ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ
Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ
και ο Υπουργός Παιδείας Ν.Φίλης κρατούν γερά τη
σκυτάλη των νεοφιλελεύθερων αναδιαρθρώσεων. Την πήραν συνειδητά, υπέγραψαν
και δεσμεύτηκαν για αυτές, ορκίζονται στα αντιεκπαιδευτικά θέσφατα της
εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ, τις υποχρεώσεις στους δανειστές, τα πλεονάσματα που
στάζουν αίμα και στις «δημοσιονομικές δυνατότητες» της χώρας. Συνεπείς στις
υπογραφές τους, σχεδιάζουν και νομοθετούν για την Εκπαίδευση.
Καταστρέφουν, εγκαταλείπουν, συρρικνώνουν εκπαιδευτικές δομές του δημόσιου σχολείου,
εγκαινιάζοντας την εποχή της ολοκληρωτικής απόσυρσης του κράτους από την
υποστήριξη του μορφωτικού αγαθού.
Από το Νηπιαγωγείο ως το Δημοτικό κι από
το Γυμνάσιο έως το Λύκειο και την τριτοβάθμια εκπαίδευση βρίσκεται σε εξέλιξη η
διαδικασία της θεαματικής αποδόμησης της Δημόσιας Εκπαίδευσης, η συρρίκνωση του
εκπαιδευτικού έργου, η μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού και η ραγδαία
επιδείνωση των εργασιακών του όρων.
Στο όνομα της με κάθε τρόπο εξοικονόμησης προσωπικού
και των περικοπών, εξαιτίας των μνημονιακών δεσμεύσεων, βλέπουμε να
αναμορφώνονται τα προγράμματα σπουδών με μόνο κριτήριο να περιοριστούν οι
ανάγκες σε προσωπικό, οδηγώντας σε εκτεταμένη συρρίκνωση του διδακτικού έργου,
σε τεχνητά πλεονάσματα εκπαιδευτικών και σε διαρκή εργασιακή επισφάλεια και
κινητικότητα.
Η ελαστική εργασία παραμένει κανόνας , εφόσον η
κάλυψη κενών με πρόσληψη αναπληρωτών συνεχίζεται και οι μόνιμοι διορισμοί
αναβάλλονται για άλλη μια φορά. Χιλιάδες αναπληρωτές απολύονται de facto, θύματα της
μνημονιακής νεοφιλελεύθερης πολιτικής της κυβέρνησης, των περικοπών και των
κοφτών στην παιδεία.
Τι
είναι το ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ;
Θέματα όπως τα θρησκευτικά αναδεικνύονται στη
δημόσια σφαίρα περισσότερο με όρους δημιουργίας εντυπώσεων παρά με απόφαση για
πραγματικές τομές. Κομβικές προκλήσεις όπως για παράδειγμα η ενσωμάτωση των
παιδιών των προσφύγων στο εκπαιδευτικό σύστημα, αντιμετωπίζονται με λύσεις
αποσπασματικές και όχι με την αναγκαία επέκταση και στελέχωση του δημόσιου
εκπαιδευτικού συστήματος.
Το
υπόμνημα της επιτροπής «εθνικού» διαλόγου για το ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ, που δόθηκε στη δημοσιότητα, αποτελεί ένα πραγματικό νεοφιλελεύθερο και
τεχνοκρατικό έκτρωμα. Tο εναπομείναν δημόσιο αγαθό της παιδείας υποβάλλεται
στα μαρτύρια του μνημονιακού προκρούστη με βάση τις κατευθύνσεις των δανειστών
και την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ. Δικαιώνονται τα σωματεία, που δεν «τσίμπησαν» στην φιέστα του «εθνικού
διαλόγου» που έστησε ο κ. Φίλης, για να παίξει το θέατρο της «δημοκρατικής
μεταρρύθμισης».
ü Αντιγράφει το Διεθνές Απολυτήριο των ακριβών Ιδιωτικών Σχολείων. Το
σύστημα αυτό στηρίζεται στην επιλογή ενός συνδυασμού μαθημάτων, ανάλογα με το
είδος των σχολών που κανείς επιδιώκει, και τις «απαιτήσεις» τους σε υψηλό ή
κανονικό επίπεδο δυσκολίας, η αξιολόγηση των οποίων περιλαμβάνει εργασίες,
εξετάσεις, προφορική βαθμολογία, που διαμορφώνουν ένα σύνολο προσόντων.
Το σύστημα αυτό δεν ακυρώνει την ανάγκη φροντιστηριακής βοήθειας. Για την ακρίβεια ισχύει το ακριβώς αντίθετο: κατεξοχήν απαιτεί για υψηλή επίδοση κυρίως ιδιαίτερα μαθήματα, ώστε να προσφέρεται και η αναγκαία εξατομικευμένη βοήθεια.
Το σύστημα αυτό δεν ακυρώνει την ανάγκη φροντιστηριακής βοήθειας. Για την ακρίβεια ισχύει το ακριβώς αντίθετο: κατεξοχήν απαιτεί για υψηλή επίδοση κυρίως ιδιαίτερα μαθήματα, ώστε να προσφέρεται και η αναγκαία εξατομικευμένη βοήθεια.
ü Αποτυπώνει μια αριστοκρατική και βαθιά ταξική αντίληψη για το Λύκειο. Το
Λύκειο γίνεται το φίλτρο για το ξεκαθάρισμα των «καλών μαθητών» μέσα από μια
διαδικασία τραγικά επώδυνη και ταξικότατη. Από τη μια θα υπάρχουν οι «καλές
σχολές» των σημαντικών επιδόσεων στο Απολυτήριο, των μαθητών που θα μπορούν να
κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα και να απολαμβάνουν το ανώτερο μορφωτικό επίπεδο των
οικογενειών τους. Από την άλλη, όλοι οι υπόλοιποι θα διεκδικούν κάποια από τις
άλλες σχολές, τις χωρίς μεγάλες προοπτικές, ή θα βγουν απευθείας στην κατάρτιση
και στην μαθητεία – παιδική εργασία.
ü Υποβαθμίζει την κριτική και γνωσιακή διάσταση των μαθημάτων προς όφελος
των αποσπασματικών δεξιοτήτων και μειώνει τον αριθμό των διδασκόμενων μαθημάτων.
Το ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ μετατρέπεται πλήρως σε ατομικό αγώνα συμπλήρωσης ακαδημαϊκών
μονάδων. Δεν ακυρώνει τον ανταγωνιστικό χαρακτήρα των εξετάσεων, τις διαχέει σε
βάθος τριετίας και ενισχύει την καταφυγή στα φροντιστήρια και στα ιδιαίτερα.
Επαναφέρει την τράπεζα θεμάτων, την οποία είχε καταγγείλει η εκπαιδευτική
κοινότητα για τον τρόπο που οδηγούσε σε χωρίς προηγούμενο τυποποίηση του
μαθήματος και περαιτέρω εντατικοποίηση της σχολικής ζωής των μαθητών μας. Το
Γυμνάσιο μετατρέπεται σε προκαταρτικό κέντρο ξεκαθαρίσματος του μαθητικού
δυναμικού και ο σχεδιασμός τους περιέχει και εισαγωγικές εξετάσεις στο «ΝΕΟ»
Λύκειο.
ü Ανατρέπει την καθολική απαίτηση της κοινωνίας για 12χρονο δημόσιο σχολείο
για όλα τα παιδιά χωρίς περιορισμούς και διακρίσεις. Βίαια επιβάλλει την αλλαγή
προσανατολισμού των μαθητών και των οικογενειών τους προς την κατάρτιση, με
στόχο το 70% των νέων μαθητών μας να ΜΗΝ παρακολουθούν το γενικό Λύκειο, και να
ακολουθούν είτε τη τεχνική εκπαίδευση – ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ με τη μαθητεία να φαίνεται να
αγγίζει τους μαθητές μας σε ηλικία των 17 χρόνων, είτε τις ΕΠΑΣ, των οποίων την
κατάργηση υπόσχονταν η κυβέρνηση και το υπουργείο λίγους μήνες πριν. Ούτως ή
άλλως, «Το σύνολο των γνώσεων του πολίτη», όπως ρητά αναφέρεται στο υπόμνημα,
αποκτιέται στην ηλικία των 16!!!!!. Στέλνουν τους μαθητές μας από τα 16 χρόνια
στην αγορά εργασίας!!!!!
ü Για να υλοποιηθεί το σχέδιο τερατούργημα, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η
συγχώνευση κατάργηση των Λυκείων, κατάργηση ειδικοτήτων και μαθημάτων, η αξιολόγηση
εκπαιδευτικών με βάση τα αποτελέσματα των μαθητών και η αυτοαξιολόγηση σχολικής
μονάδας, η σύνδεση των σχολείων με την τοπική αγορά εργασίας, η περαιτέρω
ελαστικοποίηση της εργασιακής πραγματικότητας των εκπαιδευτικών, η κινητικότητα
των εκπαιδευτικών που δεν θα "θέλουν ή δεν θα μπορούν" να υλοποιήσουν
το σύστημα , και στρατολόγηση νέων εκπαιδευτικών "με όρεξη, ικανότητες,
προσόντα" οι οποίοι επι της ουσίας δεν θα διεκδικούν, δεν θα αντιστέκονται
και δεν θα απεργούν.
Έχουμε
την εξέλιξη της επιχείρησης πλήρους προσαρμογής της εκπαίδευσης σε ένα
νεοφιλελεύθερο επιχειρηματικό μοντέλο με κομβικές πλευρές
- την έμφαση σε αξιοποιήσιμες δεξιότητες και όχι στην ουσιαστική μόρφωση,
- την συμπίεση ονείρων και κοινωνικών προσδοκιών των μαθητών, των οικογενειών τους
- την προεπίκυρωση της ελαστικότητας της εργασίας και της ευελιξίας της αγοράς,
- την αντιγραφή ιεραρχιών και ανταγωνιστικών πρακτικών από το χώρο της αγοράς,
- την πλήρη συμμόρφωση στις κατευθύνσεις και απαιτήσεις της ΕΕ, την ανταποδοτικότητα και την εμπορευματοποίηση.
Το «νέο σχολείο» της
κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δεν πρέπει να υλοποιηθεί! Το «νέο σχολείο της
αγοράς» σε συνδυασμό με τις ακραίες νεοφιλελεύθερες πολιτικές των μνημονίων,
των περικοπών και καταργήσεων κοινωνικών και εργασιακών δικαιωμάτων θα γίνει η
ταφόπλακα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ζούμε
την τραγικότητα των μνημονιακών πολιτικών. Ήδη, η νέα γενιά αντιμετωπίζει μια
συνθήκη κυριολεκτικά απελπιστική όταν η ανεργία των νέων παραμένει σταθερά στο
50%, όταν ακόμη και θέσεις με εξαιρετικά υψηλά προσόντα αμείβονται με μισθούς
400 και 500 ευρώ, όταν η μαζική μετανάστευση γίνεται κανόνας, όταν στα σχέδια
της κυβέρνησης παραμένουν οι χαμηλότεροι μισθοί για τους νέους, η ελαστική
εργασία, τα 8μηνα, τα ημίμετρα τύπου ΕΣΠΑ. Οι νέες εξαγγελίες του Υπουργείου
μέσω του υπομνήματος, επιβεβαιώνουν την πεποίθηση ότι η ΠΑΙΔΕΙΑ θα γίνει το
όπλο μαζικής καταστροφής στα χέρια των κυβερνώντων, απέναντι στην νεολαία, στα
όνειρα και τις προσδοκίες της.
Σε
αυτό το τοπίο, είναι ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ η
αντίσταση και ο αγώνας μας! Οι εκπαιδευτικοί υποχρεούμαστε να γίνουμε η
ατμομηχανή του κινήματος που θα υπερασπιστεί το δικαίωμα των λαϊκών στρωμάτων
σε μια πραγματικά δημόσια και δωρεάν παιδεία που να ανταποκρίνεται στους αγώνες
τους.
• Δωδεκάχρονο σχολείο για όλους,
κατάργηση των εξεταστικών φραγμών, με δίχρονη υποχρεωτική προσχολική
εκπαίδευση, Δημόσια Δωρεάν παιδεία χωρίς ταξικούς φραγμούς και διακρίσεις.
• Κατάργηση του αντιδραστικού πλαισίου
για την Τεχνική εκπαίδευση που μετατρέπει την τεχνική εκπαίδευση σε κατάρτιση
και οδηγεί τους μαθητές μας στην μαθητεία, μετατρέποντάς τους σε φτηνό
αναλώσιμο εργατικό δυναμικό.
• Γενναία Χρηματοδότηση της εκπαίδευσης,
για κάλυψη όλων των πραγματικών αναγκών, σε εκπαιδευτικό προσωπικό, υποδομές
και ανάγκες των σχολείων.
• Κατάργηση της αξιολόγησης κάθε είδους
και κάθε μορφής. Δημοκρατικό σχολείο, όλη η εξουσία στους συλλόγους
διδασκόντων, ξήλωμα του μηχανισμού των αξιολογητών και των συμβούλων –
επιθεωρητών. Στήριξη του καθηγητή στο επιστημονικό και παιδαγωγικό πεδίο.
• Αναλυτικά προγράμματα και βιβλία, νέα
και σύγχρονα, που θα προάγουν την κριτική σκέψη, την ολόπλευρη γνώση και την
κοινωνική χειραφέτηση. Απόσυρση των ιδιωτών, των χορηγών, της
επιχειρηματικότητας, του ΟΟΣΑ και της εργαλειοθήκης του από το Δημόσιο σχολείο.