20 Μάη 2017
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ
στον αΣΤΕρισμό της αξιολόγησης
Πάντα στο θέμα της επιλογής στελεχών στην εκπαίδευση, κύριο ζήτημα δεν
ήταν μόνο ο τρόπος επιλογής, αλλά και ποια πολιτική καλούνταν να εφαρμόσουν τα
στελέχη, «τι σχολείο» θα υπηρετήσουν. Πολλά χρόνια τώρα, όλα τα κύματα των αντιδραστικών
αναδιαρθρώσεων συνοδεύονταν από συστήματα επιλογής στελεχών, στα οποία κυριαρχούσαν
«προσόντα» και «συνεντεύξεις»
σε κλειστά και στημένα συμβούλια. Με αυτή τη μέθοδο οι κάθε φορά
κυβερνώντες δεν προωθούσαν μόνο «τα δικά τους παιδιά» με διάφορες ποσοστώσεις, αλλά
επέβαλαν και τη λογική της αξιολόγησης σα μια διαδικασία χειραγώγησης και
ελέγχου των στελεχών, ώστε αυτά να επιτελέσουν
το ρόλο που είχε σχεδιαστεί στο Καθηκοντολόγιο και στο θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης.
Από την πλευρά μας, θεωρούσαμε πάντα ότι ο σύλλογος διδασκόντων είναι το κυρίαρχο όργανο στη λειτουργία του σχολείου και απαιτούσαμε την πλήρη και αποκλειστική συμμετοχή του στην επιλογή ενός αιρετού και ανακλητού διευθυντή, στην ουσία ενός «εκπροσώπου»
Από την πλευρά μας, θεωρούσαμε πάντα ότι ο σύλλογος διδασκόντων είναι το κυρίαρχο όργανο στη λειτουργία του σχολείου και απαιτούσαμε την πλήρη και αποκλειστική συμμετοχή του στην επιλογή ενός αιρετού και ανακλητού διευθυντή, στην ουσία ενός «εκπροσώπου»
του συλλόγου διδασκόντων, των αποφάσεων και των
επιλογών του για τη λειτουργία του σχολείου. Είναι φανερό ότι αυτή η αντίληψη,
στην οποία δε χωρούν λογικές σώματος μονίμων διευθυντών και καθηκοντολογίου, αποτελούσε
διεκδίκηση στα πλαίσια της συνολικής μάχης για ένα σχολείο δημοκρατικό τόσο
στην εσωτερική του δομή όσο και στο περιεχόμενο της λειτουργίας του, ένα σχολείο
της ισότητας και της ολόπλευρης γνώσης.
Ύστερα από την ηρωϊκό αγώνα της αξιολόγησης που έδωσε η μαχόμενη
εκπαίδευση απέναντι στην κυβέρνηση Σαμαρά, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πάγωσε την
εφαρμογή της, χωρίς να καταργήσει τους νόμους που την καθορίζουν ούτε και τα
Καθηκοντολόγια. Προχώρησε, ύστερα από το γνωστό μετεωρισμό σε όλα τα θέματα
της πρώτης κυβερνητικής περιόδου, σε ένα μεικτό σύστημα επιλογής Διευθυντών στο
οποίο συνυπήρχε και το προσοντολόγιο και η συμμετοχή του συλλόγου διδασκόντων
στην εκλογή τους, μέσω ψηφοφορίας.
Παρότι το βήμα ήταν δειλό και φαλκιδευμένο, οι συλλόγοι
διδασκόντων αξιοποίησαν τη διαδικασία απομονώνοντας τις φιγούρες εκείνες στον
κλάδο, που πρωτοστάτησαν δια πυρός και σιδήρου στην επιβολή της αξιολόγησης το
προηγούμενο διάστημα.
Τότε, άλλες πρασινογάλαζες δυνάμεις στον κλάδο, ΔΑΚΕ - ΠΕΚ έκαναν άλλη
κριτική: Αθεράπευτοι νοσταλγοί των
στημένων συμβουλίων επιλογής, απαιτούσαν την επιστροφή στο γκρίζο παρελθόν
της συνέντευξης. Ενίσχυσαν τις κραυγές του νεοφιλελεύθερου συρφετού των
Διαμαντοπούλου, Λοβέρδου, Θεοδωράκη, Μητσοτάκη. Οι ίδιες δυνάμεις ενθάρρυναν
τις προσφυγές για «αντισυνταγματικότητα» στη μνημονιακή Δικαιοσύνη δρώντας, εν
προκειμένω, ως συνδικαλιστικός μηχανισμός των αξιολογητών της προηγούμενης
περιόδου και μάλιστα χωρίς προσχήματα!
Από τον Αύγουστο του 2015, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προσχώρησε στις
μνημονιακές δυνάμεις και στην πολιτική του νεοφιλελεύθερου μονόδρομου, τόσο
στην εκπαίδευση όσο και στην κοινωνία. Η αξιολόγηση αποτελεί πια ακρογωνιαίο
λίθο για την πολιτική της στην εκπαίδευση, για την οποία δεσμεύτηκε στο 3ο
και στο 4ο Μνημόνιο πως θα την εφαρμόσει πάση θυσία. Έτσι, το
Υπουργείο δεν χρειάστηκε καμιά απόφαση του ΣΤΕ για να παρατείνει επ’ αόριστο
και με προκλητικό τρόπο τη θητεία των σχολικών Συμβούλων ούτε για να επαναφέρει
την περιβόητη συνέντευξη στην επιλογή των Διευθυντών Εκπαίδευσης, που μόλις
έπιασαν δουλειά, υλοποίησαν τις Υ.Α και την πολιτική των κραυγαλέων περικοπών
στη φετινή λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Σήμερα η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με άλλοθι τη βολική
πλέον απόφαση του ΣΤΕ, προχωρά στην
άρση του όποιου ψήγματος δημοκρατίας βίωσε η εκπαίδευση με το πάγωμα της αξιολόγησης και τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών
στην επιλογή των Διευθυντών, και κηρύσσει την έναρξη της δικής της απόπειρας
εφαρμογής της αξιολόγησης, με οδικό χάρτη τις εκθέσεις του ΟΟΣΑ και τα
προστάγματα του κουαρτέτου των «θεσμών».
Ταυτόχρονα με την
ανακοίνωση του «νέου» συστήματος επιλογής διευθυντών, το υπουργείο παιδείας
ανακοινώνει το χρονοδιάγραμμα του και επικαιροποιεί τις δεσμεύσεις του με τους
δανειστές. Το χρονοδιάγραμμα ασφυκτικό και η αξιολόγηση είναι δέσμευση που
πρέπει να ισχύει το νέο σχολικό έτος! Να γιατί και η βιάση του
υπουργείου να τελειώσουν μια για πάντα με την συζήτηση για ένα δημοκρατικό
πλαίσιο λειτουργίας των συλλόγων. Η εκλογή των νέων διευθυντών – managers αξιολογητών -
αποτελεί την αναγκαία συνθήκη για την έναρξη της αξιολόγησης του
εκπαιδευτικού και του έργου του!
… από τους Διαμαντοπούλου,
Αρβανιτόπουλο, Λοβέρδο στο Γαβρόγλου
Καλούμε τους
αιρετούς να ΜΗ συμμετέχουν στην αξιολογική διαδικασία επιλογής των διευθυντών,
Καλούμε τους
συναδέλφους να ΜΗ γίνουν συνένοχοι και να ΜΗ στελεχώσουν τα συμβούλια επιλογής
διευθυντών που στήνει η Κυβέρνηση σε κάθε ΠΥΣΔΕ,
Καλούμε τις
ΕΛΜΕ, τους πρωτοβάθμιους εκπαιδευτικούς συλλόγους και ΟΛΜΕ-ΔΟΕ να αναλάβουν
όλες τις αγωνιστικές πρωτοβουλίες που απαιτούνται για να βρεθεί ο κλάδος
απέναντι στη νέα απόπειρα εδραίωσης της αξιολόγησης που ξεκινά με την επιλογή των
διευθυντών και θα συνεχιστεί με την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΛΕΜΕ ΞΑΝΑ ΟΧΙ ΣΤΗΝ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ! ΔΕ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ!