Μεσολόγγι, 5/2/2017
Γράφει ο Κατσαρός Κωνσταντίνος
Συνάδελφοι,
Κατά την τελευταία συνεδρίαση του ΔΣ της Ένωσής μας
συζητήθηκαν αρκετά θέματα. Εν συντομία τα κυριότερα σημεία φαίνονται πιο κάτω.
Θεματική εβδομάδα – δημιουργικές εργασίες
Είναι γνωστή η θέση τόσο της ΟΛΜΕ, όσο και της Α’ ΕΛΜΕ
Αιτωλοακαρνανίας για τα ζητήματα που έχουν προκύψει με την εσπευσμένη εισαγωγή
της θεματικής εβδομάδας στο φετινό πρόγραμμα.
Ήδη, πέρα από τις αντιδράσεις που δικαίως
προκλήθηκαν από πολλές μεριές, αντιμετωπίζουμε στα σχολεία και το
γραφειοκρατικό κομμάτι της υλοποίησης, που καθιστά τις δράσεις ακόμη πιο
«αποκρουστικές». Επιπλέον προβλήματα δημιουργεί η έλλειψη της στοιχειώδους
υποστήριξής τους αλλά και η θεματολογία που επιβάλλεται …
Έχω την αίσθηση ότι με τον τρόπο εισαγωγής τους,
τόσο οι θεματική εβδομάδα όσο και οι δημιουργικές εργασίες θα απαξιωθούν πρώτα
από όλα στη συνείδηση των παιδιών και των γονέων τους, την ώρα που θα μπορούσαν
να γίνουν πολύτιμα εκπαιδευτικά εργαλεία. Ορισμένες από τις δράσεις θα
μπορούσαν να ενταχθούν σε ώρες μαθημάτων που οδηγούνται με ευθύνη της
κυβέρνησης σε κατάργηση (βλέπε οικιακή οικονομία, project) και άλλες να υλοποιηθούν ακόμη και σε εθελοντική
βάση, με την κατάλληλη υποστήριξη από (εξειδικευμένους ή) γνώστες των
αντικειμένων. Έτσι, θα υπήρχε σωστότερο παιδαγωγικό αποτέλεσμα.
Η θέση μας ως Α ΕΛΜΕ είχε διατυπωθεί σε παλαιότερη
ανακοίνωση που βγήκε με ΟΜΟΦΩΝΙΑ.
Στο τελευταίο όμως Δ.Σ., τέθηκε ζήτημα συνδικαλιστικής
κάλυψης των συναδέλφων που δεν θα δεχθούν να υλοποιήσουν τις δράσεις.
Η θέση της παράταξης της ΔΑΚΕ ήταν ξεκάθαρη, όπως
και στο παρελθόν που είχαμε καλύψει συνδικαλιστικά με κάθε τρόπο και για
σοβαρότατες περιπτώσεις συναδέλφους που διώκονταν πειθαρχικά. Οφείλουμε
προφανώς να παρέχουμε συνδικαλιστική κάλυψη σε διωκόμενους συναδέλφους. Στην
προκειμένη περίπτωση όμως, ρωτήσαμε ποιους τρόπους πρότειναν οι συνάδελφοι που
έθεσαν το θέμα, ώστε να μπορούμε να απαντάμε στα σχολεία όταν θα ερωτούμαστε.
Με έκπληξη ακούσαμε ότι η κάλυψη θα μπορούσε να
υλοποιηθεί με …παράσταση διαμαρτυρίας, με απεργία ( που δεν μπορούμε να κάνουμε
αλλά …τέλος πάντων) με στάση εργασίας και άλλα πολλά.
Φανταστείτε το: κάποιοι συνάδελφοι θα βρίσκονταν
στο πειθαρχικό και εμείς (όσοι θα είμαστε βεβαίως εκεί) θα
πραγματοποιούσαμε …παράσταση διαμαρτυρίας απ’ έξω…
Ακούστηκε, μετά από τις αντιδράσεις μας, ότι θα
μπορούσε να υπάρχει και νομική στήριξη. Για όσους δεν γνωρίζουν, ακούγεται
ωραίο. Όμως, στην περίπτωση αυτή, δεν θα επαρκούσε ολόκληρο το ταμείο της
Ένωσής μας... Όταν και αυτό έγινε …αντιληπτό, λάβαμε απάντηση ότι «δεν
πρόκειται έτσι κι αλλιώς να συμβεί κάτι…» και συνεπώς, δεν θα υπήρχε λόγος να
….καλύψουμε συνδικαλιστικά τους συναδέλφους που (…μάλλον) δεν θα διώκονταν!
Με αυτή τη λογική η ΔΑΚΕ δεν θα μπορούσε να
συμφωνήσει. Ιδίως σε αυτό το θέμα. Και συνεπώς μειοψήφησε. Η ΔΑΚΕ συνεχίζει να
στέκεται στο πλευρό των συναδέλφων με συνέπεια αλλά και με
σοβαρότητα…
Δεν ήταν δυνατό να συμφωνήσουμε με την έκδοση μιας
«κούφιας» ανακοίνωσης, που προφανώς θα έβγαινε απλά για να …την πασάρουμε στα
σχολεία και για να χαϊδέψουμε αυτιά. Τονίσαμε επανειλημμένως και τη θέση της
ΟΛΜΕ και το γεγονός ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, αλλά δεν εισακουστήκαμε.
Συμπληρωματικά, να σας πληροφορήσω
ότι η ΟΛΜΕ επισκέφτηκε τον Υπουργό παιδείας και στο πλαίσιο της συζήτησης του συγκεκριμένου
θέματος ειπώθηκε ότι θα υπάρξουν αλλαγές. Ο υπουργός «ελαστικοποίησε» την
εφαρμογή σε επίπεδο απόφασης συλλόγου διδασκόντων και με περιορισμό να γίνουν
οι δράσεις ακόμη και σε μία μέρα ή και σπαστά. Για το λόγο αυτό η ΟΛΜΕ
εξέδωσε νέα ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία, “ζητείται να εκδοθεί άμεσα διευκρινιστική
εγκύκλιος με την οποία θα παρέχονται οδηγίες προς την κατεύθυνση την
προαιρετικής-πιλοτικής εφαρμογής της δράσης για φέτος”, όπως συζητήθηκε.
Έτσι κι αλλιώς όμως, η επαναστατική γυμναστική
ορισμένων δεν πρέπει να εξαντλείται ούτε σε ανούσιες επιθέσεις στο Δ.Σ. της
ΟΛΜΕ με εκφράσεις του στυλ «κατά πλειοψηφία, “σφυρίζει αδιάφορα’’ και
αρνήθηκε να πάρει θέση». Είναι γνωστό ότι οι “αριστερές” ισορροπίες στην
ΟΛΜΕ είναι αυτές που αγκυλώνουν την λειτουργία της αφού εκτός από τους 3 εκπροσώπους
της ΔΑΚΕ οι υπόλοιποι 8 (!!!) ανήκουν στο χώρο της αριστεράς, είτε «ολίγον»
είτε «πολύ» και συνεπώς θα μπορούσαν να λάβουν όποια απόφαση «θέλουν», φαίνεται
όμως ότι και δεν θέλουν και δεν μπορούν να συνεννοηθούν μεταξύ
τους…
Αλλαγή στη μοριοδότηση των σχολείων
Θα έχετε ακούσει ότι και στην ΕΛΜΕ μας έφτασε
πρόσκληση για γνωμοδοτικού χαρακτήρα πρόταση για αλλαγή στη μοριοδότηση των
σχολείων.
Η συγκεκριμένη διοικητική πράξη προτείνεται να
γίνει διότι οι αλλαγές στο οδικό δίκτυο και η κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων
καθιστά ευκολότερη την πρόσβαση σε κάποιες περιοχές (και συνεπώς προβλέπεται
ότι θα γίνει μείωση μορίων σε αυτές). Ένα άλλο θέμα που τίθεται είναι να
συμβαδίσουμε με τη μοριοδότηση των σχολείων της Πρωτοβάθμιας.
Όμως, η διαφορετική μοριοδότηση δασκάλων και
καθηγητών για σχολεία στην ίδια περιοχή δεν επηρεάζει αυτή τη στιγμή κανέναν.
Δεν υπάρχει περίπτωση, δηλαδή, ένας δάσκαλος να διεκδικήσει με περισσότερα ή
λιγότερα μόρια θέση κάποιου καθηγητή στη Β/θμια. Αυτό είναι προφανές. Άρα δεν
τίθεται θέμα να συμβαδίσουν τα μόρια σε σχολεία ΠΕ / ΔΕ της ίδιας περιοχής.
Ακόμη και οι (ελάχιστοι) μεταταχθέντες θα μπορούσαν
να πάρουν αναδρομικά τα μόρια που θα είχαν αν εξαρχής υπηρετούσαν στην ΠΕ και
θα τελείωνε η όποια αδικία υπήρχε. Ακόμη και οι υπόλοιποι καθηγητές ειδικοτήτων
που …μοιραζόμαστε με την Πρωτοβάθμια, παίρνουν τα μόρια του σχολείου
τοποθέτησης, και συνεπώς οι όποιες αδικίες είναι ελάχιστες…
Άρα ποιος ο λόγος της αλλαγής;
Εξαρχής, θεωρήσαμε ότι το υπουργείο θέλει να μας
κάνει συνενόχους σε ένα κρυφό σχέδιο: αυτό της διοικητικής (και ίσως όχι μόνο)
ενοποίησης με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Προφανώς δεν θα μπορούσαμε να
δεχτούμε αναδρομική εφαρμογή αλλά και μείωση μορίων. Και προφανώς η μείωση δεν
είναι προφανής, δηλαδή ακόμη και στην περίπτωση ανόδου μορίων σε κάποιο
σχολείο, τα διπλανά «αδικούνται» ακόμη κι αν δεν μειωθούν τα μόριά τους…
Από την άλλη, μιλάμε για αλλαγές στα μόρια των
σχολείων όταν οι μεταθέσεις είναι πλέον σπάνιο φαινόμενο και οι πολιτικές ωθούν
στην περαιτέρω ελαχιστοποίησή τους με πλασματικές υπεραριθμίες από την μείωση
ωρών διδασκαλίας μαθημάτων… Είναι λίγο οξύμωρο…
Προφανώς υπάρχουν παραδείγματα συγκεκριμένων
αδικιών σε σχολεία σε όλη την Ελλάδα, και προφανώς στο πλαίσιο ειλικρινούς συζήτησης
θα μπορούσαν να αρθούν αδικίες. Έτσι κι αλλιώς όμως, η όποια πρόταση από την
οποιαδήποτε ΕΛΜΕ θα ήταν μόνο ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΗ και συνεπώς …απλά για να γίνει.
Αποφασίσαμε, λοιπόν, τοπικά να μην μπούμε σε
συζήτηση. Αυτή η καταρχήν απόφαση, πριν την επίσημη λήψη της σε επίπεδο ΔΣ,
μεταφέρθηκε και σε συνάντηση που είχα στην ΠΑΤΡΑ ως εκπρόσωπος της ΕΛΜΕ μας σε
σύσκεψη με τις άλλες ΕΛΜΕ της Περιφέρειας. Τελικά, η άποψή μας ήταν ταυτόσημη
με αυτή των άλλων ΕΛΜΕ (ομόφωνα: Α Αχαΐας και Ηλεία, κατά πλειοψηφία στην Β
Αχαΐας και την περιοχή μας) και καμία δεν θα προσέλθει στο «διάλογο» αυτό. Δεν
γνωρίζω ακόμη τη στάση της Β ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας, που όμως έτσι κι αλλιώς
συζητούσε για παρεμβάσεις σε κάποια σχολεία και μόνο.
Όσον αφορά στο δικό μας Δ.Σ., επειδή η συζήτηση
μάκραινε χωρίς λόγο κατά την άποψή μου, κατέθεσα αρχικά πρόταση «παραταξιακής
ψήφου» και μετά την τοποθέτηση της ΔΑΚΕ και του ΠΑΜΕ, ο συνάδελφος Κούστας είπε
ότι δεν μπορεί να καταθέσει παραταξιακή πρόταση. Σε απάντηση, έθεσα το θέμα της
προσωπικής άποψης των μελών του ΔΣ, θέλοντας να καταγράψω τις συγκεκριμένες
προτάσεις των μελών, για να λάβω τελικά την απάντηση ότι ούτε ο
συνάδελφος Κίντας καταθέτει κάποια πρόταση, απλά επιθυμεί να προσέλθει στην
όποια συζήτηση η ΕΛΜΕ μας (χωρίς πρόταση;… στην κρίση σας). Η απόφαση μη
συμμετοχής στις διαδικασίες πάρθηκε με ψήφους 6-1.
Είναι γεγονός πάντως ότι με βάση όλα όσα ακούγονται
αλλά και όσα πρόκειται να υλοποιηθούν τελικά στις μοριοδοτήσεις των σχολείων
της περιοχής μας, θα υπάρξουν αντιδράσεις έτσι κι αλλιώς…
Αν και δεν το θέλω, φαντάζομαι ότι για το θέμα θα
επανέλθω…
Έτσι κι αλλιώς, υπάρχουν πολλά μικρά ή και
μεγαλύτερα θέματα που χρήζουν προσοχής και είναι ίσως ανώφελο να ανάγουμε τα
συγκεκριμένα σε μείζονα για τον χώρο μας αυτή τη στιγμή…
Ένα που δεν φαίνεται να μας έχει απασχολήσει είναι
για παράδειγμα το ότι φέτος δεν θα διεξαχθούν επαναληπτικές πανελλαδικές
εξετάσεις. Απαιτείται νομοθετική ρύθμιση που αν δεν πιέσουμε δεν πρόκειται
να υπάρξει, απλά ίσως γιατί δεν βγαίνουν οι ημερομηνίες ή γιατί κάποιος δεν το
σκέφτηκε…
Δυστυχώς, τα προβλήματα στην εκπαίδευση είναι σήμερα
σαφώς περισσότερα από ποτέ… Και δυστυχώς, όσο και να τα συζητάμε δεν βρίσκεται
λύση…
Απαιτείται όμως τουλάχιστον να συζητάμε σε
ρεαλιστικές βάσεις για τρόπους αντιμετώπισής τους.
Κατσαρός Κωνσταντίνος
ΓΓ Α’ ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας
(στην παραπάνω ανάλυση εκφράζονται προσωπικές –
παραταξιακές απόψεις που προφανώς δεν απηχούν τις θέσεις του Δ.Σ. της Α’ ΕΛΜΕ
Αιτ/νίας).