Η πραγματικότητα διαψεύδει την... «κανονικότητα» της κυβέρνησης

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ - ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η πραγματικότητα διαψεύδει την... «κανονικότητα» της κυβέρνησης

Ο Σεπτέμβρης πια έφτασε στο τέλος του, τα σχολεία έχουν ανοίξει εδώ και είκοσι μέρες, με την κυβέρνηση να επαίρεται ότι έφερε την «κανονικότητα» στην Εκπαίδευση, αλλά δυστυχώς για άλλη μια χρονιά η πραγματικότητα διαψεύδει την... «κανονικότητα».
Αναδείχθηκαν σοβαρά προβλήματα υποδομών και σχολικής στέγης
Ενα μεγάλο κεφάλαιο είναι αυτό των γερασμένων υποδομών. Αρκεί να σκεφτούμε ότι μέσα σε μια μόλις βδομάδα, σε τρία Δημοτικά της επικράτειας «έβρεξε» από σοβάδες μέχρι... ανεμιστήρες στα κεφάλια των μαθητών!

Συγκεκριμένα, στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Συκεών, στη Θεσσαλονίκη, έπεσαν σοβάδες στις αίθουσες διδασκαλίας, ευτυχώς λίγο πριν αρχίσει η λειτουργία του, οπότε στάθηκαν τυχεροί οι μαθητές που δεν τραυματίστηκε κανένας. Η λύση που προκρίθηκε ήταν να γίνονται έργα στο κτίριο τα Σαββατοκύριακα, χωρίς να κλείσει το σχολείο και «με μαθητές και εκπαιδευτικούς να λειτουργούν μέσα σε ένα βρώμικο και εντελώς ακατάλληλο περιβάλλον», όπως καταγγέλλουν.
Λίγες μέρες αργότερα, οι μαθητές του 5ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης δεν στάθηκαν το ίδιο τυχεροί, αφού ανεμιστήρας οροφής έπεσε σε αίθουσα την ώρα που γινόταν μάθημα με αποτέλεσμα τον τραυματισμό δύο μαθητών της Γ' τάξης. Το περιστατικό οδήγησε σε κινητοποιήσεις γονείς κι εκπαιδευτικούς, που αναδεικνύουν γενικότερα το πρόβλημα της σχολικής στέγης και των υποδομών που είναι εντονότατο στη Θεσσαλονίκη, απαιτώντας από την κυβέρνηση και τον δήμο ασφαλή κτίρια, με συχνούς ελέγχους και συντήρησή τους.
Και το τρίτο περιστατικό καταγράφηκε στο Καματερό, όπου την περασμένη βδομάδα αποκολλήθηκαν δυο μεγάλα πλαστικά πάνελ από τη στέγη του 2ου Δημοτικού Σχολείου και έπεσαν στο προαύλιο - και πάλι ευτυχώς - σε ώρα που δεν ήταν παιδιά στην αυλή. Και μπορεί για το περιστατικό να κατηγορούνται οι δυνατοί άνεμοι που έπνεαν εκείνη τη μέρα, είναι όμως απόλυτα κατανοητό ότι υπάρχει θέμα συντήρησης των υποδομών του σχολείου.
Τα παραπάνω είναι κάποια μόνο ενδεικτικά παραδείγματα, που καταδεικνύουν σοβαρά προβλήματα υποδομών σε σχολικά κτίρια, που μόνο σε «κανονικότητα» δεν παραπέμπουν. Σχολεία σε κοντέινερ, αίθουσες προκάτ, ακατάλληλοι αύλειοι χώροι, κατάργηση αιθουσών εκδηλώσεων για να μετατραπούν σε αίθουσες διδασκαλίας... είναι εικόνες που απαντιούνται σε πολλές περιοχές της χώρας, όπως συμβαίνει και στις περιπτώσεις του 18ου, του 21ου και 24ου Δημοτικού και του 35ου Νηπιαγωγείου στο Μενίδι, όπως ανέδειξε πρόσφατα με κινητοποίησή του ο τοπικός Σύλλογος Εκπαιδευτικών «Ο Σωκράτης».
Αρκεί να σκεφτούμε και να προσθέσουμε σε αυτά το ότι στο 55% των σχολείων της χώρας δεν έχει γίνει κανένας προσεισμικός έλεγχος, παρόλο που ένα αντίστοιχα μεγάλο ποσοστό σχολικών κτιρίων είναι κατασκευασμένο εδώ και πάνω από τριάντα χρόνια και που είμαστε η 6η πιο σεισμογόνος χώρα στον κόσμο...
Ακόμα χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του νηπιαγωγείου Λιμεναρίων στη Θάσο, που τρεις βδομάδες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς δεν άρχισε ακόμη τη λειτουργία του, γιατί έχει μετεγκατασταθεί στο δημοτικό σχολείο, σε έναν χώρο όμως ακατάλληλο για νήπια, καθώς οι τουαλέτες είναι απομακρυσμένες και δεν έχει αυτόνομο χώρο προαυλισμού. Πρόκειται για ένα παράδειγμα που αντανακλά τη γενικότερη εικόνα, αφού στην Προσχολική Αγωγή υπάρχουν οι μεγαλύτερες ελλείψεις στη σχολική στέγη σε σχέση με τις υπόλοιπες βαθμίδες της Εκπαίδευσης. Γι' αυτό, εξάλλου, και η εξαγγελία της κυβέρνησης για εφαρμογή από φέτος και με ορίζοντα τριετίας της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής μένει κενό γράμμα, αφού δεν συνοδεύτηκε από κανένα μέτρο για επιπλέον νηπιαγωγεία και γενικότερα ενίσχυση των υποδομών κι εφαρμόζεται έτσι μόνο για το 30% του πληθυσμού.
Η υποστελέχωση των σχολείων καλά κρατεί...
Πέρα από τις υποδομές όμως, και το θέμα της στελέχωσης των σχολείων δεν εμφανίζει εικόνα «κανονικότητας». Εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών υπολογίζουν τα κενά σε κάποιες χιλιάδες, τόσο στην πρωτοβάθμια, όσο και στη δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, παρά την πιο έγκαιρη φέτος τοποθέτηση των αναπληρωτών.
Για παράδειγμα στην περιοχή της Μαγνησίας, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» τη βδομάδα που μας πέρασε, λείπουν από την πρωτοβάθμια Εκπαίδευση 2 νηπιαγωγοί, 16 εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων, 45 εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής και 4 δάσκαλοι στις δομές για τα προσφυγόπουλα. Αντίστοιχα στη δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι καταγεγραμμένα 23 κενά εκπαιδευτικών.
Και θυμίζουμε ότι τα κενά που συνεχίζουν να υπάρχουν τα τελευταία χρόνια σε όλη τη χώρα (1.000 πέρσι στη δευτεροβάθμια Εκπαίδευση διατηρήθηκαν μέχρι τέλος της χρονιάς και δεν καλύφθηκαν ποτέ), εμφανίζονται και μετά τις προσπάθειες της παρούσας κυβέρνησης να τα συγκαλύψει, μειώνοντας ώρες από το ωρολόγιο πρόγραμμα Δημοτικών και Γυμνασίων, κόβοντας μαθήματα, πιέζοντας να δημιουργούνται τμήματα με τον ανώτερο δυνατό αριθμό μαθητών, κόβοντας τμήματα που βαφτίζονται «ολιγομελή», εφαρμόζοντας το αντιεκπαιδευτικό μέτρο των διπλών και τριπλών αναθέσεων, δηλαδή βάζοντας εκπαιδευτικούς να διδάξουν άλλα μαθήματα πέραν της ειδικότητάς τους...
Κι ενώ τα σχολεία παρουσιάζουν αυτήν την εικόνα, ήρθε η εξαγγελία του υπουργείου για 15.000 διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας, αρχής γενομένης από την επόμενη χρονιά. Για τους εκπαιδευτικούς που ακούνε τρία χρόνια τώρα τις ίδιες υποσχέσεις (μόνο με τον αριθμό των υποτιθέμενων διορισμών να μειώνεται κάθε χρόνο), δεν χρειάζονται πολλά λόγια για να γίνει κατανοητή η κοροϊδία. Και οι γονείς και όλος ο κόσμος μπορεί επίσης να την αντιληφθεί αν σκεφτεί:
  • Οι συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών, όλα αυτά τα χρόνια που δεν γίνονται μόνιμοι διορισμοί, φτάνουν τις 35.000.
  • Μόνο φέτος οι προσλήψεις αναπληρωτών της πρώτης φάσης είναι 20.000 και για να καλυφθούν τα κενά που προαναφέραμε αναμένεται να φτάσουν τις 28.000.
Αρα, παρά τις αλχημείες της κυβέρνησης που περιγράψαμε παραπάνω ώστε να χρειάζεται λιγότερους εκπαιδευτικούς στα σχολεία και πάλι οι ανάγκες παραμένουν σε πολλές χιλιάδες περισσότερους εκπαιδευτικούς από τους 15.000 που υπόσχεται να προσλάβει και αν...
Για τα «ολιγομελή» τμήματα, τα βιβλία Αγγλικών και τα Εσπερινά Σχολεία
Απ' όλα τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι η προπαγάνδα της κυβέρνησης περί «κανονικότητας» καταρρέει μπροστά στην πραγματικότητα. Ομως τα προβλήματα δεν σταματούν εδώ.
Οι καταργήσεις των λεγόμενων «ολιγομελών» τμημάτων, που είχαν αρχίσει εδώ και δυο χρόνια στα ΕΠΑΛ, συνεχίστηκαν και φέτος, αναγκάζοντας εκατοντάδες μαθητές να αλλάζουν ειδικότητα ή να αλλάζουν σχολείο, προκειμένου να μπορέσουν να παρακολουθήσουν την ειδικότητά τους. Φέτος μάλιστα, το κόψιμο τμημάτων επεκτάθηκε μαζικά και στα ΓΕΛ, σε τμήματα κατεύθυνσης, αναστατώνοντας σε πολλές περιοχές τους μαθητές που μπαίνουν στη διαδικασία της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Σε πολλές περιπτώσεις συνεχίζονται οι αγωνιστικές κινητοποιήσεις μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών για να σωθούν τμήματα, ωστόσο οι «διορθωτικές» κινήσεις του υπουργείου και οι «κατ' εξαίρεση» εγκρίσεις τμημάτων, αφήνουν και πάλι εκατοντάδες μαθητές απέξω.
Επιπλέον, στα Λύκεια φέτος η χρονιά ξεκίνησε χωρίς βιβλία Αγγλικών! Το υπουργείο Παιδείας είχε υποσχεθεί από πέρσι ότι θα σταματήσουν οι μαθητές των Λυκείων να πληρώνουν τα βιβλία των Αγγλικών (μέχρι πέρσι τα αγόραζαν από το εμπόριο), αλλά τελικά... τους έχει αφήσει χωρίς βιβλία. Μόνο για την Α' Λυκείου έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής πέντε ενότητες από το καινούργιο βιβλίο που ετοιμάζεται και οι... τυχεροί μαθητές μπορούν να κάνουν μάθημα με εκτυπώσεις και φωτοτυπίες!
Πρόβλημα αντιμετωπίζουν και τα Εσπερινά Σχολεία όπου το υπουργείο από φέτος απαιτεί από τους μαθητές για τις εγγραφές τους να προσκομίσουν αντίγραφο του βιβλιαρίου εργασίας και εκτύπωση από το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, από την οποία προκύπτει η σχέση εξαρτημένης εργασίας. Ουσιαστικά, πετάει έτσι εκτός εκπαίδευσης τους νέους που εργάζονται σε καθεστώς «μαύρης εργασίας», τους τιμωρεί λες και φταίνε οι ίδιοι, αντί να κυνηγήσει τους εργοδότες και βάζει τους εκπαιδευτικούς των Εσπερινών Σχολείων να υποκαθιστούν τους επόπτες εργασίας!
Να προτάξουμε τις σύγχρονες ανάγκες για τη μόρφωση των παιδιών μας
Ολα τα παραπάνω είναι μια πραγματικότητα που τη βιώνουν καθημερινά εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς. Είναι μια κατάσταση που περιγράφει την υποβάθμιση στην Εκπαίδευση, η οποία όχι μόνο συνεχίζεται, αλλά εντείνεται. Γιατί προβλήματα και ελλείψεις που διαιωνίζονται για χρόνια, μαζί με νέα που προστίθενται λειτουργούν πολλαπλασιαστικά.
Απέναντι σ' αυτά, η κυβέρνηση επιχειρεί με την προπαγάνδα της περί «κανονικότητας» όχι απλώς να αρνηθεί τα προβλήματα, αλλά να μας πείσει ότι πρέπει να αποδεχτούμε να ζούμε με αυτά, γιατί «πάντα συμβαίνουν τέτοια πράγματα βρε αδερφέ»... Θέλει να μας κάνει να κλείνουμε τα μάτια στις βροχές των σοβάδων, στα κλεισίματα τμημάτων κ.τ.λ. να τα αποδεχτούμε μοιρολατρικά, να κατεβάσουμε τον πήχη των απαιτήσεών μας.
Γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές δεν πρέπει να τσιμπήσουν σε αυτήν την ύπουλη προσπάθεια. Να βάλουμε ως οδηγό τις σύγχρονες ανάγκες μας για την Εκπαίδευση που αξίζουν τα παιδιά μας στον 21ο αιώνα, κόντρα στη μοιρολατρία τού «τίποτα δε γίνεται». Γιατί η πείρα έχει δείξει ότι ακόμα και σ' αυτές τις συνθήκες η αντίσταση και οι κινητοποιήσεις ανοίγουν δρόμους και μπορούν να έχουν και αποτελέσματα. Σ' αυτό το πνεύμα να ξεδιπλώσουμε τις διεκδικήσεις που ανταποκρίνονται σε ένα σχολείο των σύγχρονων αναγκών και να τις κάνουμε σπίθες που θα πυροδοτήσουν την οργανωμένη κοινή πάλη εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών.

Γ. Σ."Ρ" 29&30 Σεπ. 2018