολόγηση, τόσο σε επίπεδο Σοβιετικής Δημοκρατίας, όσο και σε κεντρικό επίπεδο με την ύπαρξη αξιολογητών που στέλνονταν από τη Μόσχα και αξιολογούσαν τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τις δομές και τα Στελέχη Εκπαίδευσης κάθε δημοκρατίας. Οι Παρεμβάσεις πιστεύουν ότι με όχημα τις δικαιολογημένες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών θα πραγματοποιήσουν τα θολά επαναστατικά τους οράματα.
Συνάδελφοι, η χώρα μας βιώνει μια πρωτόγνωρη οικονομική κρίση. 1.200.000 εργαζόμενοι έχασαν τη δουλειά τους χωρίς να τους δοθεί η ευκαιρία να αξιολογηθεί η εργασία τους. 500.000 εργαζόμενοι βρίσκονται υπό καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας, έχουν υποστεί σημαντικές μειώσεις των αποδοχών τους και επικρέμεται πάνω από τα κεφάλια τους ο κίνδυνος της απόλυσης. Οι αριστερές παρατάξεις προτείνουν να απευθυνθούμε στην κοινωνία και να ζητήσουμε τη στήριξη της στον αγώνα για να μην εφαρμοστεί καμία μορφή αξιολόγησης. Εμείς που αξιολογούμε καθημερινά τα παιδιά τους, ζητάμε τη συμπαράσταση των γονέων για να μην αξιολογηθούμε οι ίδιοι. Πιστεύει αλήθεια κανένας ελεύθερα στοχαζόμενος συνάδελφος ότι με μία τέτοια θέση θα τους έχουμε μαζί μας;
Η στάση της απόλυτης άρνησης κάθε μορφής αξιολόγησης είναι ο καλύτερος σύμμαχος στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για να περάσει με τη στήριξη της κοινωνίας το απαράδεκτο σχέδιο μισθολογικής καθήλωσης. Είναι πολύ εύκολο για Υπουργείο Παιδείας να παρουσιάσει τους καθηγητές ως μία ακόμα συντεχνία που απολαμβάνει μία σχετική εργασιακή ασφάλεια, που επιθυμεί να λειτουργεί αυθαίρετα και κατά το δοκούν στον εργασιακό της χώρο και πειραματίζεται πάνω στα παιδιά. Η λογική της καθολικής άρνησης και της αποφυγής του διαλόγου δε γίνεται αποδεκτή από την κοινωνία.
Η Δ.Α.Κ.Ε Δ.Ε έχει ξεκάθαρες θέσεις και τις καταθέτει στον κλάδο:
- Λέμε ΝΑΙ σε μία αξιολόγηση με καθαρά παιδαγωγικά κριτήρια και τελικό στόχο τη βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου
- Τη σύνδεση της αξιολόγησης με τη μισθολογική προαγωγή και τις απολύσεις.
- Τον καθορισμό συγκεκριμένων ποσοστώσεων στις προαγωγές που στόχο έχουν τη μη εξέλιξη μεγάλου αριθμού εκπαιδευτικών ανεξάρτητα από την απόδοση τους
- Την παραμονή επί διετία στον ίδιο βαθμό όσων εκπαιδευτικών κριθούν ανεπαρκείς
- Τους κομματικούς αξιολογητές (Διευθυντές Δευτεροβάθμιας, Σχολικούς Συμβούλους, Διευθυντές Σχολικών Μονάδων)
Καλούμε τους συναδέλφους μας που αποτελούν τη σιωπηλή πλειοψηφία να στηρίξουν τις θέσεις μας. Να μην αφήσουν μία φωνασκούσα μειοψηφία να επιβάλλει τις θέσεις της στον κλάδο. Η επικράτηση ακραίων θέσεων μόνο κακό θα κάνει στον κλάδο μας.
Η Δ.Α.Κ.Ε Δ.Ε με αίσθημα ευθύνης καλεί τους συναδέλφους να στηρίξουν τις θέσεις της και να βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα.
Ε.Ε. της ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε