Εκπαιδευτική ημερίδα για τη Διαμεσολάβηση


Η Α’ ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας διοργανώνει εκπαιδευτική ημερίδα το Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου 2012 και ώρα 10:00, στο 3ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου με την υποστήριξη της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας και τη χορηγία του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Ι.Π. Μεσολογγίου.
Θέμα της ημερίδας θα είναι:  

“Πρόληψη της Βίας στο Σχολείο: Η Διαμεσολάβηση των Συνομηλίκων”
 
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει θεωρητικές εισηγήσεις, βιωματικά εργαστήρια και διάλογο στην ολομέλεια των συμμετεχόντων.
Εισηγητές θα είναι:
  • Ο κ. Γιώργος Μόσχος, Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
  • Η κ. Αγγελική Γιαννάτου, Διευθύντρια του 2ου Γυμνασίου Ασπροπύργου
Τα Βιωματικά Εργαστήρια θα συντονίσουν η κ. Γιαννάτου και η κ. Μαίρη Κωτσέλη Διευθύντρια του 2ου Γυμνασίου Άνω Λιοσίων και πρώην Υπεύθυνη του Γραφείου Αγωγής Υγείας Δυτικής Αττικής.
Την επιστημονική ευθύνη της διοργάνωσης έχει ο κ. Γεράσιμος Ρεπάσος, άμισθος σύμβουλος της Α᾽ ΕΛΜΕ για θέματα Αγωγής και Προαγωγής της Υγείας.
Σκοπός αυτής της δραστηριότητας είναι η εκπαίδευση εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην πρόληψη της ενδοσχολικής βίας.
Στους εκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς δίνεται η δυνατότητα πραγματοποίησης προγραμμάτων πρόληψης της βίας με εφαρμογή της διαμεσολάβησης των συνομηλίκων στα σχολεία.
Τόπος διεξαγωγής της ημερίδας, το 3ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου.
Στους συμμετέχοντες θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής.
 
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Α´ Μέρος
10.00-10.15 Προσέλευση, Εγγραφές.
10.15-10.25 Έναρξη, χαιρετισμοί.
10.25-11.00 Γιώργος Μόσχος: “Η Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Βίας μεταξύ μαθητών στο Σχολείο: Διαπιστώσεις και Προτάσεις του Συνηγόρου του Παιδιού”
11.00-11.35 Αγγελική Γιαννάτου : Σχολική Διαμεσολάβηση
11.35-11.50 Διάλειμμα

Β´ Μέρος
11.50-14.00 Βιωματικά εργαστήρια

Τι είναι η διαμεσολάβηση

Η διαμεσολάβηση είναι πρόγραμμα και διαδικασία όπου μαθητές της ίδιας ηλικίας διευκολύνουν την επίλυση συγκρούσεων μεταξύ δύο ατόμων ή ομάδων. Η διαδικασία αυτή έχει αποδειχθεί αποτελεσματική στην αλλαγή του τρόπου που οι μαθητές κατανοούν και επιλύουν τις συγκρούσεις όχι μόνο στο σχολείο, αλλά και στη ζωή τους. Οι αλλαγές αυτές περιλαμβάνουν βελτίωση της αυτοεκτίμησής τους, της δυνατότητας να ακούνε και να ασκούν την κριτική τους σκέψη, και την εδραίωση του σχολείου ως χώρου μαθήσεως καθώς και τη μείωση των πειθαρχικών ενεργειών και των καβγάδων.
Μία διαμεσολάβηση δεν είναι δικαστήριο, αλλά μία εξεύρεση λύσης με τη βοήθεια ενός ουδέτερου προσώπου, το οποίο διευθύνει μία συζήτηση στην οποία τα δύο μέρη λαμβάνουν οικειοθελώς μέρος. Οι εμπλεκόμενοι σε μια φιλονικία μπορούν να απευθύνονται από μόνοι τους στους μεσολαβητές ή να σταλούν από τους καθηγητές ή τους συμμαθητές τους ή να κληθούν από τους ίδιους τους μεσολαβητές. Η ίδια η διαμεσολάβηση λαμβάνει χώρα στο δωμάτιο των μεσολαβητών.
Οι συνομήλικοι μεσολαβητές δεν αποφασίζουν, αλλά εργάζονται προς μία αποδεκτή και από τις δύο πλευρές λύση, ώστε να αποφευχθούν περαιτέρω προβλήματα. Δοκιμάζουν να φέρουν τις δύο πλευρές σ΄ ένα τραπέζι και να αποσοβήσουν την κλιμάκωση. Προκειμένου να διευθετούν μια διαφορά, πρέπει οι μεσολαβητές να προσπαθούν να κάνουν το καλύτερο. Όταν όμως δεν μπορούν να καταφέρουν τίποτε, τότε πρέπει να εγκαταλείπουν το περιστατικό έτσι ώστε για παράδειγμα ο διδάσκων να παίρνει πειθαρχικά μέτρα.
Κατά τη διάρκεια της διαμεσολάβησης υπάρχουν κανόνες οι οποίοι τηρούνται από τους μεσολαβητές. Οι κανόνες αυτοί είναι οι εξής:

· Ο καθένας μπορεί να δικαιολογηθεί.
· Σεβόμαστε τους διαφορετικούς.
· Παραδεχόμαστε αυτά που έχουν ειπωθεί.
· Αυτά που έχουν ακουστεί μένουν μέσα στην ομάδα
· Μιλάει ο καθένας για τον εαυτό του
· Σεβόμαστε ο ένας τον άλλο
· Τηρούμε τους κανόνες και τις προθεσμίες

Το πλεονέκτημα της μεσολάβησης είναι ότι δεν υπάρχουν ηττημένοι, ενώ με την αποχή από την τιμωρία αποφεύγονται νέες συγκρούσεις. Οι μαθητές μαθαίνουν να αναζητούν περισσότερο τις ευθύνες στον εαυτό τους. Έτσι μπορούν να αυξάνουν την υπευθυνότητά τους.