ΟΥΤΕ ΕΡΓΑΣΙΕΣ. ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΟΥΝ ΤΩΡΑ!
Οι οδηγίες με τις οποίες η σημερινή ηγεσία του Υπ. Παιδείας
επιχειρεί άρον- άρον την εφαρμογή της
λεγόμενης Δημιουργικής Εργασίας στα ΓΕΛ (αρ.8 ΠΔ 46/2016), εμπαίζουν εξόφθαλμα τους
εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τις οικογένειές τους ενώ δημιουργούν
επιπλέον προβλήματα στην ήδη προβληματική λειτουργία των σχολείων. Ότι κατέληξε
ανεφάρμοστο από τις κυβερνήσεις ΝΔ – ΠΑΣΟΚ έρχεται να υλοποιήσει, με
διαδικασίες fast
truck η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ,
γα να φανεί αρεστή στους «Θεσμούς» ΕΕ - ΟΟΣΑ.
Οι κυβερνητικοί ιθύνοντες, με την
δήθεν επιστημονική κάλυψη του κρατικοδίαιτου ΙΕΠ, επικαλούνται καλλιέργεια «δημιουργικής ικανότητας», ερευνητικού
πνεύματος», «ελεύθερης επιλογής θέματος από μαθητές» κλπ. Εύηχα λόγια που αδυνατούν να κρύψουν πως οι λεγόμενες δημιουργικές εργασίες δεν
είναι ούτε δημιουργικές, ούτε ερευνητικές, ούτε εργασίες.
Οι οδηγίες σκοτώνουν από την εκκίνηση τη μαθητική δημιουργία και το ερευνητικό
πνεύμα. Όχι μόνο γιατί δημιουργικότητα και ερευνητικό πνεύμα έχουν
εκπνεύσει στην αίθουσα των πολλών μαθητών και των απόντων εποπτικών μέσων,
εργαλείων. Έχουν πολτοποιηθεί ανάμεσα στον ανταγωνισμό και την αποστήθιση. Έχουν
κακοποιηθεί από την έλλειψη βιβλιοθηκών, εργαστηρίων, προσωπικού και αναλώσιμων.
Και έχουν δεχθεί τη χαριστική βολή από τη θέσπιση της γνώσης ως δεξιότητες –
ντελίβερυ, με καθηγητές να τις μεταφέρουν διαμοιραζόμενοι σε 3 έως 5 σχολεία ή
με ελαστική εργασία. Αλλά γιατί εξ αρχής αυτές οι «εργασίες» αποκλείουν τη
μαθητική δημιουργικότητα αφού καθορίζεται σαφώς ότι αφορούν στη βελτίωση της
βαθμολογίας γραπτώς, εξεταζόμενων μαθημάτων.
Η δυνατότητα επιλογής του θέματος
εξαρτάται από τους καθηγητές που είναι διαθέσιμοι και το πρόγραμμα. Από τις
οδηγίες ορίζεται ότι θα πρέπει να δίνεται βάρος στη διαδικασία και τη μορφή του
μαθητικού «παραδοτέου» κι όχι στο περιεχόμενο της διαδικασίας. Όλα αυτά
εξασφαλίζονται αφού η περίφημη διαδικασία θα γίνει σε .... δύο επτάωρα -ημέρες με
αλλαγή προγράμματος Α και Β Λυκείου μόνο και την εξασφάλιση ότι εποπτεύοντες
καθηγητές – όχι κατά ανάγκη οι επιβλέποντες των εργασιών- θα μπαίνουν σε «μεικτές»
τάξεις έως 27 - 30 μαθητών, που θα διαμορφωθούν θεματικά για αυτές τις ημέρες.
Μόνο σαν ειρωνεία μπορεί δε να εκληφθεί το ότι οι μαθητές εντός αυτών
των δύο επταώρων, στοιβαγμένοι στη σχολική αίθουσα θα εργασθούν συμμετέχοντας
«σε μια διαδικασία, δημιουργική παρένθεση στη ρουτίνα του σχολείου σε άλλη
ατμόσφαιρα με συνεργατικό πνεύμα, με εκπαιδευτικούς και συμμαθητές τους» (Διευκρινίσεις
για την εκπόνηση των Δ.Ε., Ι.Ε.Π., 12-01-2017). Αυτό που αναγκαστικά θα κάνουν οι
μαθητές είναι να ακολουθήσουν τις
τυποποιημένες οδηγίες που δίνονται στα κουτάκια, της φόρμας «Σχεδίου υποβολής της Δ.Ε» που πρέπει να
συμπληρώσουν. Δηλαδή περισσότερο θα περιγράψουν μια διαδικασία που δύσκολα θα
κάνουν στην πράξη. Η αναφορά στις οδηγίες του ΙΕΠ, περί δυνατότητας το μαθητικό
παραδοτέο να έχει μορφή καλλιτεχνικής σύνθεσης, μόνο ευθυμία μπορεί να
προκαλέσει. Και την τελευταία ημέρα οι
μαθητές θα συνθέσουν και θα παρουσιάσουν μια εργασία που θα στηρίζεται περισσότερο
στα «σκονάκια βοήθειας απ’ έξω» (ή «επιπλέον υλικό που έφερε ο μαθητής για τον
εμπλουτισμό της εργασίας»), όσο κι αν το ΙΕΠ επιμένει ότι η διαδικασία που
προτείνει εξασφαλίζει ότι η εργασία «θα παραχθεί πραγματικά από τους μαθητές
και μέσα στη σχολική τάξη» .
Με την εκπόνηση των λεγόμενων Δημιουργικών
Εργασιών, οι Σύλλογοι Διδασκόντων επωμίζονται νέα γραφειοκρατικά και
διοικητικά βάρη στην καθημερινότητα τους,
σε βάρος του παιδαγωγικού – διδακτικού τους έργου και των εργασιακών αντοχών
των εκπαιδευτικών. Καλούνται να φορτωθούν όλη τη γραφειοκρατία της εν λόγω
διαδικασίας (θέματα, ομαδοποιήσεις θεμάτων, συμπλήρωση φόρμας, σχεδίου υποβολής
για κάθε εργασία, κατανομή μαθητών, αλλαγή ωρολογίων προγραμμάτων, συνεδριάσεις, εύρεση υλικού για
κάθε θέμα, αξιολόγηση κλπ).
Κάθε
εκπαιδευτικός που διδάσκει εξεταζόμενα μαθήματα στην Α και Β
Λυκείου οφείλει να προτείνει θέματα,
να διαμορφώσει υλικό για κάθε θέμα, να επιβλέψει τουλάχιστον 10 εργασίες μαθητών
και να λάβει γνώση των υπολοίπων του «πυλώνα του» -ώστε να μπορεί και να επιβλέπει και να
εποπτεύει στη μεικτή τάξη , στο διήμερο πρόγραμμα. Ακόμη ο εκπαιδευτικός θα
αξιολογεί και θα βαθμολογεί την εργασία, με «κλίμακες διαβαθμισμένων κριτηρίων»
και θα την τοποθετεί στο φάκελο επιδόσεων του κάθε μαθητή ή –αν δεν υπάρχει- θα
ενημερώνει όλους τους καθηγητές που εμπλέκονται λόγω μαθημάτων.
Δεδομένων των παραπάνω, η
διευκρίνιση που στάλθηκε από το ΙΕΠ στα σχολεία, ότι οι «μαθητές απαλλάσσονται
από επιπλέον φόρτο εργασίας στο σπίτι και οι εκπαιδευτικοί δεν επιβαρύνονται
πέραν του διδακτικού τους ωραρίου» δείχνει ότι ο κυβερνητικός εμπαιγμός δεν
έχει όρια.
Η
ηγεσία του Υπ. Παιδείας και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ
– ΑΝΕΛ γνωρίζει καλά τι θα συμβεί. Έχει όμως συγκεκριμένες επιδιώξεις.
Να
προλειάνει το έδαφος για τις αντιδραστικές αλλαγές ΕΕ – ΟΟΣΑ στο Λύκειο και στο
σχολείο γενικότερα. Όπου η δημιουργικότητα δεν θα πηγάζει από την
ίδια την διδακτική πράξη, μαχόμενων εκπαιδευτικών, ενός ζωντανού,
αναπτυσσόμενου σχολείου γνώσης για όλα τα παιδιά αλλά ως εύηχη λέξη περιγραφής
δήθεν διαδικασιών, εκπαιδευτικών σε ρόλο συμβολαιογράφων επιδόσεων, ενός
σχολείου εξαρτήματος της αγοράς και ταξικού αποκλεισμού, όπως περιγράφεται στα
πορίσματα Λιάκου και Γαβρόγλου.
Να
προετοιμάσει το έδαφος μέτρησης επιδόσεων, δεικτών αποτίμησης και αξιολόγησης – αυτοαξιολόγησης εκπαιδευτικών
και σχολικών μονάδων, κατηγοριοποιώντας μαθητές, εκπαιδευτικούς και σχολεία.
Να
αυξήσει τον εργασιακό φόρτο των εκπαιδευτικών και την απλήρωτη εργασία αλλά και το βαθμό
ανοχής τους απέναντι στις αλλαγές που έρχονται.
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ(ΑΡΕΝ)/ΜΕΤΑ