Τα μέτρα ανακούφισης μαθητών και φοιτητών που απέρριψε η κυβέρνηση
i
|
Αυτή
την περίοδο, μαθητές σε διάφορες πόλεις βρίσκονται σε κινητοποιήσεις με
αιχμή κυρίως ζητήματα που αφορούν τις πανελλαδικές εξετάσεις. Οι
μαθητές αντιδρούν στην κατάργηση των επαναληπτικών εξετάσεων για όσους
ασθενήσουν κατά τη διάρκεια ή γενικότερα τη μέρα της εξέτασης ενός
πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος. Παράλληλα, διαμαρτύρονται για την
αλλαγή της ημερομηνίας των πανελλαδικών εξετάσεων που, όπως ανακοινώθηκε
από το υπουργείο Παιδείας λίγο πριν τις γιορτές, φέτος θα γίνουν μετά
τις ενδοσχολικές εξετάσεις.
Με αφορμή αυτές τις
κινητοποιήσεις έχει αξία να θυμίσουμε τις τροπολογίες που κατέθεσε το
ΚΚΕ στο πρόσφατο νομοσχέδιο - σκούπα του υπουργείου Παιδείας (για το
Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας και άλλες διατάξεις) που ψηφίστηκε
στη Βουλή στις αρχές Φλεβάρη, οι δύο από τις οποίες αφορούσαν ακριβώς
ζητήματα ανακούφισης και διευκόλυνσης των μαθητών αναφορικά με τις
πανελλαδικές εξετάσεις. Οι τροπολογίες του ΚΚΕ ήταν συνολικά τέσσερις
και απορρίφθηκαν όλες από τον υπουργό Παιδείας. Εχει όμως σημασία να
δούμε και το σκεπτικό με το οποίο απορρίφθηκαν.
Για τον καθορισμό της ημερομηνίας των εξετάσεων
Μία
από τις τροπολογίες του ΚΚΕ αφορούσε τον καθορισμό ημερομηνίας των
ενδοσχολικών εξετάσεων και πρότεινε να «ανακοινώνεται αποκλειστικά τον
Σεπτέμβρη, δηλαδή στην αρχή κάθε σχολικού έτους». Το ΚΚΕ εξηγούσε ότι «η
απόφαση του υπουργείου Παιδείας να μεταθέσει τις ενδοσχολικές εξετάσεις
πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις, έρχεται να προσθέσει ένα επιπλέον
άγχος στους μαθητές και στις οικογένειές τους» και δημιούργησε κλίμα
αιφνιδιασμού. Ετσι, με την τροπολογία πρότεινε να θεσμοθετηθεί ότι δεν
θα υπάρχουν τέτοιου τύπου αιφνιδιασμοί στο μέλλον.
Η απάντηση του
υπουργού Παιδείας στο λογικό και αυτονόητο αυτό αίτημα ήταν ότι «είναι
σωστό, αλλά δεν νομίζω ότι πρέπει να είναι με τόση λεπτομέρεια σε νόμο.
Αρα, δεν γίνεται δεκτό». Δηλαδή, συμφωνούμε αλλά δεν το δεχόμαστε!
Δικαιολογήθηκε δε ότι «φέτος δεν το είπαμε στην αρχή (σ.σ. την
ημερομηνία των εξετάσεων), γιατί υπήρξαν άλλου είδους τεχνικά
προβλήματα». Τεχνικά προβλήματα βέβαια που είναι στην ευθύνη της
κυβέρνησης να τα επιλύει κι όχι σε βάρος των μαθητών... Με άλλα λόγια,
αρνήθηκε τη νομοθετική δέσμευση τόσο της παρούσας όσο και των επόμενων
κυβερνήσεων ότι δεν θα αιφνιδιάζουν τους μαθητές, έτσι ώστε
επικαλούμενες διάφορα... «τεχνικά προβλήματα» να ανακοινώνουν στη μέση
της χρονιάς αλλαγές στις εξετάσεις.
Για την κατοχύρωση βαθμολογίας στις πανελλαδικές εξετάσεις
Αναφορικά
με τις πανελλαδικές εξετάσεις το ΚΚΕ κατέθεσε ακόμα μία τροπολογία που
θα συνιστούσε ουσιαστική ανακούφιση των μαθητών και γενικότερα όλων των
υποψηφίων στις εξετάσεις: Τη δυνατότητα κατοχύρωσης βαθμολογίας. Οι
σημερινοί μαθητές πιθανότατα δεν γνωρίζουν ότι αυτή η δυνατότητα υπήρχε
για πολλά χρόνια τις δεκαετίες του '80 και του '90 και ουσιαστικά έδινε
μια δεύτερη (ή και τρίτη) ευκαιρία στους υποψηφίους να βελτιώσουν τη
βαθμολογία τους σε κάποια μαθήματα. Πώς λειτουργούσε πρακτικά: Ενας
υποψήφιος, τελειώνοντας το Λύκειο, έδινε εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα
και αν δεν πετύχαινε στη σχολή που επιθυμούσε, είχε τη δυνατότητα την
επόμενη χρονιά να συμμετέχει ξανά στις εξετάσεις, κατοχυρώνοντας τη
βαθμολογία του στα μαθήματα που είχε πετύχει καλούς βαθμούς την πρώτη
χρονιά και δίνοντας εξετάσεις μόνο στα μαθήματα στα οποία ήθελε να
βελτιώσει τη βαθμολογία του.
Το ΚΚΕ, λοιπόν, με την τροπολογία του
ζήτησε την επαναφορά αυτής της δυνατότητας. Στην αιτιολογική έκθεση της
τροπολογίας σημείωνε ότι όπως είναι το σύστημα σήμερα, χωρίς κατοχύρωση
βαθμολογίας, μια «πιθανή αποτυχία ή μη αναμενόμενη βαθμολογία σε κάποιο
από τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα οδηγεί στην επανάληψη όλης της
διαδικασίας, του συνόλου δηλαδή των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων,
προκειμένου οι υποψήφιοι να πετύχουν στις πρώτες σχολές επιλογής τους».
Το σημερινό σύστημα, δηλαδή, αποθαρρύνει την πλειοψηφία των παιδιών να
ξαναδοκιμάσουν για δεύτερη και τρίτη χρονιά τις εξετάσεις, αφού πέρα από
τον κόπο και το άγχος που συνεπάγεται, σημαίνει και πολύ μεγαλύτερο
κόστος, με φροντιστήριο σε όλα τα μαθήματα αντί μόνο σε ένα ή σε δύο...
Και αυτή η τροπολογία, όμως, απορρίφθηκε από την κυβέρνηση.
Εκτός
από όσα προαναφέραμε, το μέτρο της κατοχύρωσης βαθμολογίας βοηθά
συνολικότερα στην καλύτερη κατανομή των εισακτέων στις σχολές που
πραγματικά επιθυμούν, και όχι σε αυτές όπου έτυχε με την πρώτη να
περάσουν. Μάλιστα, θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση είχε κάνει σημαία της στο
πλαίσιο του διαλόγου ότι βασική «στρέβλωση» στην ανώτατη εκπαίδευση
είναι οι φοιτητές να σπουδάζουν σε σχολές που δεν τους ενδιαφέρουν
πραγματικά και να τις εγκαταλείπουν. Αλλά ένα μέτρο που θα συνέβαλλε
στην αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου (χωρίς να περιορίζει τις επιλογές
των υποψηφίων, όπως θέλει το πόρισμα της Επιτροπής Διαλόγου), η
κυβέρνηση το απορρίπτει.
Το εντυπωσιακό όμως είναι το σκεπτικό με
το οποίο ο υπουργός Παιδείας απέρριψε την τροπολογία, επιχειρώντας να
δώσει μια ...παιδαγωγική και ταξική διάσταση! «Παιδαγωγικά, κατά τη
γνώμη μου - δεν θέλω να πω ότι είναι απαράδεκτη - νομίζω ότι υπονομεύει
ένα παιδαγωγικό κλίμα στις εξετάσεις», είπε επί λέξει ο Κ. Γαβρόγλου και
πρόσθεσε: «Δηλαδή εγώ φέτος περνάω με καλό βαθμό το μάθημα της
Φυσικής, δεν περνάω με καλό βαθμό τα άλλα, κρατάω τη Φυσική και του
χρόνου δίνω τα υπόλοιπα (...) Αυτό μου κάνει εντύπωση που το καταθέτει
το ΚΚΕ, διότι είναι υπέρ των οικονομικά εύρωστων ομάδων του πληθυσμού.
Διότι μπορώ κάθε χρόνο να πηγαίνω στο φροντιστήριο για να έχω ένα καλό
μάθημα, δίνω όλη μου τη δύναμη σε ένα και θα κουβαλάω αυτόν τον βαθμό
μέχρι να μπω στο πανεπιστήμιο». Με άλλα λόγια ο υπουργός ισχυρίστηκε
ότι οι οικονομικά εύρωστοι υποψήφιοι θα κάνουν εξαρχής έναν
προγραμματισμό ώστε να εισάγονται στην ανώτατη εκπαίδευση μετά από
τέσσερα ή πέντε χρόνια εξετάσεων, δίνοντας ένα μάθημα τη χρονιά! Αυτό κι
αν είναι παραλογισμός! Γιατί ξέρει πολύ καλά ο υπουργός ότι και τότε
που ίσχυε η δυνατότητα κατοχύρωσης βαθμολογίας και τώρα, οι οικονομικά
εύρωστοι ήταν αυτοί που δεν προσπαθούσαν καν για δεύτερη χρονιά, αλλά
έφευγαν για το εξωτερικό. Αντίθετα, η κατοχύρωση βαθμολογίας βοηθά τους
υποψηφίους που αναζητούν μια δεύτερη ευκαιρία στη δημόσια ανώτατη
εκπαίδευση, που δεν έχουν άλλες επιλογές λόγω... οικονομικής ευρωστίας,
και που επίσης δεν έχουν τα χρήματα για να επαναλαμβάνουν τα
φροντιστήρια άλλη μια χρονιά σε όλα τα μαθήματα.
Για τη διεύρυνση των μετεγγραφών
Πέρα
από τα παραπάνω ανακουφιστικά μέτρα για τους μαθητές που απέρριψε η
κυβέρνηση, πρέπει να σημειώσουμε και την άρνησή της να δεχτεί μια
διεύρυνση των δικαιούχων μετεγγραφής, την οποία επίσης πρότεινε το ΚΚΕ
με τροπολογία. Η συγκεκριμένη ρύθμιση προϋποθέτει επιπλέον, όπως
σημείωσε το ΚΚΕ, την ουσιαστική στήριξη των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ της
χώρας από τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να εξασφαλίζονται ο αναγκαίος
εξοπλισμός τους, το απαραίτητο επιστημονικό και λοιπό δυναμικό, η δωρεάν
σίτιση και στέγαση για όλους τους φοιτητές και σπουδαστές, τα δωρεάν
συγγράμματα.
Σύμφωνα με τον υπουργό, όμως, με μια τέτοια πρόταση
το σύστημα των μετεγγραφών «τινάζεται στον αέρα, διότι προστίθενται
κατηγορίες, προστίθενται νέα κριτήρια κ.λπ.». Επιπλέον ο υπουργός
ισχυρίστηκε ότι οι μετεγγραφές με το σταγονόμετρο που γίνονται σήμερα
είναι «ορθολογισμός» και ότι «αλλιώτικα θα έχουμε τα προβλήματα που
έχουμε με τα τμήματα που δεν εγγράφουν κ.λπ.». Με άλλα λόγια, δηλώνει
μεν την αντίθεσή του με τις ελιτίστικες και απαράδεκτες αποφάσεις
Τμημάτων να μη δέχονται τους μετεγγαφέντες φοιτητές, αλλά από την άλλη
αξιοποιεί αυτές τις απαράδεκτες αποφάσεις για να μην ανοίξει την κάνουλα
των μετεγγραφών και να διευκολύνει περισσότερους φοιτητές να σπουδάσουν
στον τόπο κατοικίας τους.
Από όλα τα παραπάνω, μαθητές και
φοιτητές των λαϊκών στρωμάτων πρέπει να βγάλουν συμπεράσματα για τη
στάση της κυβέρνησης, που δήθεν κόπτεται για τις ανάγκες τους, όμως
απορρίπτει ακόμα και απλά μέτρα ανακούφισής τους, κάποια από τα οποία
μάλιστα (όπως οι τροπολογίες για τις εξετάσεις) δεν έχουν καν οικονομικό
κόστος ούτε ένα ευρώ! Και ακόμα, μαθητές και φοιτητές πρέπει να βγάλουν
συμπεράσματα για τη στάση του ΚΚΕ, που βρίσκεται πάντα στο πλευρό τους,
στηρίζοντας έμπρακτα τους αγώνες και τα αιτήματά τους και παλεύοντας
και για νομοθετική κατοχύρωσή τους, προτείνοντας συγκεκριμένα μέτρα και
μέσα στη Βουλή.
Αναδημοσίευση από "Ρ" 15/4/2017 Γ.Σ.