Κ. Κατσαρός: Τί ζητήσαμε - τί πήραμε...

 Μεσολόγγι, 9/1/2022

Αύριο ανοίγουν τα σχολεία μετά την ολιγοήμερη διακοπή των εορτών. Οι ενστάσεις των εκπαιδευτικών για μια ακόμη φορά δεν εισακούστηκαν. Τι ζητήσαμε όμως από το Υπουργείο;

Καταρχήν δηλώσαμε σε κάθε τόνο ότι είμαστε υπέρ των ανοιχτών σχολείων. Οι λόγοι είναι πολλοί και έχουν αναφερθεί εκτενώς ακόμη και από το ίδιο το Υπουργείο με το οποίο συμφωνούμε σε αυτό το θέμα. Φυσικά, μεταξύ των κύριων λόγων είναι και η αδυναμία εξεύρεσης άλλης λύσης, αφού είναι γνωστές οι ενστάσεις της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων που στην πρόσφατη απόφαση 50/2022 καλεί το Υπουργείο Παιδείας να αντιμετωπίσει τις παραβάσεις που υπάρχουν στο πλαίσιο εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης.

Όμως, στην πρόσφατη συνάντηση με την Υπουργό η ΟΛΜΕ ζήτησε για μια ακόμη φορά τα εξής:

  • ανάκληση των συγχωνεύσεων τμημάτων που πραγματοποιήθηκαν τον Οκτώβριο
  • διενέργεια δωρεάν ράπιντ τεστ στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας σε επίσημη δομή πριν το άνοιγμα των σχολείων
  • πρόσληψη του αναγκαίου αριθμού αναπληρωτών, οι οποίοι θα καλύψουν τα υπάρχοντα κενά και τα κενά που θα δημιουργηθούν από τυχόν νοσήσαντες συναδέλφους
  • παροχή ειδικού υλικού προστασίας σε όλους τους μετέχοντες στην εκπαιδευτική διαδικασία
  • συνεχή παρακολούθηση από τον ΕΟΔΥ σε περίπτωση εντοπισμού κρουσμάτων σε σχολεία
  • παροχή άδειας ειδικού σκοπού στους ευπαθείς εκπαιδευτικούς και στους έχοντες υποκείμενα νοσήματα

Επίσης, ζητήσαμε τη μείωση της αναλογίας του 50%+1 ώστε να κλείνει ένα τμήμα, ενώ θέσαμε και θέματα που είναι χρόνιες διεκδικήσεις:

  • ενίσχυση των κρατικών δομών υγείας
  • αναστολή εφαρμογής της αυτοαξιολόγησης και της τράπεζας θεμάτων
  • προσαρμογή των σχολικών μονάδων στη νέα πραγματικότητα με ομαλό τρόπο, καθώς σε πολλές νέες παρεμβάσεις το Υπουργείο θεωρεί ότι …απλά γυρνάμε ένα κουμπί και εφαρμόζουμε καινοτομίες…

Τι παίρνουμε από όσα ζητήσαμε; ΤΙΠΟΤΕ! ΚΑΜΙΑ από τις προτάσεις των εκπαιδευτικών δεν έγινε δεκτή.

Συγκεκριμένα:

  • όχι μόνο δεν ικανοποιήθηκε το αίτημά μας για μικρότερο αριθμό μαθητών ανά τμήμα, αλλά πρόσφατα συγχωνεύτηκαν πολλά ολιγομελή τμήματα
  • δεν προκρίθηκε η λύση του ράπιντ τεστ για όλους, μια λύση πολύ πιο ασφαλής από τα σελφ τεστ όπως έχουν πει όλοι οι ειδικοί, παρόλο που υπήρχε ο απαραίτητος χρόνος να γίνει αυτό
  • δεν άλλαξε το ακατανόητο ποσοστό 50%+1 νόσησης για κλείσιμο τμήματος που η ελληνική επιτροπή εφαρμόζει στη χώρα και αποτελεί ίσως παγκόσμια πρωτοτυπία
  • δεν έχει προβλεφτεί αντικατάσταση των εκπαιδευτικών που νοσούν από άλλους (όπως έγινε πέρυσι με τριμηνήτες αναπληρωτές) και συνεπώς θα χαθούν πολλές ώρες διδασκαλίας
  • δεν έχει διανεμηθεί υλικό (μάσκες και άλλο υλικό προστασίας) στα σχολεία. Η αυτοπροστασία στηρίζεται αποκλειστικά σε προσωπικά μέσα
  • έχουμε ήδη πολύ αυξημένα διοικητικά και γραφειοκρατικά καθήκοντα από την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας (αυτή μας μάρανε σήμερα) αλλά και την ιχνηλάτιση και τη διαχείριση των κρουσμάτων που επίσης γίνεται από εκπαιδευτικούς. Αλήθεια σε ποια άλλη δημόσια υπηρεσία ή και που αλλού στον ιδιωτικό τομέα γίνεται κάτι αντίστοιχο; Όπως έιναι εύκολα κατανοητό, είναι αδύνατο να ασχολείται κάποιος με όλη τη γραφειοκρατία και ταυτόχρονα να βρίσκεται και στην τάξη…

  • ·           δεν οργανώθηκε όπως έπρεπε η προμήθεια των σελφ τεστ. Αναγκαστικά κάποιοι μαθητές θα παραλάβουν τα τεστ από τα σχολεία, θα τα κάνουν σε δικό τους χώρο (δεν επιτρέπεται να γίνουν στα σχολεία), θα δηλώσουν (αυτοί ή οι λογιστές της οικογένειάς τους) το αποτέλεσμα στην πλατφόρμα και αμέσως μετά θα προσέλθουν εφόσον όλα είναι καλά στο σχολείο… Τόσο απλά… Κάποιοι μαθητές μάλιστα θα μετακινηθούν προς τα σχολεία χρησιμοποιώντας λεωφορεία. Σκεφτείτε τι θα γίνει αν κάποιος εντοπιστεί θετικός, έχοντας χρησιμοποιήσει κοινό μέσο μεταφοράς με πολλούς άλλους συμμαθητές… Και επιπλέον, τι άλλο θα κληθούμε εμείς οι εκπαιδευτικοί να κάνουμε στα σχολεία;
  • από την εποχή της Υπουργίας Λοβέρδου στο Υπουργείο Παιδείας, υπάρχει πρόβλεψη πρόσληψης διοικητικού προσωπικού σε μεγάλες σχολικές μονάδες. Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτε…

Θυμάμαι την δεύτερη φάση της πανδημίας, την Άνοιξη του 2020, τότε που καλούσαμε να συνεχιστεί η τηλεκπαίδευση αφού έστω κι αν γινόταν μάθημα «ανάγκης», υπήρχε επαφή των μαθητών με την ύλη. Το Υπουργείο, τότε, αγνόησε τις απόψεις μας και απλά έδωσε την εντολή να ανοίξουν τα σχολεία. Όμως επέτρεψε και σε κάθε μαθητή με μια απλή δήλωση ότι έχει ευπαθές άτομο στο σπίτι του να απέχει από τα μαθήματα. Δεν ξέρω πόσοι υπέβαλλαν ψευδείς δηλώσεις (αν κάποιος το έκανε), άλλωστε λόγω προσωπικών δεδομένων απαγορεύτηκε η επεξεργασία των δηλώσεων, γνωρίζω όμως ότι όπως είχαμε προβλέψει, τα σχολεία ΑΔΕΙΑΣΑΝ και αυτό πλήγωσε τόσο εμάς όσο και τους μαθητές μας που έχασαν έστω και τα εξ αποστάσεως μαθήματα… Δυστυχώς επαληθευτήκαμε και απορούμε ακόμη για το λόγο που έπρεπε να ανοίξουν τότε τα σχολεία με αυτό τον τρόπο… Είναι σίγουρο ότι αν ακουγόταν έστω και στο ελάχιστο η άποψη των εκπαιδευτικών όλα θα ήταν καλύτερα.

Σήμερα, όλα δείχνουν σύμφωνα με σχετικές ανακοινώσεις ότι αυτές τις μέρες θα έχουμε τη μεγάλη αύξηση των κρουσμάτων. Με βάση τη δική μας λογική, που συμφωνούσε με αυτή της συντριπτικής πλειοψηφίας της κοινωνίας, ζητήσαμε την ολιγοήμερη αναστολή του ανοίγματος των σχολείων με αντίστοιχη παράταση της λήξης του σχολικού έτους. Κάτι αντίστοιχο έγινε και πέρυσι με τη διαφορά ότι φέτος είμαστε σε πολύ καλύτερη κατάσταση αφού δεν υπάρχουν καθυστερήσεις στην ύλη και ίσως να ήταν και αχρείαστη η παράταση. Για ποιο λόγο λοιπόν δεν ακούγεται άλλη μια λογική μας πρόταση που βρίσκει σύμφωνους και τους γονείς και μαθητές μας;

Ρωτώ κάθε καλοπροαίρετο που διαβάζει την επιστολή: είμαστε παράλογοι σε όσα ζητάμε; Είναι λάθος να θέλουμε ΑΝΟΙΧΤΑ αλλά και ΑΣΦΑΛΗ σχολεία; Ζητάμε πράγματα ανεφάρμοστα;

Αν συνεχίσω να γράφω, είναι σίγουρο ότι θα κουράσω ειδικά όσους δεν έχουν παιδιά στο σχολείο. Οι υπόλοιποι καταλαβαίνουν απόλυτα όσα γράφω γιατί λίγο πολύ τα έχουν ζήσει στα σχολεία τους με τη διαχείριση όπως έχει γίνει μέχρι τώρα.

Οφείλω όμως πριν κλείσω να σημειώσω για μια κόμη φορά (το έχω κάνει και σε άλλα ενημερωτικά) ότι το σχολείο έτσι κι αλλιώς είναι ασφαλέστερος χώρος σε σχέση με άλλους που συχνάζουν οι νέοι ειδικά αν τηρούνται σχολαστικά από όλους τα μέτρα. Απλά το βέβαιο είναι ότι θα μπορούσε να γίνει ασφαλέστερος και σε αυτή την κατεύθυνση θεωρώ ότι οι προτάσεις μας θα βοηθούσαν.

Εύχομαι καλή χρονιά σε όλους, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Καλή δύναμη! Ελπίζω να υπάρξει επιτέλους ομαλότητα κάποια στιγμή που είναι απαραίτητη για όλους.

 

Κωνσταντίνος Κατσαρός

Πρόεδρος Α ΕΛΜΕ 

Αιτωλοακαρνανίας