Στην σημερινή Περιφερειακή συνδιάσκεψη στα Γιάννενα για το Νέο Λύκειο και την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατατέθηκε βαθύς προβληματισμός για την αντιμετώπιση της προσπάθειας του υπουργού παιδείας να οδηγήσει την εκπαίδευση σε μεγαλύτερη συρρίκνωση και απαξία. Δεν λαθεύουν !,Θέλουν Επιλεκτικό σχολείο για λίγους, χαρακτηρίζεται για πρώτη φορά η πρόθεση του υπουργείου να στείλει το μεγαλύτερο μέρος των παιδιών στον Καιάδα της μαθητικής διαρροής απόρριψης δείχνοντας με το δάχτυλο την απαξία του δημόσιου Λυκείου ! Καταθέτω τις επισημάνσεις των ομιλητών στην Συνδιάσκεψη και συνολικά την αντίθεση όλων των ομιλητών στο νέο σχέδιο.
Η κατάργηση του Λυκείου και η μετατροπή του σε Εξεταστικό Φίλτρο Απόρριψης!
Εξοστρακισμός του Εκπαιδευτικού, του Μαθητή και της Γνώσης!
Οι βασικές αλλαγέςεπλί τροχάδην που προβλέπονται
Είναι ξεκάθαρο ότι το σχέδιο συνεχίζει και ενδυναμώνει τη πολιτική μείωσης του εκπαιδευτικού προσωπικού. Αφενός με τη μείωση του ωρολογίου προγράμματος και αφετέρου με τις αλλαγές στο αναλυτικό πρόγραμμα το αποτέλεσμα θα είναι η έξοδος χιλιάδων καθηγητών.
·
Εκρηκτικά Πλεονάσματα σε όλες τις
ειδικότητες
·
Αναγκαστική κινητικότητα.
Η αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών μέσα από «εθνικά αντικειμενικές διαδικασίες», θα αποτελέσουν το βασικό εργαλείο για την «αντικειμενική» αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών (σύμφωνα με τις γνωμοδοτήσεις του ΟΟΣΑ, που ήδη διεξάγει αυτοψίες σε σχολικές μονάδες).
Την άνοιξη του 2017 δόθηκαν στη δημοσιότητα οι εκθέσεις του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων (ΣΕΒ), των Σχολαρχών (Ιδιοκτήτες Ιδιωτικών σχολείων) και του ΟΟΣΑ για τη δημόσια εκπαίδευση,οι οποίες σχεδόν ταυτίζονται.
Μόνο ως ειρωνείες μπορούν να χαρακτηριστούν οι εξαγγελίες για μείωση του εξεταστικού άγχους των μαθητών, των φροντιστηρίων και των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δαπανών,
Στη πραγματικότητα το σχέδιο έχει σα στόχο ακριβώς το αντίθετο.
«Κατασκευάζει» ένα πιο σκληρό ταξικό Λύκειο - φροντιστήριο, αποκλειστικά προσανατολισμένο, μέσω συνεχών φίλτρων απόρριψης, στη διαδικασία της πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση!
β. Η θέσπιση των εξετάσεων του Ιανουαρίου, που θα είναι κοινές για όλους τους υποψήφιους, θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη εντατικοποίηση, φροντιστηριοποίηση, άγχος και απόρριψη.
Η κυβέρνηση ψεύδεται και εξαπατά. Καταστρέφει και αναζητεί συμμάχους στην επικοινωνιακή τακτική και τον κυβερνητικό συνδικαλισμό.
Το Σχέδιό της είναι κάθε Γράμμα από το Γράμμα του ΟΟΣΑ. Κάθε Γράμμα από τις εκθέσεις του ΣΕΒ. Κάθε Γράμμα από τις απαιτήσεις του Μνημονίου.
Κ.Κούστας
Η κατάργηση του Λυκείου και η μετατροπή του σε Εξεταστικό Φίλτρο Απόρριψης!
Εξοστρακισμός του Εκπαιδευτικού, του Μαθητή και της Γνώσης!
1 . Στη Β΄ ΓΕΛ στο ισχύον σύστημα υπάρχουν 18 μαθήματα (16
υποχρεωτικά και 2 προσανατολισμού σε 35 ώρες διδασκαλίας), στο προτεινόμενο 10 συνολικά (7 υποχρεωτικά
και 3 επιλογής σε 34 ώρες διδασκαλίας). Στη Γ΄ ΓΕΛ στο ισχύον σύστημα υπάρχουν
15 μαθήματα (9 υποχρεωτικά και 5 προσανατολισμού και 1 επιλογής σε 32 ώρες) στο
προτεινόμενο υπάρχουν 7 μαθήματα (3 υποχρεωτικά και 4 επιλογής σε 29 ώρες)
2 . Το απολυτήριο της Γ΄ λυκείου
θα προκύπτει:
Α. σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς των 2 τετραμήνων.
α) το διαγώνισμα 1ου τετραμήνου το οποίο θα διεξάγεται
Πανελλαδικά, σε όλα τα σχολεία
συγκεκριμένη μέρα για κάθε μάθημα.
β) μια εκτενή
εργασία που θα πραγματοποιείται για κάθε μάθημα υπό την επίβλεψη του/της
εκπαιδευτικού του μαθήματος, και θα κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα για έλεγχο από
αξιολογητές ειδικού μητρώου.
Β. σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς κεντρικά οργανωμένων εξετάσεων.
3. Αλλαγές στο τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια
Κεντρικά
οργανωμένες εξεταστικές διαδικασίες πραγματοποιούνται δύο φορές τον χρόνο: τέλος Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου) και
τον Ιούνιο.
Ο βαθμός πρόσβασης προκύπτει από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και από τον βαθμό του απολυτηρίου. Την πρώτη χρονιά εφαρμογής η συμμετοχή του
απολυτηρίου στον βαθμό πρόσβασης θα είναι περιορισμένη (20%) και σταδιακά θα
αυξάνεται.
Οι ριζικές αλλαγές στο εργασιακό
περιβάλλον
Το νέο Λύκειο ως
προάγγελος της αυτονομίας της σχολικής μονάδαςΕίναι ξεκάθαρο ότι το σχέδιο συνεχίζει και ενδυναμώνει τη πολιτική μείωσης του εκπαιδευτικού προσωπικού. Αφενός με τη μείωση του ωρολογίου προγράμματος και αφετέρου με τις αλλαγές στο αναλυτικό πρόγραμμα το αποτέλεσμα θα είναι η έξοδος χιλιάδων καθηγητών.
·
Διορισμοί τέλος και παγίωση της
αδιοριστίας.
·
Μηδενικές προσλήψεις αναπληρωτών .
·
Ένταση του κατακερματισμού και του εμφυλίου πολέμου των ειδικοτήτων.
Αλλά υπάρχουν και κρυφές «διαδρομές» για τον εξοστρακισμό
των εκπαιδευτικών: Η μείωση και η επιλογή των μαθημάτων θα οδηγήσει σε
αναγκαστικές μετεγγραφές μαθητών (γιατί θα είναι αδύνατον ένα σχολείο
να μπορέσει να δημιουργήσει τμήματα με όλες τις πιθανές επιλογές), και σε συγχωνεύσεις
και καταργήσεις λυκείων.
Η κατάργηση κάθε έννοιας εργασιακού δικαιώματος, η πλήρης
ευελιξία και κινητικότητα για όλους, θα συνοδεύεται από παράλληλη απαξίωση του εκπαιδευτικού
αντικειμένου και του παιδαγωγικού
ρόλου του εκπαιδευτικού.
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είχε δηλώσει πως όλες οι
αλλαγές στην εκπαίδευση θα γίνουν «μέσα στο πλαίσιο που επιβάλλουν οι
μνημονιακές δεσμεύσεις της κυβέρνησης απέναντι στους δανειστές». Το Σχέδιο
ενσωματώνει τόσο τις μνημονιακές δεσμεύσεις
όσο και τις ντιρεκτίβες της Ε.Ε. και του
ΟΟΣΑ.Η αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών μέσα από «εθνικά αντικειμενικές διαδικασίες», θα αποτελέσουν το βασικό εργαλείο για την «αντικειμενική» αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών (σύμφωνα με τις γνωμοδοτήσεις του ΟΟΣΑ, που ήδη διεξάγει αυτοψίες σε σχολικές μονάδες).
Την άνοιξη του 2017 δόθηκαν στη δημοσιότητα οι εκθέσεις του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων (ΣΕΒ), των Σχολαρχών (Ιδιοκτήτες Ιδιωτικών σχολείων) και του ΟΟΣΑ για τη δημόσια εκπαίδευση,οι οποίες σχεδόν ταυτίζονται.
Τα βασικά τους σημεία : αυτονομία σχολικών μονάδων , υπαγωγή
στη τοπική αυτοδιοίκηση, διευθυντές –μάνατζερ ,τριπλή αξιολόγηση (
αυτοαξιολόγηση, αξιολόγηση εκπαιδευτικών, εξωτερική αξιολόγηση), επέκταση
της μαθητείας, κουπόνια-vouchers,
αύξηση των εξετάσεων πανεθνικού χαρακτήρα για τους μαθητές, μείωση μισθολογικού κόστους και μείωση αναγκών για έκτακτους εκπαιδευτικούς , εξορθολογισμός δαπανών, αύξηση ωραρίου εκπαιδευτικών , αναγνώριση του γονεϊκού «δικαιώματος» στην ελεύθερη επιλογή εκπαίδευσης, επιχειρηματικοποίηση και ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης έχουν ήδη αρχίζει να υλοποιούνται εντός του Σχεδίου του Νέου Λυκείου.
Το Νέο Λύκειο επιθυμούν να είναι η αρχή του εφιαλτικού Domino,
που περιγράφεται στις κοινές εκθέσεις. αύξηση των εξετάσεων πανεθνικού χαρακτήρα για τους μαθητές, μείωση μισθολογικού κόστους και μείωση αναγκών για έκτακτους εκπαιδευτικούς , εξορθολογισμός δαπανών, αύξηση ωραρίου εκπαιδευτικών , αναγνώριση του γονεϊκού «δικαιώματος» στην ελεύθερη επιλογή εκπαίδευσης, επιχειρηματικοποίηση και ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης έχουν ήδη αρχίζει να υλοποιούνται εντός του Σχεδίου του Νέου Λυκείου.
Οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό τοπίο.
Λιγότερα Λύκεια,
με λιγότερους μαθητές, λιγότερους εκπαιδευτικούς και καθόλου Γνώση.Μόνο ως ειρωνείες μπορούν να χαρακτηριστούν οι εξαγγελίες για μείωση του εξεταστικού άγχους των μαθητών, των φροντιστηρίων και των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δαπανών,
Στη πραγματικότητα το σχέδιο έχει σα στόχο ακριβώς το αντίθετο.
«Κατασκευάζει» ένα πιο σκληρό ταξικό Λύκειο - φροντιστήριο, αποκλειστικά προσανατολισμένο, μέσω συνεχών φίλτρων απόρριψης, στη διαδικασία της πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση!
Είναι φανερό ότι το σχέδιο παράλληλα εξυπηρετεί την βίαιη εξώθηση
της πλειονότητας των τελειοφοίτων των Γυμνασίων σε ένα είδος επαγγελματικής
εκπαίδευσης - κατάρτισης με εισβολή του ιδιωτικού τομέα και διεύρυνση της μαθητείας - απλήρωτης εργασίας.
α. Η μείωση και η επιλογή των μαθημάτων οδηγεί σε κλείσιμο
Λυκείων και σε αναγκαστικές μετεγγραφές μαθητών , οι οποίοι θα
καλούνται να μετακινούνται καθημερινά μακριά από το τόπο κατοικίας τους. Ειδικά
στην επαρχία, κάτι τέτοιο θα συνεπάγεται την μαζική εγκατάλειψη του Λυκείου ή
την τεράστια οικονομική επιβάρυνση για τις οικογένειες. β. Η θέσπιση των εξετάσεων του Ιανουαρίου, που θα είναι κοινές για όλους τους υποψήφιους, θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη εντατικοποίηση, φροντιστηριοποίηση, άγχος και απόρριψη.
γ. Η εκπόνηση εκτενούς εργασία σε όλα τα μαθήματα, οδηγεί νομοτελειακά σε ακόμη μεγαλύτερη
εντατικοποίηση-απόρριψη και ενισχύει την παραπαιδεία. Πλάι στα φροντιστήρια ή μέσα σ’ αυτά θα
αναπτυχθούν γραφεία συγγραφής πρωτότυπων εργασιών.
δ. Η ένταση της
φροντιστηριοποίησης, της απόρριψης και
των κοινωνικών φίλτρων και φραγμών, θα οδηγήσει στη απόλυτη υποβάθμιση των
σχολικών μονάδων στις υποβαθμισμένες περιοχές. Στη δημιουργία σχολειών πολλών
ταχυτήτων και μιας ζώνης «γκρίζων
σχολείων» πληβειακών στρωμάτων,
προσφύγων-μεταναστών και μαθητών με ειδικές ανάγκες.
ε. Μέσω του ειδικού βάρους των προσωπικών/ ατομικών εργασιών, το πρόγραμμα σπουδών εξατομικεύεται. Η πολυδιάσπαση και ο
κατακερματισμός κυριαρχούν σε βάρος της ενιαιότητας.
Απέναντι στον νεοφιλελεύθερο Καιάδα.Η κυβέρνηση ψεύδεται και εξαπατά. Καταστρέφει και αναζητεί συμμάχους στην επικοινωνιακή τακτική και τον κυβερνητικό συνδικαλισμό.
Το Σχέδιό της είναι κάθε Γράμμα από το Γράμμα του ΟΟΣΑ. Κάθε Γράμμα από τις εκθέσεις του ΣΕΒ. Κάθε Γράμμα από τις απαιτήσεις του Μνημονίου.
Η εκπόνηση της μελέτης του ΟΟΣΑ, με βάση την οποία θα
δρομολογηθούν οι αναδιαρθρώσεις στην εκπαίδευση, ήταν μια από τις δεσμεύσεις
που είχε υπογράψει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και ψήφισαν από κοινού ΝΔ, ΠΑΣΟΚ
και Ποτάμι, μέσα στο 3ο μνημόνιο.
Ο πανομοιότυπος λόγος που αρθρώνουν το Υπουργείο, οι
εκθέσεις ΟΟΣΑ, ΣΕΒ, Σχολαρχών, τα Πορίσματα Λιάκου – Γαβρόγλου, όσο και η ΝΔ
για τα παραπάνω θέματα, δείχνει ότι υπάρχει συναίνεση στη βασική καθοδηγητική
κατεύθυνση που συνοψίζεται στην υιοθέτηση ιδιωτικοοικονομικών
κριτηρίων λειτουργίας και στη συνολική τροποποίηση του προσανατολισμού του
σχολείου με βάση τις αρχές της επιχειρηματικότητας.
Με γνώμονα την ανάγκη για ολόπλευρη μόρφωση, σύγχρονο,
ενιαίο, 12χρονο, δημόσιο και δωρεάν σχολείο με όλους τους μαθητές, χωρίς αποκλεισμούς…
Εκπαιδευτικοί – μαθητές – γονείς έχουν κάθε λόγο να
συγκροτήσουν ένα ενιαίο πανεκπαιδευτικό μέτωπο ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική
της κυβέρνησης!Κ.Κούστας