ΟΛΜΕ: ΑΠΕΡΓΙΑ ενάντια στο πολυνομοσχέδιο για την παιδεία

Σαφή και βέβαιη υποβάθμιση τόσο στους/τις εκπαιδευτικούς όσο και στην ίδια την εκπαίδευση θα επιφέρει, εφόσον ψηφιστεί, το σχέδιο νόμου του Υπ. Παιδείας με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού».
Επισημαίνουμε καταρχάς το γεγονός ότι η υπουργός Παιδείας έσπευσε να καταθέσει στη Βουλή το σχέδιο νόμου χωρίς προηγουμένως να το κοινοποιήσει στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, όπως είχε υποσχεθεί, αλλά και παρά την έκκλησή μας να μην κατατεθεί πριν προχωρήσει το Υπ. Παιδείας σε συλλογική διαπραγμάτευση με την ΟΛΜΕ.
Διατρέχοντας κανείς τις σελίδες του σχεδίου, ενός σχεδίου που περιλαμβάνει διατάξεις πολύ χειρότερες από εκείνες που είχαν δοθεί νωρίτερα στη δημοσιότητα, αντιλαμβάνεται την αιτία αυτής της τακτικής του υπ. Παιδείας.
Οι ρυθμίσεις που προτείνει το Υ. Παιδείας αγνοούν το σύνολο σχεδόν των αναγκαίων μέτρων για τη στήριξη και αναβάθμιση του εκπαιδευτικού και του έργου του (καθιέρωση ετήσιας επιμόρφωσης, μισθολογική, επιστημονική και εργασιακή αναβάθμισή του). Ευθυγραμμισμένες με το γενικότερο πνεύμα του προγράμματος σταθερότητας, οι προτάσεις του υπ. Παιδείας οδηγούν σε ακόμη μεγαλύτερη συρρίκνωση των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα:
·      Μέσα από το προτεινόμενο σύστημα διορισμών θεσμοθετεί μια πραγματική Οδύσσεια για τους αδιόριστους εκπαιδευτικούς, που υποχρεώνονται σε ένα συνεχές κυνηγητό τίτλων σπουδών και μορίων, για να αποκτήσουν τη δυνατότητα να ενταχθούν στη δημόσια εκπαίδευση, από την οποία όμως μπορούν εύκολα πάλι να εξοστρακιστούν με τη λήξη της περιόδου δοκιμασίας.
·      Με τις σχετικές ρυθμίσεις η εκπαιδευτική προϋπηρεσία εξαφανίζεται μέσα σε ένα σύνολο ποικίλων μοριοδοτήσεων, με αποτέλεσμα δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί, που έχουν προσφέρει επί πολλά χρόνια σημαντικές υπηρεσίες στη δημόσια εκπαίδευση ως αναπληρωτές και ωρομίσθιοι, να αντιμετωπίζονται ουσιαστικά ως «αναλώσιμο προϊόν».  
·      Η δημόσια εκπαίδευση μετατρέπεται σε ένα απέραντο πεδίο διαρκούς επιτήρησης και ελέγχου από το Υπ. Παιδείας με τη χρήση και των νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας, με πρόσχημα την «αξιολόγηση» και την «αξιοκρατία». Οι εκπαιδευτικοί που θέλουν να εξελιχθούν σε στελέχη της εκπαίδευσης υποχρεώνονται να εμπλακούν σε διαδικασίες «αξιολόγησης» των συναδέλφων τους.
·      Προωθείται η καθιέρωση της δημοσιοποίησης των αποτελεσμάτων της «αξιολόγησης» κάθε σχολείου, με συνέπεια να ανοίγει ο δρόμος για μια διαδικασία «διαπόμπευσης» σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών. Ανάλογες πρακτικές σε άλλες χώρες συνέβαλαν στη διεύρυνση των μορφωτικών ανισοτήτων και στη δημιουργία σχολείων διαφορετικών ταχυτήτων.
·      Διευρύνεται το καθεστώς της αστάθειας και της αβεβαιότητας ακόμη και των μόνιμων εκπαιδευτικών, καθώς οι θεωρούμενοι ως «πλεονάζοντες» εκπαιδευτικοί μπορούν, χωρίς τη θέλησή τους, να σταλούν σε οποιαδήποτε περιοχή της χώρας.
·      Επιχειρείται η περαιτέρω ενίσχυση της χειραγώγησης των εκπαιδευτικών από την εκάστοτε εξουσία.
Καλούμε την κυβέρνηση να αποσύρει το σχέδιο νόμου και να προχωρήσει σε ουσιαστικό διάλογο με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες μέσω της διαδικασίας των συλλογικών διαπραγματεύσεων, όπως άλλοτε προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία.
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας πρέπει να κατανοήσει ότι τα μεγάλα προβλήματα της εκπαίδευσης δεν αντιμετωπίζονται με νόμους και ρυθμίσεις αντίθετες προς τα συμφέροντα της εκπαίδευσης, που επιβάλλονται εκβιαστικά από την εξουσία.
Διαφορετικά, θα αναλάβει το κόστος μια ακόμη αποτυχημένης εκπαιδευτικής «μεταρρύθμισης».