ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ / ΜΕΤΑ

Υπουργείο της Παιδείας των περικοπών, της έκθεσης του ΟΟΣΑ και της Αξιολόγησης.

Μετά την αλλαγή σκυτάλης στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, η αντιεκπαιδευτική αναδιάρθρωση, που υλοποιεί η κυβέρνηση, μπαίνει στη νέα της φάση. Τη φάση της επιτάχυνσης της νεοφιλελεύθερης προσαρμογής του δημόσιου σχολείου, της γενικευμένης αξιολόγησης, της απόσυρσης του κράτους από την υποστήριξη του μορφωτικού αγαθού και της επέλασης της αγοράς.
Υπακούοντας τυφλά από το Σεπτέμβρη του 2015 στις δεσμεύσεις του 3ου Μνημονίου και της περιβόητης έκθεσης του ΟΟΣΑ, η Κυβέρνηση ολοκλήρωσε το πρώτο βήμα της συμμόρφωσής της, με τέτοιες περικοπές δομών και εκπαιδευτικού προσωπικού, στο άνοιγμα των σχολείων, να εμφανίσει τα χιλιάδες κενά ως καλυμμένα, αλλά με χιλιάδες εκπαιδευτικούς λιγότερους! Το τίμημα όμως, το πληρώνουν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που στάλθηκαν στην ανεργία, τα παιδιά που στερούνται μορφωτικά δικαιώματα, οι σχολικές μονάδες που καλύπτουν το περικομμένο τους πρόγραμμα όπως τύχει και με προγράμματα-λάστιχο, οι εκπαιδευτικοί που μετακινήθηκαν ή διαρκώς μετακινούνται από σχολείο σε σχολείο.
Αυτές οι περικοπές ήταν μόνο το «πρώτο πιάτο» για τις ορέξεις των δανειστών και ο νέος Υπουργός Παιδείας ήρθε για να επιταχύνει τη νεοφιλελεύθερη αναδιάρθρωση στην ελληνική εκπαίδευση.

Έτσι λοιπόν, ο κ. Γαβρόγλου από την πρώτη μέρα της θητείας του φρόντισε να ξεκαθαρίσει στις δηλώσεις του στα ΜΜΕ, στις συναντήσεις με τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες αλλά και στις προγραμματικές δηλώσεις και τη συνέντευξη τύπου στο Υπουργείο, ότι: Θα τηρηθούν στο ακέραιο όλες οι απαιτήσεις των δανειστών και ότι η υλοποίηση των επιταγών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, που η κυβέρνηση απλά εξειδικεύει, αποτελεί πυξίδα της πολιτικής της κι απαραίτητη προϋπόθεση για την όποια χρηματοδότηση της εκπαίδευσης.

·         Περίοπτη θέση στο σχεδιασμό της αναδιάρθρωσης καταλαμβάνει ο «εξορθολογισμός» στη διαχείριση των πόρων και του ανθρώπινου δυναμικού και ήδη εδραιώνεται η ελαστικοποίηση της εργασίας των μόνιμων εκπαιδευτικών αφού χιλιάδες εκπαιδευτικοί καλύπτουν ωράρια σε 3 και 4 σχολεία, με μηδενικούς διορισμούς  και με υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης.

 ·         Η αυτοαξιολόγηση - αξιολόγηση αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της πολιτικής που σχεδιάζεται, προπαιτούμενο των θεσμών και προτεραιότητα της κυβέρνησης στο χώρο της εκπαίδευσης για την επόμενη περίοδο. Oι σημερινοί κυβερνώντες, γνωρίζοντας το στραπάτσο των προηγούμενων στη μάχη της αξιολόγησης, αναζητούν τους όρους μιας κλιμακωτής και σταδιακής εισαγωγής της κουλτούρας της αξιολόγησης στο εκπαιδευτικό σύστημα, που θα το προσαρμόσει στην επίτευξη των στόχων του ΟΟΣΑ για περικοπές σε δαπάνες, δομές και προσωπικό, αλλά και στη νεοφιλελεύθερη στόχευση για κατηγοριοποίηση σχολείων –μαθητών – εκπαιδευτικών, στη βάση μιας προκαθορισμένης και μετρήσιμης  αποτελεσματικότητας.  Ξεδιπλώνουν τη νέα αυτή απόπειρα, δυο χρόνια μετά το πάγωμα της προηγούμενης, ξεκινώντας και πάλι με την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, διαδίδοντας ότι αυτός θα είναι «κατ’ αρχήν» ο κεντρικός μηχανισμός της αξιολόγησης το επόμενο διάστημα, ενώ κρατούν ενεργούς όλους τους νόμους, τα Π.Δ, τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, τα παρατηρητήρια, τους οργανισμούς τύπου ΑΔΙΔΠΕ.

  • Στην ίδια λογική, της σταδιακής εισαγωγής και συμφιλίωσης της εκπαίδευσης με την κουλτούρα της αξιολόγησης, εντάσσεται κι η επαγγελία για την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών, που  ενώ φαίνεται ως προοδευτική και βελτιωμένη εκδοχή των παραδοσιακών μεθόδων της αριθμητικής βαθμολόγησης, αποτελεί μια άλλης μορφής αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση των μαθητών, η οποία από μόνη της δεν οδηγεί σε ένα δημοκρατικότερο σχολείο που αμβλύνει τις διαφορές τους. Και φυσικά, τίποτα δεν εμποδίζει τη σύνδεση της αξιολόγησης των μαθητών με τα κριτήρια της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας, όπως και την περαιτέρω συσχέτιση των περιγραφικών επιδόσεων των μαθητών με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
  • Το εθνικό Απολυτήριο και το 2ετές ταξικό και αδηφάγο «νέο» Λύκειο είναι η άμεση προτεραιότητα της Κυβέρνησης, όπως ξεκαθαρίστηκε και από τον πρωθυπουργό στις πρωτοχρονιάτικες εξαγγελίες του. Για να υλοποιηθεί το σχέδιο τερατούργημα, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η συγχώνευση κατάργηση των Λυκείων, κατάργηση ειδικοτήτων και μαθημάτων, η αξιολόγηση εκπαιδευτικών με βάση τα αποτελέσματα των μαθητών και η αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας, η σύνδεση των σχολείων με την τοπική αγορά εργασίας, η περαιτέρω ελαστικοποίηση της εργασιακής πραγματικότητας των εκπαιδευτικών, η κινητικότητα των εκπαιδευτικών που δεν θα "θέλουν ή δεν θα μπορούν" να υλοποιήσουν το σύστημα , και στρατολόγηση νέων εκπαιδευτικών "με όρεξη, ικανότητες, προσόντα" οι οποίοι επι της ουσίας δεν θα διεκδικούν, δεν θα αντιστέκονται και δεν θα απεργούν.
  • Στην κατεύθυνση αυτή, ενεργοποιούνται και οι «δημιουργικές» εργασίες στα Λύκεια όλης της χώρας με την πρόσφατη εγκύκλιο που στάλθηκε από το ΙΕΠ στις 23/12, μια διάταξη του νόμου 4186/13 του Αρβανιτόπουλου και που ενεργοποιήθηκε με το προεδρικό διάταγμα 46/2016 τον Απρίλη του ‘16. Η επιβολή των «δημιουργικών» εργασιών έχει σαν στόχο την επιτάχυνση του σχεδίου του προσωπικού φακέλου του κάθε μαθητή (portofolio), της συλλογής από μεριάς του των ατομικών του πιστωτικών μονάδων, την σύνδεση των μετρήσιμων στοιχείων με την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας αλλά και την ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και παράλληλα την περαιτέρω ελαστικοποίηση της εργασίας μας.
  • Παράλληλα, βαθαίνει ο θεσμός της μαθητείας στην τεχνική εκπαίδευση όπου με το  Σχέδιο Οδηγού Εφαρμογής Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας επικαιροποιείται η απόλυτη σύνδεση των σχολείων με την αγορά.  
·         Εισάγεται η λογική της αυτονομίας της σχολικής μονάδας και της οικονομικής της αυτοτέλειας,  με στόχο την αγοραία λογική, την επιχειρηματικότητα στη λειτουργία της. Ήδη στο σχέδιο του προεδρικού διατάγματος, που δόθηκε στην δημοσιότητα τις μέρες των Χριστουγέννων αναφέρεται «Για τον  λειτουργικό  σχεδιασμό  των σχολικών μονάδων θα αποφασίζουν οι Σύλλογοι Διδασκόντων… λαμβάνοντας υπόψιν τις  ιδιαιτερότητας της σχολικής μονάδας, ενισχύοντας έτσι την αυτονομία της σχολικής μονάδας»,
        
Οι 20.ΟΟΟ μόνιμοι διορισμοί αποτελούν μια πλάνη και οι όποιοι διορισμοί απαιτούν αίμα και απολύσεις. Είναι γνωστή η θέση της κυβέρνησης όπως εκφράστηκε από τον νυν υπουργό παιδείας ότι οι όποιοι διορισμοί θα γίνουν  εφόσον υλοποιηθεί ο «εξορθολογισμός» του ανθρώπινου δυναμικού μέσω της αξιολόγησης στην εκπαίδευση. Οι κυβερνητικές δηλώσεις, πως η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (πλην των στελεχών) δεν είναι στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης, αλλά και η «διαβεβαίωση» για τον μη τιμωρητικό χαρακτήρα της αξιολόγησης, εξηγούνται αποκλειστικά ως απόπειρα καθησυχασμού της εκπαιδευτικής κοινότητας. Τον έωλο χαρακτήρα αυτών των κυβερνητικών δεσμεύσεων αποκάλυψε ο ίδιος ο Υπουργός, που σε ερώτηση δημοσιογράφου δεν επιβεβαίωσε, αλλά και δεν απέκλεισε τη γενίκευσή της σε όλους τους εκπαιδευτικούς, οι ίδιοι οι «θεσμοί» όταν διέρρεαν πως για να εγκρίνουν στο μέλλον προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών πρέπει να προηγηθεί αξιολόγηση για την απομάκρυνση των «ακατάλληλων», αλλά κι ο πρόσφατος νόμος για την κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων που κρατά και τους εκπαιδευτικούς σε ομηρία στη βάση της αρνητικής αξιολόγησης. Και το κυριότερο: Το Π.Δ/152, της ατομικής αξιολόγησης, των ποσοστώσεων και του προκαθορισμού των «ακατάλληλων» εκπαιδευτικών είναι στη θέση του!

         Καμιά συναίνεση – Οργανώνουμε την αντίστασή μας!
Το «όχι στην αξιολόγηση», που διατράνωσε η μαχόμενη εκπαίδευση στη μεγάλη μάχη της προηγούμενης περιόδου, και η σύγκρουση με το νεοφιλελεύθερο σχολείο της αγοράς, θέλει να αποφύγει η σημερινή νεομνημονιακή Κυβέρνηση. Επιδίωξή της είναι να εξασφαλίσει συναίνεση μέσα από τον κλάδο στην πολιτική που θα εφαρμόσει.  
Όμως πλέον, γνωρίζουμε πολύ καλά πόσο δίκιο είχαν τα πρωτοβάθμια εκπαιδευτικά σωματεία που απέρριψαν και κατήγγειλαν πέρσι τον στημένο διάλογο για την Παιδεία και που οδήγησε στην καταιγίδα, που πλήττει σήμερα κάθε σχολική μονάδα. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών ΟΛΜΕ-ΔΟΕ στο διάλογο, έδωσε στην κυβέρνηση το απαραίτητο δημοκρατικό άλλοθι, για να φέρει  τα νομοθετήματα που ανέτρεψαν τα πάντα στα σχολεία από τη έναρξη της νέας χρονιάς. Είναι γνωστό επίσης, η έλλειψη αγωνιστικού σχεδιασμού της Ομοσπονδίας μπροστά σε αυτά τα σκληρά μέτρα, αλλά και πως αν κάτι τάραξε τα νερά της αγωνιστικής άπνοιας, ήταν η μαχητική δράση των πολλών πρωτοβάθμιων συλλόγων, σε έναν αγώνα που συνεχίζεται για να μη χωνευτούν οι κραυγαλέες μνημονιακές περικοπές στη σχολική καθημερινότητα.

Η μάχη της αξιολόγησης που έχουμε μπροστά μας και η αντίσταση στο δεύτερο κύμα της νεοφιλελεύθερης αναδιάρθρωσης που υλοποιεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στη δημόσια εκπαίδευση, επιχειρώντας να σαρώσει μορφωτικά δικαιώματα και την εργασιακή αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών, δεν μπορεί να δοθεί με «ναι μεν αλλά», με υπεκφυγές, με κωλυσιεργίες, με αναμονή «περισσότερων εξηγήσεων» από το Υπουργείο, με αποπροσανατολισμούς. Κανείς δε δικαιούται να παράσχει το παραμικρό άλλοθι σε μια κυβέρνηση που ενώ υπακούει τυφλά στις αντιδραστικές επιταγές των δανειστών, διατείνεται ανερυθρίαστα πως αφουγκράζεται και υλοποιεί θέσεις του κλάδου!

 Καλούμε λοιπόν την Ομοσπονδία να μην συμμετάσχει σε οποιουδήποτε τύπου νέο «διάλογο», γενικό ή θεματικό, με το Υπουργείο Παιδείας, για την υλοποίηση του αντιδραστικού μετασχηματισμού της εκπαίδευσης. Καλούμε την Ομοσπονδία να στηρίξει την ανυπακοή σε οποιοδήποτε μέτρο υλοποίησης του αντιδραστικού βαθιά ταξικού «νέου» Λυκείου.

Η Ομοσπονδία πρέπει να καλέσει τους σύλλογους διδασκόντων να μην συναινέσουν στην υλοποίηση του σχεδίου μετατροπής του Λυκείου στο νεοφιλελεύθερο τερατούργημα κατηγοροποίησης και ταξικής απόρριψης των μαθητών μας: Καμία εμπλοκή των σχολείων με επιχειρήσεις και καμία συναίνεση στην υλοποίηση του σχεδίου για περιγραφική αξιολόγηση, καμία ανοχή στις διερευνητικές εργασίες και στον ατομικό φάκελο του μαθητή!
 Άλλωστε, σύμφωνα και με την έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και κατάρτισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Σεπτέμβρης 2016), οι άμεσες δεσμεύσεις του υπουργείου είναι:

ü  Η υλοποίηση της μεταρρύθμισης του «Νέου Σχολείου»

ü  ο περαιτέρω εξορθολογισμός (τάξεων, σχολείων και πανεπιστημίων)-δηλαδή συμπτύξεις και συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων

ü  η λειτουργία και η διακυβέρνηση των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

ü  η αποδοτικότητα και η αυτονομία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων με στόχο την εμπέδωση της αγοραίας λειτουργίας , την επιχειρηματικότητα και την κατηγοριοποίησή τους.

ü  οι δεσμοί μεταξύ έρευνας και εκπαίδευσης, η συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων με σκοπό την ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας

ü  η αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών.

 Ποιος λοιπόν θα πάει να συναινέσει ή να διαπραγματευτεί τους όρους της σφαγής των εργασιακών και μορφωτικών δικαιωμάτων στη δημόσια Εκπαίδευση; Από πού νομιμοποιείται;

Απέναντι σε αυτήν την επίθεση είναι μονόδρομος η αντίσταση κι ο αγώνας μας!

Οι εκπαιδευτικοί μπορούμε να γίνουμε η ατμομηχανή του κινήματος, που θα υπερασπιστεί το δικαίωμα σε μια πραγματικά δημόσια και δωρεάν παιδεία και θα παλέψει για την ανατροπή της μνημονιακής λεηλασίας. Καλούμε τα πρωτοβάθμια εκπαιδευτικά σωματεία και όλες τις δυνάμεις του αγώνα σε έναν άλλο διάλογο, αυτόν της αγωνιστικής συνεννόησης. Σε ένα μέτωπο αντίστασης, που θα ξεκινάει από κάθε σχολείο, θα συγκροτείται στους συλλόγους και στις Γ.Σ και θα συνενώνει όλον τον κλάδο και στις δυο βαθμίδες. Που θα ξαναβρεί το νήμα αλλά και το νόημα των πραγματικών αγώνων και θα ακυρώσει την αναδιάρθρωση  και την αποδόμηση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Διεκδικούμε:

·          Την απόσυρση όλων των αντιεκπαιδευτικών μέτρων και περικοπών (που συντελέστηκαν φέτος σε Δημοτικά, Νηπιαγωγεία, Ειδική Αγωγή και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) και την κατάργηση όλου του νομοθετικού πλαισίου εφαρμογής τους.

·          Κατάργηση του αντιδραστικού πλαισίου για την Τεχνική εκπαίδευση που μετατρέπει την τεχνική εκπαίδευση σε κατάρτιση και οδηγεί τους μαθητές μας στην μαθητεία, μετατρέποντάς τους σε φτηνό αναλώσιμο εργατικό δυναμικό.

·           Ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν σχολείο χωρίς φραγμούς και αποκλεισμούς, δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή .

·          Γενναία Χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, για κάλυψη όλων των πραγματικών αναγκών, σε εκπαιδευτικό προσωπικό, υποδομές και ανάγκες των σχολείων, μείωση του αριθμού των αριθμών ανά τμήμα, επαναφορά του ωραρίου στα επίπεδα του 2013.

·      Κατάργηση της αξιολόγησης κάθε είδους και κάθε μορφής. Δημοκρατικό σχολείο, όλη την εξουσία στους συλλόγους διδασκόντων, ξήλωμα του μηχανισμού των αξιολογητών και των συμβούλων–επιθεωρητών.

·          Αναλυτικά προγράμματα και βιβλία, νέα και σύγχρονα, που θα προάγουν την κριτική σκέψη, την ολόπλευρη γνώση και την κοινωνική χειραφέτηση.

·          Απόσυρση των ιδιωτών, των χορηγών, της επιχειρηματικότητας, του ΟΟΣΑ και της εργαλειοθήκης του από το Δημόσιο σχολείο.

·          Μισθό αξιοπρεπή για ζωή αξιοβίωτη, αποκατάσταση όλων των απωλειών του εισοδήματος της τελευταίας εξαετίας, ανατροπή των αντιασφαλιστικών νόμων και ρυθμίσεων.

 
Οποιαδήποτε κίνηση επιβολής του αντιδραστικού πλαισίου της αυτοαξιολόγησης – αξιολόγησης αλλά και η προσπάθεια νομοθέτησης του «νέου» αδηφάγου Λυκείου – εθνικού Απολυτηρίου αποτελεί αιτία πολέμου και θα πρέπει να απαντηθεί απεργιακά και αγωνιστικά.