Σύντομη παρουσίαση του ΠΔ των υποχρεωτικών μεταθέσεων και κριτική

Γράφει ο Κατσαρός Κώστας
Εκπαιδευτικός
Καταρχήν, το Προεδρικό Διάταγμα αφορά σε εκπαιδευτικούς που πλεονάζουν εξολοκλήρου και:
  • δεν έχουν συμπληρώσει δώδεκα χρόνια προϋπηρεσίας
  • δεν συμπληρώνουν το 60%, τουλάχιστον του υποχρεωτικού τους διδακτικού ωραρίου σε σχολική μονάδα ή σε ομάδα σχολικών μονάδων της ίδιας ή διαφορετικής βαθμίδας με μαθήματα της πρώτης και δεύτερης ανάθεσης, της πρώτης και δεύτερης ειδικότητας
Προβλέπει την κατάταξη σε πίνακες υποχρεωτικών μεταθέσεων, τόσο σε περιφερειακό όσο και σε πανελλαδικό επίπεδο. Συγκεκριμένα:
Σε περιφερειακό επίπεδο, μετά το χαρακτηρισμό των ολικά υπεράριθμων, οι περιφερειακοί διευθυντές εκπαίδευσης επανακαθορίζουν τα οργανικά κενά ανά περιοχή μετάθεσης, ανά κλάδο και ειδικότητα και καλούν τους εκπαιδευτικούς να υποβάλλουν δηλώσεις συναίνεσης.
Συντάσσονται προσωρινοί πίνακες κατάταξης με βάση μόρια και οριστικοί πίνακες υποχρεωτικής μετάθεσης που κυρώνονται το αργότερο έως 15 Ιουνίου εκάστου έτους, ενώ παρέχεται η δυνατότητα ενστάσεων.

Αμέσως μετά γίνεται η τοποθέτηση των εκπαιδευτικών βάση των προτιμήσεών τους (δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν τα τρία (3) σχολεία και τις δύο (2) ομάδες σχολείων). Οι εκπαιδευτικοί που δεν δηλώνουν καμία προτίμηση λογίζεται ότι συναινούν στη μετακίνησή τους σε όλες τις περιοχές μετάθεσης της οικείας περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης. Μετά τις μεταθέσεις αυτές, επανακαθορίζονται τα οργανικά κενά ανά περιοχή μετάθεσης, ανά κλάδο και ειδικότητα.
Οι εκπαιδευτικοί που παραμένουν εξολοκλήρου υπεράριθμοι μετά την παραπάνω διαδικασία καθώς και όσοι έχουν δηλώσει ότι δεν συναινούν στην υποχρεωτική τους μετάθεση αλλά και όσοι δεν έχουν υποβάλλει τη σχετική δήλωση κατατάσσονται σε πίνακες για τα νέα κενά σε πανελλαδικό επίπεδο.
Και πάλι προβλέπεται η διαδικασία της δήλωσης προτίμησης (οι προτιμήσεις δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν τα τρία (3) σχολεία και τις δύο (2) ομάδες σχολείων).
Στις κενές θέσεις όπου κανείς εκπαιδευτικός δεν επιθυμεί να μετατεθεί, μετατίθενται οι εξ’ ολοκλήρου υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί της γεωγραφικά και συγκοινωνιακά πλησιέστερης περιοχής μετάθεσης και μεταξύ αυτών που ανήκουν σε περιοχές ίσης απόστασης από την περιοχή που βρίσκονται οι κενές θέσεις, προτάσσονται όσοι βρίσκονται σε χαμηλότερη θέση στον οικείο πίνακα υποχρεωτικής μετάθεσης πανελλαδικής εμβέλειας.
Οι εκπαιδευτικοί που μετατίθενται σε θέσεις ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ, εξαιρούνται από τη διαδικασία των υποχρεωτικών μεταθέσεων για τα επόμενα πέντε έτη.
Σε κάθε περίπτωση (είτε σε περιφερειακό είτε σε πανελλαδικό επίπεδο), εάν οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν τη μετάθεσή τους στη ίδια θέση ισοβαθμούν, προηγείται ο εκπαιδευτικός που επιθυμεί τη μετάθεση, κατά σειρά προτεραιότητας, για συνυπηρέτηση συζύγων και για λόγους εντοπιότητας. Τα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν τη συνυπηρέτηση συζύγων και την εντοπιότητα συνυποβάλλονται με την αίτηση.
Στους πίνακες υποχρεωτικών μεταθέσεων δεν κατατάσσονται:
οι εκπαιδευτικοί που εμπίπτουν στις προβλέψεις της παραγράφου 1 του άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (αφορά σε εκπαιδευτικούς με παιδιά που χρειάζονται ειδική αγωγή και έχουν σοβαρότατα προβλήματα υγείας, εκπαιδευτικούς με 4 και άνω άγαμα παιδιά κάτω των 18 ετών ή εκπαιδευτικούς που οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους έχουν σοβαρά προβλήματα υγείας)
και τα στελέχη της εκπαίδευσης σύμφωνα με τις διατάξεις του Κεφαλαίου Β΄ του ν. 3848/2010 κατά τη διάρκεια της θητείας τους.
Είναι φανερό ότι το Προεδρικό Διάταγμα είναι στην κατεύθυνση της συνεχιζόμενης πίεσης προς τον κλάδο και προς το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Σκεφτείτε: Μετά την αύξηση του ωραρίου μας, μετά την αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα, έρχεται το ΠΔ και λέει ότι όσοι πλεονάζουν , έστω και με αυτά τα σημερινά «ελαστικά» κριτήρια (που κανείς δεν μας λέει ότι δεν θα αλλάξουν προς το χειρότερο σύντομα…), θα πρέπει να συνυπογράψουν υποχρεωτικά την μετάθεσή τους όπου υπάρχει (αν υπάρχει…) κενό. Και σε περίπτωση άρνησης, μπορεί να τοποθετηθούν ακόμη και στην άλλη άκρη της χώρας!
Πέρα από τον προφανή νέο διαχωρισμό σε «παλιούς» και «νέους» συναδέλφους, που για μια ακόμη φορά θα δημιουργήσει και ανάλογο κλίμα στους συλλόγους (θυμίζω ότι κάτι αντίστοιχο έχει συμβεί τόσο με τις ανισόρροπα κατανεμημένες αμοιβές του Ενιαίου …Φτωχολογίου όσο και με όσα προβλέπονται στο νόμο για την αξιολόγηση των ποσοστώσεων…), αποτελεί και πρωτοφανή τιμωρητική διαδικασία για όσους δεν συναινούν!
Να ληφθεί υπόψη επίσης ότι δεν είναι πολύ μακριά ο χρόνος που το ωράριό μας καλύπτονταν και με τα προαιρετικά προγράμματα ή ακόμη και με τη συμμετοχή στην ΠΔΣ – ενισχυτική (αλήθεια, σε ποια φάση είμαστε και με αυτή τη διαδικασία;) σύμφωνα με φετινές εξαγγελίες, που όμως δεν προβλέπονται στο συγκεκριμένο ΠΔ.
Ο κλάδος βάλλεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια. Και στον αντίποδα δυστυχώς υπάρχει έλλειμμα σοβαρής καθοδήγησης - διεκδίκησης.
Να θυμίσω την στάση της ΟΛΜΕ στο θέμα της αυτοαξιολόγησης (σε αντίθεση με την «φιλοκυβερνητική» ΔΟΕ, η πρόταση της οποίας εφαρμόζεται στο 95% των σχολείων…). Να θυμίσω την εμμονή σε απεργιακές κινητοποιήσεις (του 10% στην καλύτερη περίπτωση), τις προτάσεις από την ΟΛΜΕ (και την απόρριψή τους με συντριπτική πλειοψηφία) ακόμη και για πενθήμερες (!!) απεργίες, την ώρα που όλοι μας αναζητούμε εναλλακτικές προτάσεις αντίδρασης.