Κατάργηση όλων των Γραφείων Εκπαίδευσης και ταυτόχρονα αύξηση των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης , κυρίως εκεί που υπάρχει μεγάλος όγκος σχολικών μονάδων , προβλέπει το σχέδιο του υπ. Παιδείας .
Το ίδιο σχέδιο νόμου θα προβλέπει ριζική αναδιάρθρωση των υπηρεσιών της Κεντρικής Υπηρεσίας του υπ. Παιδείας.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το πότε θα καταθέσει , προς ψήφιση, στη Βουλή το σχετικό σχέδιο νόμου .
Ωστόσο , σύμφωνα με συνεργάτη της υπουργού Αννας Διαμαντοπούλου, μέχρι το καλοκαίρι θα έχουν υλοποιηθεί οι αποφάσεις, ώστε από την 1η Σεπτεμβρίου να ισχύσει το νέο «μοντέλο» Περιφερειακής Εκπαίδευσης.
Η υπ. Παιδείας είχε αποστείλει στους φορείς τη 1η Δεκεμβρίου ,κείμενο προτάσεων που έφερε τον τίτλο: «Αναβάθμιση της διοίκησης της εκπαίδευσης»
Προηγουμένως η υπ. Παιδείας ζήτησε και παραδόθηκε ήδη στο γραφείο της σχετική μελέτη από το Ιδρυμα Τσάτσου , πάνω στην οποία δουλεύει το επιτελείο της υπ. Παιδείας και απ ότι φαίνεται , σύμφωνα με πληροφορίες του esos.gr, συμφωνεί κατά ένα μεγάλο μέρος τόσο η πολιτική ηγεσία του υπ. Παιδείας , όσο και ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Θεόδωρος Πάγκαλος ( ο οποίος έχει της αρμοδιότητα των συγχωνεύσεων και καταργήσεων)
Tα δύο σενάρια που έχει στο γραφείο της η υπ. Παιδείας για την κατάργηση και συγχώνευση Διευθύνσεων Εκπαίδευσης
Πλήρης κατάργηση των 161 γραφείων Α/θμιας και των 86 γραφείων Β/θμιας εκπαίδευσης, καθώς και των 54 Γραφείων Φυσικής Αγωγής καθώς και των 51 Γραφείων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με παράλληλη μεταβίβαση των περισσοτέρων υφιστάμενων αρμοδιοτήτων τους στις σχολικές μονάδες, αλλά και ενός μέρους στις Διευθύνσεις, περιλαμβάνει η μία από τις δύο προτάσεις που παρέδωσε στην υπ. Παιδείας το Ιδρυμα Τσάτσου , ύστερα πό σχετική παραγγελία που έκανε η πολιτική ηγεσία. Ειδικότερα η πρόταση έχει ως εξής:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
Οι αρμοδιότητες μπορούν να υλοποιηθούν με δυο εναλλακτικούς τρόπους.
Ο πρώτος τρόπος αναφέρεται σε έναν ετήσιο κύκλο εφαρμογής των σχετικών αρμοδιοτήτων με βάση έναν κεντρικά αποφασισμένο προγραμματισμό όσον αφορά τις ανάγκες σε προσωπικό, υποδομές και πόρους.
Ο δεύτερος τρόπος περνάει τον ουσιαστικό προγραμματισμό στο επίπεδο της περιφέρειας. Σύμφωνα με αυτό το σενάριο η περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης εισηγείται στα όργανα διαβούλευσης που λειτουργούν στο επίπεδο αυτό, οργανώνει το σχετικό δημόσιο διάλογο και καταλήγει σε ένα συνολικό τριετές περιφερειακό εκπαιδευτικό σχέδιο Το περιφερειακό εκπαιδευτικό σχέδιο γίνεται αντικείμενο επεξεργασίας της Περιφερειακής Επιτροπής Διαβούλευσης [U1] (αρ.178 του Ν.3852/2010). Αφού επικυρωθεί στο επίπεδο του Περιφερειακού Συμβουλίου γίνεται πλέον αντικείμενο διαβούλευσης με το Υπουργείο Παιδείας. Στην οριστική του μορφή αποτελεί προγραμματική συμφωνία μεταξύ της Περιφέρειας και της Κυβέρνησης η οποία δεσμεύει και τα δυο μέρη.
Στο επίπεδο της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης μεταβιβάζονται δυο βασικά είδη αρμοδιοτήτων:
α) διοικητικού-οικονομικού χαρακτήρα
Για την εξάσκησή τους προτείνεται η αναθεώρηση του άρθρου 2 του Ν.2986/2002 με την προσθήκη στο ήδη υφιστάμενο Τμήμα Διοίκησης, Τμήματος Οικονομικών Υποθέσεων.
β) εκπαιδευτικού σχεδιασμού
Για την εξάσκησή τους προτείνεται η κατάργηση των Τμημάτων Επιστημονικής-Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης αντίστοιχα, και η ενσωμάτωσή τους στο επιτελικό πλέον ΠΕ.ΚΕ.Σ.Ε.Σ.
ΔΗΜΟΣ – ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Δυο εναλλακτικές λύσεις για τη συγκρότηση αυτής της δομής.
Α λύση: Ενιαία δομή για την Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση
Το επίπεδο λειτουργίας των νέων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης είναι χαμηλότερο από αυτό των υφιστάμενων Διευθύνσεων και υψηλότερο από αυτό των υφιστάμενων Γραφείων.
Οι νέες διευθύνσεις εκπαίδευσης αποτελούνται από τις εξής οργανικές μονάδες:
Α. Γραφείο Εκπαιδευτικής Υποστήριξης
Οι βασικές υποστηρικτικές υπηρεσίες που έχουν στη σύγχρονη εποχή ανάγκη οι επιμέρους σχολικές μονάδες είναι οι εξής:
Υπηρεσίες Υποστήριξης στις Νέες Τεχνολογίες και την Πληροφορική
Υπηρεσίες Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών
Υπηρεσίες Κοινωνικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης και Ένταξης
Υπηρεσίες Παιδαγωγικής και Διδακτικής Καθοδήγησης.
Υπηρεσίες Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών
Υπηρεσίες Κοινωνικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης και Ένταξης
Υπηρεσίες Παιδαγωγικής και Διδακτικής Καθοδήγησης.
Οι σχολικοί σύμβουλοι, των οποίων ο αριθμός θα πρέπει επίσης να αυξηθεί μαζί με το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό των ΚΕΔΔΥ και των ΣΣΝ (Κοινωνικούς Λειτουργούς και Ψυχολόγους), το οποίο βεβαίως θα πρέπει και αυτό σταδιακά να ενισχυθεί, εντάσσονται στο Γραφείο Εκπαιδευτικής Υποστήριξης
Καταργούνται:
-ΚΕΠΛΗΝΕΤ
ΚΠΕ, τα ΕΚΦΕ, τα ΓΡΑΣΕΠ-ΓΡΑΣΥ καθώς και οι υπεύθυνοι Πολιτιστικών Θεμάτων, Περιβαλλοντικής Αγωγής, και Αγωγής Υγείας
Β. Τμήμα Διοίκησης & Οικονομικών Υποθέσεων
Όπου απαιτείται διαχωρισμός αρμοδιοτήτων για τις δυο βαθμίδες αυτός θα γίνει στα δυο αντίστοιχα τμήματα της Διεύθυνσης. Έτσι καταργούνται οι ξεχωριστές για την Α/θμια και Β/θμια Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και συγχωνεύονται σε μια.
Β΄Λύση: Διαχωρισμένες διευθύνσεις για την Α/θμια και τη Β/θμια Εκπαίδευση.
Σε κάθε περίπτωση προτείνεται η πλήρης κατάργηση των 161 γραφείων Α/θμιας και των 86 γραφείων Β/θμιας εκπαίδευσης, καθώς και των 54 Γραφείων Φυσικής Αγωγής καθώς και των 51 Γραφείων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με παράλληλη μεταβίβαση των περισσοτέρων υφιστάμενων αρμοδιοτήτων τους στις σχολικές μονάδες, αλλά και ενός μέρους στις Διευθύνσεις.
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΔΝΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Τη μεταφορά σειράς αρμοδιοτήτων στους Διευθυντές των σχολείων και παράλληλα τη χορήγηση διευθυντικού επιδόματος το οποίο θα χωρίζεται σε δυο μέρη, ένα που αναλογεί ανεξάρτητα από το μέγεθος της σχολικής μονάδας σε επίδομα ευθύνης και ένα που είναι ανάλογο με το μέγεθος της σχολικής μονάδας σε μαθητές ή/και υπηρετούντες εκπαιδευτικούς, προτείνει το Ιδρυμα Τσάτσου , μέσω μελέτης , την οποία παρήγγειλε η πολιτική ηγεσία του υπ. Παιδείας, την οποία παρουσιάζει κατ αποκλειστικότητα το esos.gr .
Ειδικότερα η πρόταση έχει ως εξής:
Στο Διευθυντή της σχολικής μονάδας μεταφέρονται μια σειρά αρμοδιότητες, πολλές από τις οποίες μέχρι τώρα έχουν τα Γραφεία Εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας:
1) Έχει την ευθύνη της φύλαξης και της ενημέρωσης των ατομικών υπηρεσιακών φακέλων των εκπαιδευτικών. Για το σκοπό αυτό είτε τοποθετείται γραμματέας σε κάθε σχολείο (μέσω μετατάξεων), είτε ορίζεται εκπαιδευτικός με αυτή την αρμοδιότητα στον οποίο όμως δικαιολογείται μειωμένο ωράριο. Σε σύντομο ωστόσο χρονικό διάστημα μέσω της εφαρμογής της ψηφιακής διοίκησης στα σχολεία, οι εν λόγω διευθετήσεις θα καταστούν μη αναγκαίες καθώς όλοι οι υπηρεσιακοί φάκελοι των εκπαιδευτικών θα μπορούν να βρίσκονται σε ψηφιακή μορφή.
2) Χορηγεί τις άδειες απουσίας κανονικές, ειδικές, γονικές των εκπαιδευτικών.
3) Αναθέτει τη διδασκαλία πέρα του υποχρεωτικού ωραρίου με υπερωριακή αποζημίωση.
4) Εποπτεύει τα προγράμματα που εφαρμόζονται στο σχολείο του και αφορούν την Ενισχυτική Διδασκαλία, την Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη, την εκπαίδευση των παλινοστούντων και αλλοδαπών μαθητών και των άλλων καινοτομικών προγραμμάτων.
5) Ορίζει τους μέντορες και πρωταγωνιστεί στην αξιολόγηση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών.
6) Μαζί με τον αντίστοιχο σχολικό σύμβουλο ειδικής αγωγής και τους εκπαιδευτικούς της τάξης κάνει μία πρώτη διάγνωση για τον μαθητή και δίνουν μία πρώτη ένδειξη σοβαρότητας της κατάστασης .
Προκειμένου οι διευθυντές των σχολικών μονάδων να ανταποκριθούν στα αυξημένα καθήκοντά τους θα πρέπει να λαμβάνουν σημαντικά αυξημένο διευθυντικό επίδομα. Το διευθυντικό επίδομα χωρίζεται σε δυο μέρη, ένα που αναλογεί ανεξάρτητα από το μέγεθος της σχολικής μονάδας σε επίδομα ευθύνης και ένα που είναι ανάλογο με το μέγεθος της σχολικής μονάδας σε μαθητές ή/και υπηρετούντες εκπαιδευτικούς. Παράλληλα σε κάθε σχολική μονάδα θεσπίζεται θέση Υποδιευθυντή με κύρια ευθύνη την προετοιμασία του προϋπολογισμού του σχολείου και την οικονομική διαχείριση (bursar) σε στενή συνεργασία με το Διευθυντή και με τη Σχολική Επιτροπή.
Γενικά με βάση τη διαπίστωση ότι οι σχολικές μονάδες στην Ελλάδα είναι μικρές σε μέγεθος θα πρέπει να εξεταστεί πολύ σοβαρά η προοπτική ενοποίησης σχολικών μονάδων, πάντοτε ωστόσο με ιδιαίτερη ευαισθησία στις τοπικές ιδιαιτερότητες.
Σε μια πρώτη φάση προτείνεται η ενοποίηση των τριών μορφών σχολικών μονάδων (ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, ΣΕΚ) που εντάσσονται στο πλαίσιο της ανώτερης δευτεροβάθμιας τεχνικής εκπαίδευσης σε μια. Σε δεύτερη φάση προτείνεται η συγχώνευση σχολικών μονάδων στη βαθμίδα του γενικού λυκείου, ενόψει ιδιαίτερα των ήδη δημοσιοποιημένων προθέσεων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου να προχωρήσει σε ριζική αναμόρφωση της βαθμίδας αυτής.
πηγή: http://esos.gr/