ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΑ

ΘΕΜΑ: Σχετικά με το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΠΘ «Θέματα προσωπικού Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και άλλες διατάξεις»


Κατατέθηκε κατά τη διάρκεια των θερινών διακοπών, κατά την προσφιλή τακτική όλων των πολιτικών ηγεσιών που έχουν θητεύσει στο Υπουργείο Παιδείας, νομοσχέδιο που αφορά κυρίως εργασιακά και υπηρεσιακά θέματα των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, η οποία σε κάθε ευκαιρία υπερθεματίζει για το «διάλογο» και τη «δημόσια διαβούλευση», δεν μπήκε στον κόπο ούτε καν να αποστείλει το σχέδιο νόμου στην ΟΛΜΕ. Και όχι μόνο αυτό. Πολλά θέματα τα οποία ρυθμίζει το συζητούμενο νομοσχέδιο βρίσκονται σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση από τις προτάσεις της ομοσπονδίας μας, αλλά και από τις δεσμεύσεις της ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ. Τις ολοκληρωμένες προτάσεις της ΟΛΜΕ ο Υπουργός Παιδείας όχι μόνον δεν τις προωθεί με τη μορφή νομοθετικών ρυθμίσεων αλλά αρνείται και να τις συζητήσει! Την ίδια τύχη π.χ. είχαν οι προτάσεις μας για το εργασιακό καθεστώς και τις υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών ( σχετικό υπόμνημα της ΟΛΜΕ στις 7.2.08). Και αυτό συμβαίνει γιατί, ίσως, οι εν λόγω προτάσεις μας αντιμετωπίζουν όλες τις περιπτώσεις άδικης και ανισότιμης μεταχείρισης των εκπαιδευτικών, διορθώνουν όλες τις στρεβλώσεις που έχουν δημιουργηθεί και μπορούν να δώσουν αποφασιστικό πλήγμα στο σύστημα πελατειακών σχέσεων και κομματικών εξυπηρετήσεων το οποίο λειτουργεί εδώ και δεκαετίες στο χώρο της εκπαίδευσης.
Για άλλη μια φορά, απαιτούμε από το ΥΠΕΠΘ να αποδεχθεί τις προτάσεις του κλάδου μας για τις αποσπάσεις σε υπηρεσίες και οργανισμούς, για τις τοποθετήσεις στην περιοχή μετάθεσης, για τις τοποθετήσεις πολυτέκνων και καθηγητών / τριών ΙΔΑΧ από ιδιωτικά σχολεία, για τον υπολογισμό των κενών, την τοποθέτηση καθηγητών / τριών σε ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ, για το ωράριο των εκπαιδευτικών και για το χρονοδιάγραμμα των υπηρεσιακών μεταβολών.
Ως προς το επίμαχο ν/σχ ενδεικτικά οι θέσεις μας για τα σημαντικότερα ζητήματα που αυτό θίγει είναι οι εξής:




1. Ρύθμιση για το μόνιμο διορισμό αναπληρωτών εκπαιδευτικών με προϋπηρεσία

Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ επισημαίνει ότι συνεχίζεται και επεκτείνεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια η εφαρμογή της μερικής απασχόλησης με την πρόσληψη συμβασιούχων εκπαιδευτικών στη Β/βάθμια Εκπαίδευση.
Τονίζουμε ότι οι μεγάλες ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό θα γίνουν ακόμη μεγαλύτερες εάν η Κυβέρνηση υλοποιήσει, όπως κατά καιρούς δηλώνουν εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ, τα αιτήματά μας για τη βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου με βάση τα οποία διεκδικούμε τη μείωση του μέγιστου αριθμού μαθητών ανά τμήμα (25 στα Γυμνάσια – Λύκεια, 20 στα ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ και κατευθύνσεις, και 10 ανά εκπαιδευτικό στα εργαστήρια), κατοχύρωση πλήρους σύνταξης με 30 χρόνια εργασίας και καθιέρωση ετήσιας επιμόρφωσης με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα.
Κατά συνέπεια,
αποτελεί εμπαιγμό για τον κλάδο μας και τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς η δήλωση του ΥΠΕΠΘ, όπως καταγράφεται στο δελτίο τύπου της 27ης Ιουνίου 2008, πως «Οι διορισμοί που θα πραγματοποιηθούν με βάση την παρούσα ρύθμιση είναι επιπλέον του ποσοστού 60% και 40%», όταν στην ίδια την εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου αναφέρεται ότι «δεν επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός δεδομένου ότι: 1.για το σχολικό έτος 2008-09, ο αριθμός των κατά τις ανωτέρω προτεινόμενες ρυθμίσεις διοριζόμενων εκπαιδευτικών θα αφαιρεθεί από τον αριθμό των πιστώσεων που θα διατεθούν για την πρόσληψη αναπληρωτών για το οικείο έτος και 2. Από τα έτη 2009-2010 και εξής ο αριθμός των θέσεων διορισμού που θα καθορίζονται με κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων θα προσαρμόζεται ανάλογα με τον αριθμό των κατά τις ανωτέρω προτεινόμενες ρυθμίσεις διοριζόμενων εκπαιδευτικών».
Διαπιστώνοντας, τέλος, πως οι προωθούμενες με το νομοσχέδιο του ΥΠΕΠΘ ρυθμίσεις βρίσκονται μακριά από τις προτάσεις της ομοσπονδίας μας και δεν δίνουν οριστική λύση στο πρόβλημα της εργασιακής ανασφάλειας των εκπαιδευτικών ζητούμε την υιοθέτηση των προτάσεών μας, έστω και την τελευταία στιγμή.

Ειδικότερα:

- Σταθερή και μόνιμη εργασία στην εκπαίδευση. Διορισμοί σύμφωνα με τις πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
- Κατάργηση της εργασιακής σχέσης του ωρομίσθιου.
- Πρόσληψη αναπληρωτών μόνο σε περιπτώσεις πραγματικής αναπλήρωσης. 12μηνη σύμβαση εργασίας για τους αναπληρωτές με πλήρη ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα.
- Να διορίζονται σε θέση μόνιμου εκπαιδευτικού όσοι αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι συμπληρώνουν 18μηνη προϋπηρεσία στη δημόσια εκπαίδευση, χωρίς καταληκτική ημερομηνία. Να θεσμοθετηθεί δηλαδή ως ανώτατος χρόνος στην «προσωρινή εργασία» το 18μηνο.
- Να μη συσχετιστεί με τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ οποιαδήποτε ρύθμιση για τον μόνιμο διορισμό εκπαιδευτικών από τους πίνακες των αναπληρωτών με προϋπηρεσία.


2. Όλοι οι αναπληρωτές και οι ωρομίσθιοι να διορίζονται από τους πίνακες προϋπηρεσίας

Στο άρθρο 2 του νομοσχεδίου προστίθενται και άλλες προϋπηρεσίες, οι οποίες αναγνωρίζονται για την εγγραφή στους πίνακες διορισμού εκπαιδευτικών ως αναπληρωτών και ωρομισθίων.
Όμως, για να αποκτήσει ολόκληρο το ισχύον σύστημα διορισμών μέσω της προϋπηρεσίας (πίνακες αναπληρωτών) την αναγκαία αξιοπιστία και διαφάνεια, θα πρέπει από την επόμενη χρονιά κάθε διορισμός αναπληρωτή ή ωρομίσθιου καθηγητή/ -τριας στη δημόσια δευτεροβάθμια ή πρωτοβάθμια εκπαίδευση να πραγματοποιείται από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών (πίνακα κατάταξης με βάση την πραγματική εκπαιδευτική προϋπηρεσία σε δημόσιες σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας ή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του ΥΠΕΠΘ) και, σε περίπτωση εξάντλησής του, από πίνακα με βάση την ημερομηνία λήψης πτυχίου (που πρέπει να συσταθεί για όλες τις ειδικότητες).
Με βάση αυτή την πρότασή μας, κάθε πρόσληψη αναπληρωτή ή ωρομισθίου εκπαιδευτικού που έχει ως αποτέλεσμα την απόκτηση προϋπηρεσίας η οποία αναγνωρίζεται από τον ισχύοντα νόμο 3027/02, καθώς και από το υπό ψήφιση ν/σχ. (π.χ. Π.Δ.Σ., ΤΑΔ, εκκλησιαστικά, Σιβιτανίδειος, κ.λπ.) για την κατάταξη στον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών, και συνεπώς και για το μόνιμο διορισμό, να γίνεται από τους παραπάνω πίνακες. Από τον πίνακα να προσλαμβάνουν εκπαιδευτικούς όλοι οι προβλεπόμενοι φορείς του ΥΠΕΠΘ. Με αυτό τον τρόπο το σύστημα διορισμών θα γίνει αντικειμενικότερο και αξιόπιστο.
Προτείνουμε αυτή η ρύθμιση - διάταξη να προστεθεί στο σχέδιο νόμου, για να μην αποτελεί η ανάγκη των νέων συναδέλφων για εργασία αιτία για τη διαμόρφωση ενός πεδίου εξυπηρετήσεων, διαπλοκής και ρουσφετιού.
Ειδικότερα, για τις προσλήψεις ωρομισθίων εκπαιδευτικών στην Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη, επισημαίνουμε τα εξής:
- Ο τρόπος με τον οποίο αυτές πραγματοποιούνται, με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης σε κάθε νομό, χωρίς συγκεκριμένα κριτήρια, θέτει τους νέους συναδέλφους μας υπό το καθεστώς μιας ιδιότυπης ομηρίας. Αντί, λοιπόν, της αδιαφάνειας και της ευνοιοκρατίας είναι ανάγκη άμεσα να καθιερωθεί ένα αντικειμενικό σύστημα προσλήψεων στην ΠΔΣ, πολύ δε περισσότερο που η σχετική προϋπηρεσία υπολογίζεται τόσο για την πρόσληψη αναπληρωτών όσο και για το μόνιμο διορισμό των εκπαιδευτικών.
- Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε να δημιουργηθεί πίνακας εκπαιδευτικών που επιθυμούν να εργασθούν στην ΠΔΣ ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης, με βάση τη συνολική προϋπηρεσία που έχουν οι υποψήφιοι στον πίνακα αναπληρωτών, και να ακολουθεί πίνακας με βάση την ημερομηνία λήψης πτυχίου. Οι προσλήψεις να γίνονται από κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης υποχρεωτικά και μόνο από αυτούς τους πίνακες. Οι πίνακες αυτοί να δημοσιοποιούνται σε κάθε Διεύθυνση αλλά από το Διαδίκτυο.


3. Παιδαγωγικό πτυχίο

Η συνεχής απαξίωση του παιδαγωγικού πτυχίου από τις ηγεσίες του ΥΠΕΠΘ συνεχίζεται και διευρύνεται, παρά τις αντίθετες διακηρύξεις.
Με τους νόμους 2834/00, 2909/01, 3194/03 και 3255/04 καταργήθηκε ουσιαστικά η υποχρεωτική κατοχή παιδαγωγικού πτυχίου για τις ειδικότητες που προέβλεπε ο ν.1566/85. Αντί αυτό να αλλάξει, όπως ζητούσε επανειλημμένα η ομοσπονδία μας, έρχεται τώρα το Υπουργείο Παιδείας και διαγράφει ακόμα και τις δικές του δεσμεύσεις για την ανάγκη ουσιαστικής παιδαγωγικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών, υποβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο το παιδαγωγικό πτυχίο, που χορηγείται ύστερα από επιμόρφωση ενός έτους. Σε ορισμένες, μάλιστα, περιπτώσεις η επιμόρφωση αυτή περιορίζεται σε τρεις μήνες!!
Από την πλευρά μας δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι δεν θα δεχθούμε περαιτέρω υποβάθμιση της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών!
Θα αντιδράσουμε δυναμικά απέναντι σε πολιτικές που οδηγούν σε ακύρωση ακόμη και όσων θετικών νομοθετήθηκαν, πριν 23 χρόνια, με το ν.1566/85!!
Ειδικά για τους εκπαιδευτικούς για τους οποίους προβλέπεται από το ν.1566/85, η κατοχή του παιδαγωγικού πτυχίου ως προσόντος διορισμού τους, προτείνουμε:
1. Για το διορισμό στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση να απαιτείται η κατοχή παιδαγωγικού πτυχίου με οποιοδήποτε σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ, μέσω προϋπηρεσίας, πολύτεκνοι) (επαναφορά δηλ. των διατάξεων του ν.1566/85 αρ. 14 παρ. 8). Γι’ αυτό το λόγο να καταργηθούν οι διατάξεις ν. 2834/00 αρ.1 παρ.6, ν.2909/01 αρ. 6 παρ. 21, ν.3194/03 αρ. 8 παρ. 7.
2. Όσοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ και ΤΕ) περιλαμβάνονται στον πίνακα αναπληρωτών και δεν κατέχουν παιδαγωγικό πτυχίο, έχουν όμως τουλάχιστον 18μηνη προϋπηρεσία, να εισάγονται κατά προτεραιότητα στην ΑΣΠΑΙΤΕ από την επόμενη χρονιά 2008-09 και εφεξής, με τη σειρά που έχουν στους πίνακες προϋπηρεσίας των αναπληρωτών. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους στην ΑΣΠΑΙΤΕ και την απόκτηση του παιδαγωγικού πτυχίου (με πλήρη προσόντα διορισμού) διορίζονται με τη σειρά που βρίσκονται στους πίνακες (πίνακες διοριστέων). Ο αριθμός των σπουδαστών στο παιδαγωγικό τμήμα της ΑΣΠΑΙΤΕ να καθορίζεται, ανά ειδικότητα, με βάση τον αριθμό των επικείμενων κατ΄ έτος διοριστέων. Για τους παραπάνω λόγους τα επόμενα χρόνια εγγράφονται στην ΑΣΠΑΙΤΕ ως σπουδαστές και υποψήφιοι που δεν είναι στους πίνακες αναπληρωτών, μετά όμως την ολοκλήρωση της εγγραφής στην ΑΣΠΑΙΤΕ όλων των αναπληρωτών που βρίσκονται σε σειρά για επικείμενο διορισμό την επόμενη χρονιά.
3. Στις ειδικότητες όπου εξαντλούνται οι πίνακες αναπληρωτών, (πίνακες διοριστέων) να διορίζονται όσοι στερούνται προϋπηρεσίας αλλά έχουν πλήρη τα προσόντα του ν.1566/85 (παιδαγωγικό πτυχίο).
4. Στην ΑΣΠΑΙΤΕ, με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, να διασφαλίζεται ότι θα εισαχθούν όλοι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί (όλων των ειδικοτήτων και κλάδων ΠΕ και ΤΕ) στο ετήσιο πρόγραμμα για την απόκτηση του παιδαγωγικού πτυχίου. Σε κάθε περίπτωση, όταν με ευθύνη της πολιτείας δεν εισάγονται στην ΑΣΠΑΙΤΕ για την απόκτηση παιδαγωγικού πτυχίου οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που έχουν ενταχθεί στους πίνακες διοριστέων, διορίζονται σε μόνιμες θέσεις, όταν έρθει η σειρά τους, από τους πίνακες των διοριστέων αναπληρωτών σύμφωνα με την προϋπηρεσία τους και εισάγονται στην ΑΣΠΑΙΤΕ για την απόκτηση παιδαγωγικού πτυχίου αμέσως μετά το διορισμό τους και πριν την ανάληψη υπηρεσίας σε σχολική μονάδα.
5. Σε κάθε περίπτωση, απορρίπτουμε τη μετατροπή και την υποβάθμιση της ετήσιας παιδαγωγικής κατάρτισης και του παιδαγωγικού πτυχίου της ΑΣΠΑΙΤΕ σε τρίμηνη επιμόρφωση. Είναι δε απαράδεκτο να ισοτιμείται ουσιαστικά το ετήσιο πτυχίο των παιδαγωγικών σπουδών ή ακόμα και το πτυχίο πανεπιστημιακών σχολών με ένα πρόγραμμα τρίμηνης επιμόρφωσης.
Στους πίνακες υποψηφίων αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εντάσσονται και οι εκπαιδευτικοί που έχουν παιδαγωγικό πτυχίο αλλά στερούνται προϋπηρεσίας ή επιτυχούς συμμετοχής σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, με σειρά που καθορίζεται από το χρόνο κτήσης του παιδαγωγικού πτυχίου τους.

4. Υπηρεσία ωρομισθίων σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.)

Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ ζητεί να αποσυρθεί το άρθρο 3 του σχεδίου νόμου.
Όλες οι προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων σε Σ.Δ.Ε. πρέπει να γίνονται από ενιαίο κεντρικό πίνακα, ο οποίος καταρτίζεται με βάση την πραγματική δημόσια εκπαιδευτική υπηρεσία με τα ίδια, ενιαία κριτήρια. Δεν μπορεί να γίνεται προσμέτρηση προϋπηρεσίας αναπληρωτών ή ωρομισθίων εκπαιδευτικών στα σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, όταν η πρόσληψή τους γίνεται από τη Γεν. Γραμματεία Εκπ/σης Ενηλίκων και το Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπ/σης Ενηλίκων, σε συνθήκες αδιαφάνειας. Δεν μπορεί να καταρτίζεται μητρώο εκπαιδευτών των ενηλίκων από τη διοίκηση και τον Υπουργό Παιδείας. Όλες οι μη τυπικές δομές εκπαίδευσης που είναι συμπληρωματικές και παράπλευρες της τυπικής δημόσιας εκπαίδευσης πρέπει να είναι ενταγμένες σε ένα πλαίσιο με ενιαίες αρχές και κριτήρια. Ο κλάδος μας πρέπει να έχει ουσιαστική συμμετοχή σε αυτές τις δομές.

5. Κατάργηση της ειδικότητας των Φυσικών Ραδιοηλεκτρολόγων του κλάδου ΠΕ12

Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ εκφράζει την αντίθεσή του στην προωθούμενη κατάργηση της ειδικότητας των Φυσικών – Ραδιοηλεκτρολόγων του κλάδου ΠΕ12 για τους παρακάτω λόγους:
α) Οι ρυθμίσεις αυτές προωθούνται αιφνιδιαστικά χωρίς να προηγηθεί καμία συζήτηση με τους άμεσα ενδιαφερόμενους.
β) Το περιεχόμενο των παραγράφων 4 και 5 του άρθρου 1 είναι ελλιπές και ασαφές. Θέτει σε ομηρία μια κατηγορία εκπαιδευτικών, καθώς επιχειρεί να καταργήσει μια ειδικότητα χωρίς να μεριμνά για θέματα όπως:
- σε ποιο καθεστώς θα μεταπέσουν οι εν ενεργεία εκπαιδευτικοί;
- τι θα γίνει με τους μη διορισμένους Φυσικούς – Ραδιοηλεκτρολόγους;
- ποιος θα είναι ο αντίκτυπος στους ενεργούς μεταπτυχιακούς φοιτητές που προσβλέπουν σε μια θέση στην εκπαίδευση, εφόσον αυτοί θεωρούν δεδομένο το από τριακονταετίας κεκτημένο δικαίωμα;
γ) Παραβλέπεται το υψηλό επίπεδο σπουδών και η επί σειρά ετών συσσωρευμένη εργασιακή εμπειρία.
δ) Η ειδικότητα των Φυσικών Ραδιοηλεκτρολόγων προϋπήρχε στον εκπαιδευτικό κλάδο των Ηλεκτρολόγων – Ηλεκτρονικών Μηχανικών – Φυσικών Ραδιοηλεκτρολόγων. Η ειδικότητα Ηλεκτρολόγου Μηχανικού εντάχθηκε στον κλάδο ΠΕ12.10 ως συναφής με αυτή του Φυσικού – Ραδιοηλεκτρολόγου έπειτα από την αριθ. 124/2002 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Ζητούμε να αποσυρθούν οι παράγράφοι 4 και 5 του άρθρου 1 του σχεδίου νόμου.

6. Παραίτηση εκπαιδευτικών λόγω συνταξιοδότησης

Στο άρθρο 13 παρ. 20 εδάφ. α του ν. 3149/03 προβλέπεται ότι: «Παραιτήσεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όταν υποβάλλονται στη διάρκεια του διδακτικού έτους, εφόσον γίνονται αποδεκτές, παράγουν έννομα αποτελέσματα από την επόμενη της λήξης του διδακτικού έτους». Επανήλθε έτσι με το νόμο αυτό μια διάταξη η οποία, όταν είχε θεσμοθετηθεί παλαιότερα, συνάντησε την αντίδραση του κλάδου μας με αποτέλεσμα η τότε κυβέρνηση μετά από ένα χρονικό διάστημα να αναγκαστεί να την καταργήσει.
Ζητήσαμε με συνέπεια και με επανειλημμένα σχετικά υπομνήματά μας να καταργηθεί η διάταξη αυτή (ν. 3149/03 αρ. 13 παρ. 20 εδ. α΄), που απαγορεύει τη συνταξιοδότηση των εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, γιατί με αυτό τον τρόπο περιορίζεται το δικαίωμα των εκπαιδευτικών ως εργαζομένων να αποχωρούν από την υπηρεσία όταν το επιθυμούν.
Στο θέμα αυτό τόσο η προηγούμενη όσο και η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας είχαν συμφωνήσει να γίνει ρύθμιση στην κατεύθυνση διεύρυνσης των χρονικών ορίων για την υποβολή της παραίτησης των εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της χρονιάς.
Παράλληλα, είχαμε προτείνει να γίνεται έγκαιρη ενημέρωση από την πλευρά του εκπαιδευτικού που προτίθεται να παραιτηθεί, ούτως ώστε να είναι δυνατός ο ανάλογος προγραμματισμός από την υπηρεσία. Με αυτό τον τρόπο και δεν θα παρουσιάζονται κενά διδακτικού προσωπικού από αυτή την αιτία, αλλά και δεν θα καταστρατηγούνται τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.
Στο εν λόγω νομοσχέδιο όμως (στο άρθρ. 5) το Υπουργείο Παιδείας κάνει ακριβώς το αντίθετο, περιορίζοντας, μάλιστα, ακόμη περισσότερο το αναφαίρετο δικαίωμα των εκπαιδευτικών να επιλέγουν αυτοί το χρόνο παραίτησής τους. Έτσι, ενώ με το ν. 3149/03 η παραίτηση έπρεπε να υποβληθεί μέχρι 31 Αυγούστου, με το παρόν νομοσχέδιο το χρονικό διάστημα που τίθεται ως προθεσμία είναι μέχρι τις 10 Αυγούστου.
Αυτό θα έχει ως συνέπεια, οι εκπαιδευτικοί που εφέτος έχουν προγραμματίσει να παραιτηθούν στις 31.8.08, να ενημερωθούν μόλις επιστρέψουν από τις θερινές διακοπές τους ότι δεν μπορεί να το πράξουν γιατί άλλαξε ξαφνικά ο νόμος!!
Είναι γεγονός πως οι διορισμοί των εκπαιδευτικών πραγματοποιούνταν συνήθως καθυστερημένα και μετά την έναρξη του σχολικού έτους (π.χ. από Σεπτέμβρη έως Γενάρη). Η νέα ρύθμιση θα έχει ως αποτέλεσμα χιλιάδες εκπαιδευτικοί να αναγκάζονται να παραμένουν στην υπηρεσία για ολόκληρη τη σχολική χρονιά, επειδή συμπληρώνουν τα αναγκαία συντάξιμα χρόνια μετά τις 10 Οκτώβρη, που είναι το τελευταίο όριο για την λύση της υπαλληλικής σχέσης, αν η παραίτηση υποβληθεί στις 10 Αυγούστου.
Το Υπουργείο Παιδείας, όμως, με το άρθρ. 5 του σχεδίου νόμου ανατρέπει τα μέχρι τώρα ισχύοντα. Ακόμα και αυτοί που απολύονται «λόγω ορίου ηλικίας και τριακονταπενταετούς υπηρεσίας» δεν μπορούν να φύγουν από την υπηρεσία παρά μόνο «στο τέλος του διδακτικού έτους, από τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας και της τριακονταπενταετούς υπηρεσίας»!!
Απαιτούμε από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας την άμεση απόσυρση των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 4 του σχεδίου νόμου, την κατάργηση της σχετικής διάταξης του εδάφ. α΄ της παρ. 20 του άρθρ. 13 του Ν. 3149/03 και την ουσιαστική συζήτηση με την ομοσπονδία μας για να επιλυθεί το θέμα.
Συγκεκριμένα, προτείνουμε να υπάρχει δυνατότητα υποβολής παραίτησης των εκπαιδευτικών μέχρι και την 30η Νοέμβρη. Οι εκπαιδευτικοί που προγραμματίζουν να παραιτηθούν πρέπει να ενημερώνουν την υπηρεσία έγκαιρα (π.χ. μέχρι την 1η Σεπτέμβρη) για να γίνεται έγκαιρα και ο προγραμματισμός της κάλυψης των κενών.

7. Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα Ευρωπαϊκά Σχολεία

Πάγια θέση του κλάδου μας ήταν και εξακολουθεί να είναι, η απόσπαση εκπαιδευτικών στο εξωτερικό δεν πρέπει να υπερβαίνει την πενταετία σε καμία περίπτωση.
Συνεπώς, το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ απαιτεί να διατηρηθεί το ισχύον καθεστώς σε ό,τι αφορά στις αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα Ευρωπαϊκά Σχολεία:
Κατά συνέπεια, οι αποσπάσεις να διαρκούν πέντε (5) σχολικά έτη και όχι εννέα (9), όπως προτείνεται με την παράγραφο β΄ του άρθρου 15 του σχεδίου νόμου.

8. Επιλογή Διευθυντών και αναπληρωτών Διευθυντών Δημοσίων ΙΕΚ

Για την επιλογή των Διευθυντών ΙΕΚ πρέπει να υπάρχει ειδικό συμβούλιο επιλογής, στο οποίο θα συμμετέχει ο κλάδος. Η επιλογή αυτή να γίνεται μέσα από ένα αντικειμενικό, διαφανές, αδιάβλητο, δημοκρατικό και αξιόπιστο θεσμικό πλαίσιο με βάση τις γενικές προτάσεις της ΟΛΜΕ για την επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης.