ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΑΣ

αναδρομή σε μια αξέχαστη  χρονιά……..
 
                                                          για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς

       «Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται» λέει η λαϊκή παροιμία. Πραγματικά, μετά τις υποχρεωτικές μετατάξεις, τις μετακινήσεις, τις καταργήσεις σχολείων και το κλείσιμο των τομέων των Ε.Π.Α.Λ και τις διαθεσιμότητες/απολύσεις 2500 εκπαιδευτικών - προσφορά στα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ από το υπουργείο Παιδείας- το περσινό καλοκαίρι,  ψηφίστηκε ο νόμος για το Νέο Λύκειο, στις 10 Σεπτεμβρίου 2013, μια μέρα πριν ανοίξουν τα σχολεία. Ο στόχος, βέβαια, ήταν φανερός: να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών των Λυκείων στέλνοντας τους πιο φτωχούς και αδύνατους μαθητές στις σχολές μαθητείας, δημιουργώντας ένα νέο, φτηνό εργατικό δυναμικό από παιδιά 15 ετών – προσφορά στους εργοδότες.
Η απάντηση ήρθε από τον εκπαιδευτικό κλάδο με μια απεργία 10 ημερών με πολύ υψηλά ποσοστά συμμετοχής, τουλάχιστον τις πρώτες μέρες, απευθύνοντας στην κυβέρνηση ένα μήνυμα γενικευμένης δυσαρέσκειας και αγανάκτησης για όσα είχαν συμβεί το προηγούμενο διάστημα.

     Η νέα χρονιά άρχισε χωρίς να ξέρει κανείς ακριβώς τι θα συμβεί, με αμφιλεγόμενη πληροφόρηση κατά κύριο λόγο από τις εφημερίδες, γιατί  η ενημέρωση από το Φ.Ε.Κ που κοινοποιήθηκε στις 18/9/2013 για το νέο Λύκειο, έδινε ελάχιστα στοιχεία σε 2-3 παραγράφους. Εν τω μεταξύ η αύξηση ωραρίου είχε ως αποτέλεσμα περισσότερη εργασία για τους εκπαιδευτικούς εντός και εκτός της τάξης με μικρότερες αποδοχές, ενώ οδήγησε πολλούς συναδέλφους σε άλλα σχολεία και στην ανεργία χιλιάδες αναπληρωτές.

    Άρχισαν απανωτές αλλαγές, όσον αφορά τις αναθέσεις στις ερευνητικές εργασίες (project) που τις προηγούμενες  χρονιές είχαν ενταχθεί στο αναλυτικό πρόγραμμα με βαρύγδουπες εκφράσεις και πλήθος σεμιναρίων  και ήταν πρώτη ανάθεση σε όλες τις ειδικότητες. Στο τέλος αποσύρθηκαν από φιλολόγους, μαθηματικούς και φυσικούς και δόθηκαν για συμπλήρωση ωραρίου. Τα προβλήματα δεν σταμάτησαν εδώ! Οι καθηγητές που εμπλέκονταν στο αντικείμενο της Πολιτικής Παιδείας δεν ήξεραν τι θα ακολουθήσει με το μάθημά τους το οποίο ξεκίνησε χωρίς βιβλίο. Στο τέλος προέκυψε ένα βιβλίο από απλή συνένωση ύλης τμημάτων των βιβλίων «Αρχές οικονομίας» α’ Λυκείου, «Δίκαιο» β’ Λυκείου και «Κοινωνιολογία» γ’ Λυκείου, γεγονός που δεν φαίνεται να βασίζεται σε κάποιες παιδαγωγικές αρχές. Συμπληρωματικά, οι αμφιλεγόμενες πληροφορίες για τις ώρες παρουσίας των εκπαιδευτικών  στις σχολικές μονάδες, το λεγόμενο παρουσιολόγιο, δημιουργούσε μια συνεχή αντιπαράθεση.

     Η χρονιά προχωρούσε με μια τεράστια ύλη για τους μαθητές της Α’ Λυκείου και έλλειψη πληροφόρησης, όσον αφορά την υλοποίηση του εξεταστικού συστήματος  και της τράπεζας θεμάτων, χωρίς να αγνοούνται βέβαια και τα προβλήματα των υπόλοιπων τάξεων.

     Παράλληλα είχε δρομολογηθεί η αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων. Αν και οι ίδιοι οι σύμβουλοι δήλωσαν ότι πρόκειται για «ψιλόβροχο πριν την καταιγίδα» και χωρίς να μπορούν να δώσουν ουσιαστικές απαντήσεις για ό,τι επιφυλάσσει αυτή η διαδικασία για τα σχολεία μελλοντικά, τελικά με συνεχείς εκβιασμούς  και τρομοκράτηση σύρθηκε ο κλάδος συμμορφούμενος προς τας υποδείξεις.

     Και μέσα σ’ αυτή τη θολή κατάσταση, να! το ευχάριστο νέο! Αναγγέλλεται η λευκή εβδομάδα, που μοιάζει με κακόγουστο αστείο. Τη στιγμή που οι άνθρωποι δυσκολεύονται να κάνουν μια εβδομάδα καλοκαιρινές διακοπές, να τους προτείνεται εβδομάδα για σκι! – προσφορά κι αυτό στους ξενοδόχους. Γρήγορα όμως έγινε αντιληπτό το τερατώδες του πράγματος και αποσύρθηκε η πρόταση.

    Προς το τέλος του χειμώνα προωθείται εσπευσμένα η συγκρότηση της περιβόητης «τράπεζας θεμάτων», για να χρησιμοποιηθεί στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ Λυκείου με το ποσό του 1,5 εκ. ευρώ από ευρωπαϊκά κονδύλια, ποσό όχι ευκαταφρόνητο.

    Τον Μάρτιο του 2014, κάτω από την πίεση των καθηγητών για μείωση της ύλης, ανακοινώθηκε η μειωμένη ύλη με τις σχετικές απώλειες, όπως στην περίπτωση των Μαθηματικών, μάθημα στο οποίο εξαιρέθηκαν αποδείξεις που είχαν διδαχθεί.

     Ενδιαφέρον είχε ο τρόπος με τον οποίο χειρίστηκαν το θέμα της κάλυψης της ύλης. Συγκεκριμένα, Μεγάλη Δευτέρα ειδοποιηθήκαμε οι εκπαιδευτικοί του 1ου Λυκείου να παρουσιαστούμε την Τετάρτη μετά το Πάσχα να καλύψουμε μια μέρα κατάληψης, χωρίς ταυτόχρονη ειδοποίηση των μαθητών, αφού είχαμε καλύψει την ύλη προηγούμενων καταλήψεων ακυρώνοντας τους ημερήσιους περιπάτους μέχρι τέλους Φεβρουαρίου. Το αποτέλεσμα ήταν αστείο! Οι μαθητές έκαναν κατάληψη και πάλι και έτσι η κάλυψη της ύλης δεν επετεύχθη!

     Φυσικά όλο αυτό το διάστημα η κατάσταση στα Ε.Π.Α.Λ ήταν τραγική! Οι μαθητές  της Γ’ Λυκείου δεν είχαν καθηγητές ειδικοτήτων, πήγαιναν λίγες ώρες στο σχολείο για μαθήματα γενικής παιδείας, κατά καιρούς έρχονταν και παρέρχονταν ωρομίσθιοι, για να καλύψουν τα αντικείμενα των καθηγητών που οδηγήθηκαν στη διαθεσιμότητα, οι οποίοι επανήλθαν προσωρινά, μέχρις ότου απομακρυνθούν με νέα απόφαση. Τον Μάρτιο του 2014, έφθασε το τέλος της διαθεσιμότητας, η οποία όμως πήρε παράταση λόγω εκλογών, κρατώντας ομήρους το σύνολο των εκπαιδευτικών μέχρι και σήμερα, χωρίς να έχει τοποθετηθεί κανείς ακόμη σε κάποια συγκεκριμένη θέση ένα χρόνο μετά.

    Και έτσι ήρθε η περίοδος των εξετάσεων! Η περιβόητη «τράπεζα θεμάτων» άνοιξε 3 μέρες πριν τις εξετάσεις, ενώ υπήρχαν προειδοποιήσεις να μην εφαρμοσθεί το νέο εξεταστικό σύστημα, γιατί θα σημειώνονταν μεγάλη αποτυχία και εξαιτίας της δυσκολίας των θεμάτων αλλά και λόγω της αλλαγής του τρόπου προαγωγής των μαθητών. Φωνή βοώντος εν τη ερήμω! Και κατόπιν εορτής άρχισαν οι αλλαγές! Τρεις φορές έβγαλαν αποτελέσματα τα περισσότερα σχολεία! Και το 25% των μαθητών μετεξεταστέοι! Αντί  να γίνει συζήτηση για το σχολείο που έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία, για τις αλλαγές των αναλυτικών  προγραμμάτων και του  περιεχομένου των βιβλίων, αυστηροποίησαν  το εξεταστικό σύστημα με προφανείς στόχους..

   Σήμερα, στα μέσα του Ιουλίου, δεν έχουν γίνει ακόμα  οι μεταθέσεις, δεν ξέρουν πολλοί εκπαιδευτικοί σε ποιο σχολείο θα βρίσκονται την επόμενη χρονιά, δεν ξέρουν ποια αντικείμενα θα διδάξουν!

   Η προχειρότητα σε όλο της το μεγαλείο και σε τέτοια έκταση που μόνο επίτηδες θα μπορούσε να συμβεί.
Αυτά συμβαίνουν στο σημερινό σχολείο και επίκειται και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.                               
   Μήπως θα έπρεπε πρώτα να τους αξιολογήσουμε εμείς
                                                                                                                                                            16/7/2014                                
                                                                                                                  ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ  ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ  ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ